فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 64
  • بازدید دیروز : 148
  • بازدید کل : 666623

41_نقد و بررسی سیستم جبران خدمات حقوق بیمارستان


41_نقد و بررسی سیستم جبران خدمات حقوق بیمارستان

« بسمه تعالی »

پيشگفتار

امام علی (ع):

قبل از اينکه عرق کارگری از کاری که کرده خشک شود صاحبکارش بايد مزد او را بپردازد و اگر نه مستحق لعن قرار می گيرد.

اگر فعاليتی که افراد جامعه به عنوان شغل برای خود انتخاب می کنند و از راه انجام خدمات به گذران

چرخهای زندگيشان می پردازند با نظامی قانونمند همراه با عدالت جبران شود، خيلی از معذلات و

و مشکلات جامعه پيش نخواهد آمد و به طبع آن گرفتار معذل چه کنم هم نخواهيم شد.

بی توجه نشان دادن مسئولينی که در راس اين امر قرار دارند خود باعث می شود که راه های حل اين

مشکل طی نشده و در بايگانی نظرات نگهداری شود.

اما برای کشوری همچون ايران با اين همه منابع خدادادی آيا اين ملت مستحق چنين مشکلاتی که از مهمترين آنها بيکاری و فقر است می باشد؟

آيا واقعأ راه حل اين مشکل تا اين حد دست نيافتنی است؟

کافيست به داشته هايمان فکر کنيم و قدر اين آب و خاک را بدانيم تا . . . .

اميدوارم تا قبل از اينکه به ای کاش ها برسيم نگاهی بر راه حل های موجود داشته باشيم.

حتمأ راه بهتری از لابه لای آنها وجود خواهد داشت.

در اين پروژه که بررسی نظام جبران خدمات می باشد قصد دارم اين نظام را در يکی از سازمانهای

دولتی (بيمارستان حضرت معصومه(س) ) مورد ارزيابی و نقد و بررسی قرار دهم .

در پايان از کارمندان مالی دانشکده علوم پزشکی به دليل همکاری و ارائه اطلاعات مفيد و از آقای عليرضا

عظيمی، با توجه به تجربه و حسن خلقی که دارند و با همت والای خود مرا ياری نمودند و با تشکر از حسابداران اين مرکز که مرا مورد حمايت و لطف خود قرار دادند و سپاس فراوان از استاد محترم جناب آقای علی محمد قاسميان که با ارائه نقطه نظرات و پيشنهادات ايشان در پيشبرد اين پروژه بسيار موثر بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« به پاس رنج های شريف او در کشف راه های نرفته

و عزم ارجمندش در تبيين حرف های ناگفته

و با نثار سبزترين سلام ها به روح بزرگش »

تقديم و سپاس به جناب آقای علی محمد قاسميان، که چراغی است تابنده بر تارک اين طرِق، و اکنون در اين جاده اگر پرتوی نوری هست، رهاورد اوست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


فصل اول

. نگاهی گذرا بر تاريخچه بيمارستان

اين بيمارستان در سال 1374 توسط برادران خرمی و با نام بيمارستان خيريه خرمی، درزمينی به مساحت3300 متر و زير بنای 9600 متر در سه طبقه رو و يک طبقه زير و با سرمايه اوليه 20000000000 ريال تاسيس شد.

ساخت اين مجموعه از سال 1368 آغاز شد و حدود 6 سال ساخت ساختمان آن به طول انجاميد.

درابتدای تاسيس فقط شامل دو بخش اورژانس و زنان و زايمان بود و با گذشت زمان بخشهای ای سی يو، سی سی يو، اتاق عمل و ساير بخشها نيز تکميل و برای ارائه خدمات آماده گشت. بعد از گذشت سه سال هم بخش ای وی اف ( بخش ناباراوری) تاسيس شد. بخش آزمايشگاه و راديولوژی هم همزمان با افتتاح بيمارستان تکميل و آماده شد.

