فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 267
  • بازدید دیروز : 148
  • بازدید کل : 666826

مقاله3_اصول برنامه ریزی و سرپرستی واحدهای کسب و کار


مقاله3_اصول برنامه ریزی و سرپرستی واحدهای کسب و کار

فهرست مطالب

 

عنوان صفحه

چکيده پژوهش.... 1

 

فصل اول

ادبيات و واژگان فروش... 3

استراتژي فروشگاهي.. 3

ايجاد مزيت رقابت استوار. 4

روش هايي که فروشگاهها مي توانند مشتريان وفادار داشته باشند. 4

استراتژيهاي رشد. 5

روش هاي برقراري ارتباط با مشتريان. 7

 

فصل دوم

روش پژوهش.... 9

 

فصل سوم

نتيجه گيري.. 19

سرپرستي واحدهاي كسب و كار. 20

مفهوم ديگر سرپرست... 20

نقش‌هاي مديريتي سرپرستان. 20

انواع وظایف سرپرستان. 22

مهارت های سرپرستی.. 22

تقسیم بندی دیگر از مهارت سرپرستان. 23

اصول سرپرستی در سازمان های تولیدی و خدماتی.. 23

مراحل 6گانه روند سنجی.. 24

تعارض.... 25


فصل چهارم

 

‌ اصول ايجاد يك فروشگاه. 33

استراتژي فروشگاهي 33

ايجاد مزيت رقابت بادوام 34

استراتژي هاي رشد. 39

استراتژي ارتباطات مشتري در بخش فروشگاهاي.. 41

انواع ارتباطات... 41

وظايف اجرايي برنامه ارتباطات... 42

روشهاي برقراري ارتباط با مشتريان 44

اصول مكان يابي فروشگاهي.. 46

موقعيت فروشگاه و مشتري 47

موقعيت فروشگاه و محيط عمومي شهر 48

تجزيه و تحليل ناحيه تحت پوشش.... 48

سطوح تجاري 49

تحقيقات در محل و موقعيت فروشگاه. 50

كسري و مغايرت كالاها در فروشگاهها51

استراتژي ضد دزدان 52

مراقبتهاي كنترلي و نظارتي در فروشگاهها54

عوامل موثر در ايجاد انگيزه در مشتري شامل 56

سطح فروش و چيدمان كالا 58

سطح فروش و چيدمان كالا 59

معماري فروشگاه 60

طرح کسب و کار (Business Plan)73

 

 

 

ادبيات و واژگان فروش

طراحي و چيدمان فروشگاه

«اصول استراتژي فروشگاهي و خرده فروشي»

با توجه به پيدايش و ايجاد ساختار جديد و فن آوري نوين در بخش خرده فروشي و فروشگاهي، شدت رقابت در بين آنها در حال افزايش است. وجود تغييرات وسيع در خواسته هاي مشتريان، فروشگاهها را مجبور به توجه بيشتر در خصوص برنامه استراتژيک نموده است.

 

استراتژي فروشگاهي:

به ميزان و فراواني فعاليتهايي که در يک فروشگاه انجام مي گيرد. استراتژي فروشگاهي گفته مي شود.

استراتژي فروشگاهي با شاخص هايي همچون اهداف بازار فروشگاه تعيين برنامه هايي به منظور افزايش رضايت مندي و دستيابي به اهداف بازار و تنظيم برنامه هاي اساسي فروشگاه بر روي ايجاد مزيت هاي رقابتي محکم و استوار تعيين مي‌گردد.

چارچوب فروشگاه به عوامل زير بستگي دارد:

1- کالايي

2- خدمات پيشنهادي

3- سياست قيمت گذاري کالا

4- تبليغات

5- برنامه هاي انگيزشي

در مفهوم فروشگاهي 2 عامل بايد مد نظر باشد و مورد تأکيد قرار گيرد:

1- مشتري

2- رقبا

در بازار، هدف فروشگاهها بايد در جهت تأمين نيازها و خواسته هاي مشتريان باشد تا رقابت با رقبا براي برآوردن نيازهاي مشتريان به يک برنامه دائمي تبديل شود.

 

ايجاد مزيت رقابت استوار:

رکن اصلي استراتژي فروشگاهي، رويکرد فروشگاهي با مزيت و رقابتي استوار است. رقابت استوار، رقابتي است که در دراز مدت مي تواند محکم و پايدار بماند.

رقابت استوار بايد همچون حصاري بر اطراف اهداف بازار و مشتريان خود در فروشگاه باشد تا مانع از نفوذ رقبا به اين بازار شود.

5 مزيت براي ايجاد توسعه و بهبود عملکرد مالي فروشگاهها و ايجاد رقابت استوار عبارت است از:

1- وفاداري مشتري

2- موقعيت و مکان فروشگاه

3- ارتباط با تأمين کنندگان کالا

4- پرسنل و کارکنان متعهد و مؤثر

5- کارکردهاي اجرايي کم هزينه

 

روش هايي که فروشگاهها مي توانند مشتريان وفادار داشته باشند:

1- موقعيت و جايگاه مناسب فروشگاه

2- خدمات وسيع و گسترده به مشتري

3- ارتقاء پايگاه داده هاي فروشگاهها

4- عرضه کالاهاي منحصر به فرد و ويژه

 

استراتژيهاي رشد:

1- نفوذ در بازار

2- توسعه و گسترش بازار

3- گسترش چارچوب فروشگاهي

4- تنوع

 

1- نفوذ در بازار:

يکي از مهم ترين راههاي نفوذ در بازار سرمايه گذاري مستقيم بر روي مشتريان کنوني است.

 

عواملي که باعث افزايش نفوذ در بازار مي شوند:

1- ايجاد شرايط مناسب، افزايش تعداد دفعات بازديد مشتريان

2- افزايش ساعت کاري فروشگاه و جذب مشتري

3- آموزش پرسنل فروش

4- افزايش کالاهاي مکمل براي تکميل سبد کالايي مشتريان

2- توسعه بازار:

فرصت هاي مناسب براي توسعه بازار:

1- ايجاد واحدهاي جديد کالايي

2- افزايش تنوع خدمات ارائه شده به مشتريان

3- احداث فروشگاههاي مناسب با سليقه مشتريان در مکانهاي جغرافيايي جديد

 

3- توسعه چارچوب فروشگاه:

فروشگاهها مي توانند در زمينه توسعه فعاليتهاي خود و خواسته هاي مشتريان در يک چارچوب جديد و در يک بازار هدف مشابه توجه نمايند.

 

4- تنوع:

فروشگاه مي تواند با ايجاد هدف بازار جديد به شناسايي خواسته هاي مشتريان در شرايط کنوني و شناسايي وجه مشترک آنان و توسعه سيستم اطلاعات مديريت، بازار جديدي براي افزايش فروش ايجاد نمايد.

 


روش هاي برقراري ارتباط با مشتريان:

 

1- تبليغات

2- فضاي فروشگاه

1- ارتباطات غير شخصي با هزينه 3- وب سايت

4- محرکهاي فروش

 

2- ارتباط انساني با هزينه 1- پرسنل فروش

2- ايميل

 

3- ارتباط انساني بي هزينه 1- محاوره هاي دهان به دهان

 

4- ارتباط غير شخصي کم هزينه 1- ارتباط عمومي


 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم:


روش پژوهش

1- اثرات رواني طراحي فروشگاه:

در فروشگاه توحيد هنگامي که وارد مي شويد. طراحي زيباي آن روبرو مي شويد که اين خود باعث آرامش مشتري مي‌شود.

خنکي فضاي داخلي فروشگاه در تابستان و گرم بودن فضاي آن در زمستان به مشتري کمک مي کند تا با خيال آسوده و راحت به خريد بپردازد. همين هواي گرم و خنک خود موجب مي شود خريدار مدت بيشتري در فروشگاه بماند و براي انتخاب فرصت بيشتري دارد. که اين يک امتياز در خصوص اثرات رواني فضاي فروشگاه توحيد است.

برخورد خوب و مودبانه با لباسهاي مخصوص و مرتب و با چهره اي خندان مي تواند رابطه اي صميمانه با مشتري ايجاد نمايد. که اين رابطه مي تواند مشتري را خوشحال نمايد و مشتري مي تواند به فروشنده اعتماد نمايد.

فروشگاه توحيد براي بخش فروش خود از فروشنده خانم استفاده مي کند. که پس از تحقيقات و پرس و جوي به عمل آمده به اين نتيجه رسيدم:

1- روابط عمومي بالاي خانم ها

2- جلب مشتريان بيشتر

3- راحتي مشتريان خانم

قيمت هاي ثابت و استاندارد و حتي ارزان تر بودن اجناس نسبت به مغازه هاي سطح شهر، ورود و خروج آزاد و حق انتخاب بدليل تنوع کالا از ويژگي هاي اين فروشگاه مي باشد. نکته ديگري که در فروشگاه توحيد ديدم بروز بودن کالاها يعني کالاهايي که جديداند وارد بازار شده که ما اغلب آنها را در تبليغات تلويزيون مي بينيم بود. که اکثر آنها در فروشگاه ديده مي شد.

در ابتداي سالن فروشگاه چرخهايي ديده مي شود که به تعداد زياد قرار داده شده تا خريدار بتواند خريدهاي خود را در آن قرار دهد. و ديگر لازم به حمل کردن اجناس با دست نيست. در فروشگاه توحيد دستگاه کارت خوان قرار دارد. که اين خود نشانه سطح بالاي فروشگاه نسبت به ساير مغازه هاي اطراف مي باشد.

 

2- نماي ورودي، نماي اطراف و معماري داخلي:

در مورد نماي اطراف فروشگاه مي توان گفت، نماي آن شکل شناخته شده اي دارد. که با تابلوي بزرگي که دارد. نظر همه را به خود جلب مي کند. از لحاظ موقعيت شهري فروشگاه توحيد در بهترين مکان قرار دارد. در مکان واقع شده رفت و آمد زيادي صورت مي گيرد.

حتي چون شهر قم يک شهر زيارتي است و نزديک بودن تا حدودي فروشگاه به حرم مطهر باعث مي شود مسافرين نيز با ديدن اين فروشگاه براي رفع نيازهاي خود به آن مراجعه کنند. نوع چيدمان داخل فروشگاه در معماري داخلي آن اثر داشته و سبب شده صورت چشم اندازي را براي مشتريان داشته باشد. و باعث شود مشتري پيش و پس از خريد لوازم مورد نياز خود را زماني را براي ديدن چيدمان و فضاي فروشگاه صرف کند.

نوع چيدمان قفسه ها باعث شده که فضاي بيشتري براي عبور مشتري وجود داشته باشد. و اين باعث مي شود زماني که فروشگاه شلوغ است ازدحام سبب از بين رفتن قفسه ها و يا حادثه ديگر نشود.

نوع رنگ سنگفرش سبب درخشان شدن فضا و قابل ديده شده کالاها و نظافت آن نيز ساده است.

تابلوي نئوني که به درب فروشگاه نصب شده است سبب مي شود در شب که فضا تاريک است. نماي فروشگاه زيبا جلوه کند. هم به لحاظ زيبايي و هم دليل مکان يابي براي مشتريان.

در کل چيزي که از معماري و فضاي داخلي اين فروشگاه گفته شد. ديدي مثبت است و با توجه به فضاي بزرگ فروشگاه و مشکل بودن طراحي و چيدمان آن توانسته اند به خوبي آن را انجام دهند. و اين همان تعريف کارايي در مديريت است.

 

3- سهولت دسترسي مشتري به کالا:

مي توان گفت در بخش سهولت دسترسي مشتري به کالا فروشگاه توحيد حرف اول را در تمامي فروشگاهها مي‌زند چون همه کالاها در قفسه ها جداگانه چيده شده و مشتري به آساني و با دوستان خود کالا را برمي دارد.

همه اجناس در قفسه ها و ويترين ها به صورت منظم چيده شده و حتي گاهي اوقات وقتي که اجناس و کالاهاي مختلف و متعدد در زير يک سقف و کنار هم قرار گرفته باشند. به فروش يکديگر کمک مي کنند، يعني فروش برنامه‌ريزي نشده و ناگهاني پيش مي آيد که حجم زيادي از فروش فروشگاه را تشکيل مي دهد.

 

4- چيدمان کالا در قفسه ها:

در فروشگاه توحيد قفسه ها به صورت 4 طبقه اي مي باشد. و داراي ارتفاع 160 تا 180 سانتي متري مي باشند. قفسه‌ها رنگ شده و مرتب مي باشند. و قفسه ها طوري در سالن چيده شده اند که فاصله آنها طوري است که دوچرخه دستي براحتي از کنار هم عبور داده مي شوند.

طرز چيدمان اجناس خوراکي، غير خوراکي فروشگاه متناسب با فضاي آنجا بوده و اجناس مرتب و با استاندارد معمول خود توسط افراد مربوطه چيده شده اند. کلاً چيدمان کالا در اين فروشگاه براساس نوع کالاها بوده يعني موردي که در اين فروشگاه براي من خيلي چشمگير بود. همين هارموني رنگ بود.

هارموني رنگ سبب آرامش مشتري، خريد بيشتر، برگشت مجدد، تبديل شده به مشتري هميشگي و غيره است.

 

5- چيدمان کالاها از ديدگاه، اندازه گونه و تقاضا:

چيدمان فروشگاه در بخش هاي مختلفي صورت پذيرفته است.

در يک بخش شامل کالاهاي مصرفي مثل: انواع برنج ها در بسته بندي هاي گوناگون، انواع روغن ها، انواع کنسروها و غيره. در بخش ديگر در يک قفسه مواد آرايشي و بهداشتي و
شوينده ها.

در بخشي فرآورده هاي لبني که در يخچال نگهداري مي شود. و گوشت قرمز و گوشت سفيد (مرغ و ماهي) که اينها نيز در يخچال نگهداري مي شود.

در قسمت پوشاک مي توان گفت به صورت جداگانه با حضور فروشنده به فروش مي رسد. زيرا لباسها بايد اندازه مشتري باشد. چند اتاق پرو در همان جا ساخته شده تا مشتري لباس را بپوشد و سايز و اندازه خود را بيابد.

در اتاقهاي پرو فروشگاه توحيد نور و ابعاد بسيار خوب رعايت شده نور مناسب آئينه خوب، آويزهاي مناسب و غيره همه و همه در تصميم گيري مشتري مهم هستند.

فروشگاه توحيد تعدادي از کالاها را با کيفيت عالي نشان خود فروشگاه و با قيمت ارزانتر ارائه مي دهد.

واحدهاي زنجيره اي در اين موارد يا خود اقدام به توليد آن کالا کرده يا با اعطاي انواع تسهيلات، مواد و ... به مراکز توليدي، قراردادهاي توليد انحصاري منعقد مي کند.

يکي از کارهايي که فروشگاه براي جلب رضايت مشتري انجام مي دهد. اختصاص دادن جوايز ارزنده مثل سکه،فرش مي باشد.

هر يک از عوامل ذکر شده در جاي خود نقش تعيين کننده و سازمان دهي و رشد واحدهاي زنجيره اي دارد.

6. کنترل موجودي کالا:

در فروشگاه توحيد کنترل کالاها و موجودي انبار به وسيله کامپيوتر انجام مي پذيرد. و تمامي کالاها هنگام ورود تمامي مشخصاتشان از قبيل تاريخ توليد و تاريخ انقضاء، نحوه نگهداريشان مثلاً بعضي کالاها بايد در يخچال نگهداري شود يا برخي در جاي خشک و دور از نور خورشيد باشد.

در سيستم خريد کالا در فروشگاه معمولاً کالاها به اندازه اي خريداري مي شود که به فروش مي رسد که زماني يک قلم کالا رو به اتمام است سريعاً توسط کارکنان کنترل اجناس انبار به اطلاع مأمور خريد مي رسد. تا آنها را تهيه کند.

 

7. ايمني و بهداشت:

فروشگاه توحيد داراي چراغ اطفاء حريق، حساس به دود است. و در تمامي نقاط فروشگاه نصب شده است.

کپسول آتش نشاني نيز در گوشه هاي سالن و ديگر قسمت ها به کار گذاشته شده است. وجود نگهبانهاي جلوي درب ورودي فروشگاه را نيز مي توان در بحث امنيت فروشگاه گنجاند.

دوربين هاي مدار بسته در همه جاهاي ضروري فروشگاه نصب شده و از لحاظ ايمني مشکل خاصي ديده نشده است.

درها و پنجره ها داراي حفاظ و کل فروشگاه مجهز به سيستم دزدگير مي باشد.

از نظر بهداشتي چون ديوارها و کف فروشگاه از سنگ و سراميک مي باشد. نظافت آن آسان بوده و نظافت چيان مدام کف و ديوار و قفسه ها را تميز مي کردند.

 

8. تکنيک هاي فروش و برخورد با مشتري:

هر مشتري پس از دريافت خدمت يا خريد و استفاده از يک کالا ممکن است به طور کلي راضي يا ناراضي باشند. پرسش اين است که رضايت چيست و رضايت مشتري چگونه ايجاد مي شود. در پاسخ بايد گفت رضايت احساس مثبتي است که در فرد پس از استفاده از کالا يا دريافت خدمات ايجاد مي شود.

احساس مورد نظر از تقابل انتظار مشتري و عملکرد عرضه کننده بوجود مي آيد. اگر کالا و خدمات دريافت شده از جانب مشتري هم سطح انتظارات ارزيابي شود در او احساس رضايت مي شود در صورتي که سطح خدمات و کالا بالاتر از سطح انتظار مشتري باشد. موجب ذوق زدگي و سطح پائين تر خدمات و کالا نسبت به انتظارات منجر به نارضايتي مشتري مي شود.

اندازه گيري رضايت مشتريان ابزاري موثر براي کنترل عملکرد کلي سازمان ارائه کرده و سازمان را در تشخيص ضعف‌هايش و تلاش براي برطرف کردن آنها ياري مي دهد.

برخورد با مشتري در فروشگاه کاملاً آرام و مناسب باشد. و هيچ گونه موردي چه به لحاظ بدصحبتي و چه به لحاظ فروش مشاهده نشود.


مبلغ قابل پرداخت 68,300 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 656

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما