فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 147
  • بازدید دیروز : 59
  • بازدید کل : 666558

مقاله 81-حقوق زوجه بر زوج 134 ص


مقاله 81-حقوق زوجه بر زوج  134 ص

مقاله 81-حقوق زوجه بر زوج 134 ص

 

فهرست

 

عنوان

صفحه

1.مقدمه

1

كليات

 

1.تعريف و تبين موضوع

4

2.ضروت و اهميت موضوع

4

3.فوائد و اهداف تحقيق

5

4.پيشينه موضوع

5

5. سوال هاي تحقيق

6

6.روش تحقيق

6

7.ساختار تحقيق

7

8.كليد واژه ها

8

9.مشكلات وموانع

11

فصل اول : ازدواج

 

1.ازدواج

13

2.انواع عقد ازدواج

16

3.اهداف ازدواج

16

4.معيارهاي انتخاب همسر

20

فصل دوم :مهر

 

1.فلسفه مهر

26

2.انواع