بيمارستان فقط به مدت 2 سال در اختيار برادران خرمی بود و در سال 1376 از آنها گرفته شد ( علت آن را خيريه بودن مرکز ذکر شد) و از سال 1376 تا سال 1384 به صورت هيئت امنا اداره می شد( متشکل از افرادی که هم کارمند دولت بودند و هم کسانی که شخصی بودند) و در سال 1384 به يک ارگان دولتی مبدل و تحت نظر دانشکده علوم پزشکی ادامه فعاليت نمود.

البته تغييری در پرسنل آن ايجاد نشد و همان پرسنل به فعاليتهای خود ادامه دادند.

 

 

فعاليتهايی که در اين مجموعه انجام می شود شامل دو بخش است(البته بخش های از آن به صورت خصوصی اداره می شود):

.در کادر درمانی:

که شامل انجام فعاليتهايی مثل تشخيص، درمان و قسمتهايی که تکميل کننده اين فعاليتها می باشد است که شامل بخش های زير به عنوان بخشهای درمانی می باشد:

.اورژانس:اين بخش که تحت نظر خود بيمارستان فعاليت می کنند و در آن خدماتی چون رسيدگی به بيمارانی که بايدخدمات پزشکی و درمانی را سريعأ دريافت کنند، مانند: بيماران تصادفی و حادثه ديده بيمارانی که مشکل قلبی و تنفسی شديد برايشان پيش آمده باشد و شکستگی ها. بيمارانی که به اين بخش انتقال داده ميشوند پس از ويزيت پزشک عمومی و تعيين نوع درمان يا در همين بخش ادامه کار درمانی را دريافت می کنند يا به ساير بخشها انتقال می يابد

اين بخش از قسمتهای : اتاق عمل سرپايی ( که در آن عمل هايی که نياز به بيهوشی عمومی ندارد مثل: سوچور، شستشو، اتل بندی و شستشوها و ... انجام می شود)، تزريقات( آقايان،خانم ها)، اتاق بستری( آقايان،خانم ها) که فقط تا 6 ساعت سرپايی اعلام می شود و بيشتر از آن بستری حساب خواهد شد، اتاق پزشک عمومی( برای ويزيت بيماران) ، سی پی آر( احيای قلبی و نوارقلب)، استيشن پرستاری و پاويونهای پرستاری و پزشکی می باشد. مساحت اين بخش 200 متر ميباشد.

.کلينک: دراين قسمت فقط ويزيت بيماران سرپايی به صورت تخصصی انجام می شود. اين کلينيک که به صورت دولتی و عمومی اداره می شود در مساحتی برابر با 150 متر مربع می باشد.

متخصص هايی که در اين بخش فعاليت دارند عبارتند از:

. متخصص و جراح مغز و اعصاب . متخصص و جراح قلب و عروق . متخصص و جراح دستگاه گوارش . متخصص و جراح زنان و زايمان . متخصص و جراح گوش و حلق و بينی . متخصص و جراح کليه و مجاری ادراری . جراح عمومی .

.اتاق عمل: در اين بخش بيمارستان کليه ی عمل های جراحی توسط پزشکان جراح به انجام می رسد.

بيمارانی که برای انجام عمل جراحی مراجعه می کنند سه دسته هستند. دسته اول، بيماران تصادفی اورژانسی؛ البته دسته خود به دو گروه تقسيم می شود: گروه اول، تصادفی با عمل اورژانسی (بيمارانی که ضربه سر شده اند يا خونريزی شديد داخلی داشته باشند). گروه دوم، بيمارانی هستند که دچار شکستگی شده اند و بايد مدتی محل شکستگی در آتل بماند تا شرايط برای عمل جراحی فراهم شود ( خوابيدن التهاب در شکستگی ها). دسته دوم، بيمارانی هستند که بايد قبل از عمل تحت نظر باشند (برای انجام آزمايشات و کنترل غذای بيمار و ...)که اينها زير نظر پزشک معالج در بخش جراحی بستری هستند. پس از اينکه شرايط برای عمل جراحی فراهم شد بيمار به اتاق عمل آمده و پس از عمل جراحی ( و بعد از گذشت زمان مورد نظر در ريکاوری مبنی بر به وجود آمدن شرايط عادی و نرمال بيمار) به بخش جراحی منتقل می شود. دسته سوم، بيمارانی هستند که بستری قبل از زايمان نيازی ندارند که به دو گروه زايمان و غير زايمان تقسيم می شود.

اين بخش در مساحت 350متر شامل پنج اتاقعمل ،يک اتاق انتظار ،يک اتاق استريل ، اتاق اسکراپ ،يک اتاق ريکاوری ،يک رخت کن ،يک ابدار خانه. بايد برای جراحی بيماران پزشک جراح از قبل وقت رزرو کرده باشد اما بيماران اورژانسی از اين قاعده مستثنی هستند.

.سی سی يو :در اين بخش بيماران سکته قلبی ،کورونر قلبی و کليه بيمارانی که مشکلات قلبی از قبيل اسم شديد،گرفتگی عروق و عضلات قلب و بيمارانیکه به انژو گرافیو اکوبرای تشخيص نيازدارند ،بستری می شوند. مساحت اين بخش حدود120 متر که شامل يک سالن 80 متری است در ان 6 تخت مجهز به مانيتور است ،استيشن پرستاری ،آبدارخانه واتاق رست پرسنل است.

.ای سی يو: در اين بخش کليه ی بيمارانی که مشکلاتی از قبيل مشکل مغزی و نخايی دارند،بستری می شوند. احتمال بهبود بيماران در اين بخش در صورتی که مرگ مغزی نباشند وجود دارد.اين قسمت در مساحتی برابر با 120 متر مربع شامل يک سالن حدود 80 متر که درآن 6 تخت مجهز به مانيتور است، استيشن پرستاری ، آبدارخانه واتاق رست پرسنل می باشد.

.نوزادان: نوزادان پس از تولد به اين بخش آورده می شوند. پس از کنترل و تائيد سلامتی نوزاد مدتی آن را زير دستگاه وارمر قرار داده تا از نظر دمايی تطبيق داده شود.

هر گونه مشکلی که نوزاد داشته باشد درانکوباتور بستری می شود. در صورت شديد بودن مشکل نوزاد آن را به بيمارستان اطفال انتقال داده می شود.

مساحت اين بخش حدود 50 متر می باشد که به صورت يک سالن می باشد. در اين سالن 5 انکوباتور و 2 وارمر و يک دستگاه فتو کروی قرار دارد .

جراحی مردان و جراحی زنان: بيماران پس از عمل جراحی ( جراحی آپانديس، هيموروئيد، استخوان و ارتوپد، مغزو اعصاب، ستون فقرات، کاسنر سينه، ماستکتومی {برش سينه}، ماماپلاستی{کوچک کردن شکم}،آمپتولسيون{قطع دست و پا}، ای انتی{ گوشوحلقو بينی}و رينوپلاستی{ زيبای بينی}و جراحی های اورژانسی پس از تصادف به اين بخش منتقل می شوند و تحت مراقبت قرار می گيرند.البته اين بيماران پس از هوشياری منتقل می شوند.

.بخش جراحی مردان : در مساحتی حدود 500 متر شامل: 6 اتاق که در هر کدام 4تخت است ، استيشن پرستاری ، آبدار خانه، رخت کن ،يک اتاق پريمنت، نمازخانه، سرويس بهداشتی ، شوت زباله و اتاق رست پرسنل می باشد.

.بخش جراحی زنان: در مساحتی حدود 500 متر شامل: 3 اتاق که در هر کدام 6تخت است، استيشن پرستاری ، اتاق پرينمنت ، آبدار خانه ، رخت کن، نماز خانه، سرويس بهداشتی، شوت زباله و اتاق رست پرسنل می باشد.

.زنان و زايمان: مادران پس از فارغ شدن و با هوشياری به اين بخش منتقل می شوند ، مراقبت واقدامات اوليه برای وی به عمل می آيد.

.بخش زنان و زيمان: در مساحتی حدود 400 متر که شامل: 10 اتاق 3تختی و 2 اتاق 2تختی و 1 اتاق 1تختی (که اين اتاق خصوصی می باشد)، استيشن پرستاری ، آبدار خانه، رخت کن ، يک اتاق پريمنت، نمازخانه، سرويس بهداشتی ،شوت زباله و اتاق رست پرسنل می باشد.

.داخلی مردان و زنان: بيمارانی که مشکلاتی از قبيل ديابت،فشار خون بالاو بيمارانی که نياز به مراقبت دارند به علاوه بيمارانی که دچار سکته مغزیو قلبی شده اند بعد از بهبود نسبی از آی سی يو يا سی سی يو به اين بخش منتقل می شوند.

.بخش داخلی مردان: درمساحتی حدود 400متر که 4 اتاق 5 تخته، استيشن پرستاری ،آبدار خانه، رخت کن ،يک اتاق پريمنت، نمازخانه، سرويس بهداشتی،شوت زباله و اتاق رست پرسنل می باشد.

.بخش داخلی زنان: هم در مساحتی حدود 500 مترشامل: 3 اتاق 5 تخته و 1 اتاق 3 تخته، استيشن پرستاری ، آبدار خانه، رخت کن ، يک اتاق پريمنت، نمازخانه،سرويس بهداشتی، شوت زباله و اتاق رست پرسنل می باشد.

.ای وی اف : اين بخش که به صورت خصوصی اداره می شود ،اولِين و تنها مرکز نابارآوری در استان قم می باشد. در مساحتی حدود 300 متر مربع که از8 اتاق غير همسطح ، استيشن پرستاری، آزمايشگاه مخصوص نابارآوری و سرويس بهداشتی تشکيل شده است. در اين بخش عمل ای وی اف (نمونه گيری و پرورش، بعد از تشکيل جنين انتقال آن به رحم مادر )، ای يو ای ( پرورش نمونه و بعد از تشکيل جنين انتقال به رحم مادر) ، ميکرواين جکشن ( عمل پرورش و تشکيل جنين زير ميکروسکوپ است ) و سونوگرافی واژينال با دستگاههای تخصصی انجام می شود.

 

بخش های زير هم خدمات مربوط به تشخيص را انجام می دهند:

.آزمايشگاه:اين قسمت از قسمتهايی است که به صورت خصوصی اداره شده و مستاجر بيمارستان می باشد. کليه ی تستها و آزمايشهای مورد نياز برای بيماران بستری و سر پايی انجام می شود.

آزمايشگاه در مساحتی حدود 200 متراست و از پذيرش،نمونه گيری بانوان و آقايان، اتاق انتظار، سرويس بهداشتی، اتاق جمع آوری نمونه ها و آزمايشگاه تشکيل شده است. در ضمن اين بخش به صورت شبانه روزی فعاليت می کند.

.فيزيوتراپی :در بخش فيزيوتراپی که در آن بيمارانی که مشکل نرمی استخوان، آرتوروز، شکستگی و در کل مشکل عضلانی و استخوانی دارند در مدتی مشخص به دستگاه فيزيوتراپی وصل می شود. در اين قسمت که در سالنی 100 متری است 8 تخت مجهز به دستگاه فيزيوتراپی نيز می باشد. ساعات فعاليت اين بخش هر روز در دو نوبت صبح و عصر می باشد

.راديولوژی:عکس گرفتن از کليه اعضای بدن در اين قسمت انجام می شود. وجود عکس در تشخيص محل شکستگی هاخيلی مهم و ضروری می باشد. اين قسمت در فضايی 120 متری که شامل: اتاق اشعه ايکس( که محل عکس برداری است) ، تاريک خانه( محل ظهور عکس) و يک سالن انتظار می باشد. قسمت رايولوژی به صورت شبانه روزی فعاليت می کند.

.سونوگرافی:سونوگرافی تصويريست از اعصای درونی( کليه، مثانه،رحم و تخمدان و در کل شکم ولگن)

سپس نتيجه مشاهده شده به صورت گزارش به پزشک مربوطه اعلام می شود.اين قسمت صبح ها که فعاليت می کند، يک اتاق که در آن يک تخته مجهز به دستگاه تخصصی سونوگرافی است می باشد. فضای اين قسمت 20 متر می باشد.

.آندوسکپی: تشخيص جراحات و زخم های اولسری با فلوروسکپ از طريق سند مخصوص داخل معده که به صورت تصوير بر روی مانيتور نشان داده می شود. اين قسمت آماده ارائه خدمت همزمان به دو بيمار می باشد.

.داروخانه:اين داروخانه که در فضايی حدود 80 متر می باشد، تامين کننده کليه داروهای مورد نياز درون بيمارستان و برای بيماران بستری می باشد.

.دفتر پرستاری: مسئوليت عملکرد پرسنل کادر درمانی به عهده اين قسمت می باشد. در صورت تخلف تذکرات لازم به آنها داده می شود.

 

.کادر اداری و پشتيبانی

کادريست که خدمات ارائه شده را تکميل و در قسمت های مالی بهای آن را حساب می کند و از قسمتها های زير تشکيل شده است

( البته اين قسمتها به واحدهای کوچکتری تقسيم می شود):

.کادر اداری

در قسمت خدمات مربوط به کارگزينی ، آشپزخانه و ... تشکيل شده است و از مهمترين آنها می توان واحدهای زير را نام برد:

.خدماتی : اين قسمت، قسمتی است که خدماتی از قبيل: آشپزخانه( تهيه غذای مورد نياز پرسنل و بيماران)، رختشورخانه( هر بخش ملافه،لباس،پتو و البسه فرم پرسنل را که آلوده شده" بعد از هر يکبار استفاده" به اين قسمت انتقال داده،در اين قسمت شسته شده و به واحد مربوطه برگردانده می شود) نظافت ( تميزکردن واستريل کردن سطوح درونیبخش ها و..) تلفن خانه ( برقرای تماس مشترکين [درونی يا بيرونی] با بخش ها و قسمتهای مورد نيازو ارائه دادن هر گونه اطلاعات درباره خدمات مربوط به بيمارستان) و تاسيسات و خدمات فنی(برقرای سيستم گرما / سرما، تجيز و نصب تجهيزات و رفع خرابی های مربوط به تجهيزات، برق ، آب و موتورخانه و آسانسور) تشکيل شده است.

.کارگزينی : تعيين پستها پس از تعيين مشاغل و جذب نيروی مورد نيازو رسيدگی بهتخلفات پرسنل و اطلاع به مديريت.

.کارتکس:اين قسمت که در سالن ورودی بيمارستان می باشد مجهز به دستگاهی برای ثبت ورود و خروج پرسنل می باشد.

.بايگانی :نگهداری سوابق و پرونده هايی که ممکن است مربوط به پرسنل و يا پزشکان باشد.

.انبار: بيمارستان دارای دو انبار می باشد. يکی مربوط به نگهداری دارو و ديگری مربوط به انبار وسايل و تجهيزات می باشد.

.امور مالی:

وظيفه اين قسمت حسابداری و محاسبه بهای تمام شده خدمات ارائه شده و بايگانی آنها می باشد.

اين کادر از قسمتهای زير تشکيل شده است:

.واحد درآمد: اين واحد کنترل کننده مبالغي ايست که در صورتحسابها نوشته شده است و حساب کردن سهمی که بايد طبق قرارداد با شرکتهای بيمه حساب شود. در پايان ماه هم بايد کليه مدارک دراين باب را برای شرکتهای بيمه ارسال نمايند و پاسخگو دربرابر درآمدهای بدست آمده به مراجع بالاتر باشند. البته لازم به ذکر است که مسئولين اين قسمت بايد از اطلاعات بدست آمده از ساير بخش ها مطمئن باشند تا بتوانند گزارشاتی قابل قبول را ارائه دهند.

.واحد حسابداری : اين واحد مسئول محاسبه کليه هزينه ها( هزينه حقوق،هزينه آب/برق/تلفن،هزينه تعميرات و ...) و درآمدها و محاسبه بهای تمام شده خدمات ارائه شده به مراجعين می باشد. در پايان سال هم بايد صورت حساب (صورتهای مالی مربوط)و گزارش عملکرد بيمارستان را به مسئولين مربوطه اعلام بدارد.

.واحد اسناد پزشکی:پرونده بيماران از واحد درآمد به اين واحد ارسال می شود، آنجا تفکيک شده و برای مسئولين بيمه ارسال می شود. بعد از برسی کامل، در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد به بايگانی اسناد پزشکی ارسال می شود.

.واحد بايگانی اسناد:پس از اينکه پرونده ها به اين واحد منتقل شد، توسط مسئول اين واحد تحويل گرفته شده و بر اساس نام و تاريخ در قفسه مربوطه بايگانی می شود.

.واحد صندوق: پس از اينکه بهايی که بايد بيمار بپردازد مشخص شد ( اگر تخفيفی لازم باشد توسط مسئول مددکاری داده مي شود) اين مبلغ در قبض پرداخت نوشته می شود و بيمار آن را به قسمت صندوق منتقل می کند و رسيدی در سه نسخه تهيه می کند. يکی از آنها را به بيمار و يکی را به واحد درآمد تحويل داده و نسخه سوم را نگه می دارد.

.واحد ترخيص:بيمار رسيد را به واحد ترخِص داده و مجوز ترخيص بيمار را دريافت می کند.

.سالن اجتماعات : برای آکاهی پرسنل از کليه تصميماتی که بايد به اطلاع آنها برسد، در اين مکان انجام می شود. مخاطبين مربوطه در سالن جمع شده و موارد لازم به اطلاع آنها می رسد.

جشن اعياد ( به خصوص ولادت حضرت زينب (س) ) مراسم عزاداری به مناسبت شهادت معصومين و ... نبز در اين سالن انجام می پذيرد.

بعضی از کلاسهای دانشجويان رشته پرستاری، مامايی و پزشکی نيز در اين قسمت بر پا می شود.

.واحد مدد کاری :

مسئوليت اين واحد تشخيص افراد نيازمند و کمک مالی به آنها می باشد.

 

 

 

 

نظام جبران خدمات

نظام جبران خدمات:

صطلاح جبران خدمات در بعضی کتابها با اداره حقوق و دستمزد مترادف در نظر گرفته شده است اما اين اصطلاح مفهومی وسيعتر از آن در بر دارد. جبران خدمات نه فقط شامل دريافتی های بيرونی مانند حقوق و مزايا بلکه شامل تمام دريافتی های ديگر که در طبيعت شغل است می باشد، مانند شناسايی و مطرح شدن، ترفيع، فراهم کردن فرصتهای پيشرفت، شغل غنی و پر محتوی و شرايط کاری مطلوب و همچنين فرهنگ سازمانی مناسب. اداره حقوق و دستمزد معمولأ به دريافتی های مالی که به کارکنان داده می شود، اختصاص می يابد.

بنابراين با توجه به توضيح فوق، جبران خدمات به هر نوع دريافتی و ارزشی اطلاق می گردد که کارفرما يا سازمان در قبال انجام کار افراد برای سازمان، پرداخت يا ايجاد می کند؛ جبران خدماتی که سازمان تامين می کند شامل جبران خدمات مالی و جبران خدمات غير مالی می گردد.جبران خدمات مالی به دو قسمت تقسيم می گردد.

الف) جبران خدمات مالی مستقيم : پول نقدی است که شاغل به صورت حقوق، دستمزد، حق العمل و امثال آن دريافت می کنند.


مبلغ قابل پرداخت 68,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 284

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما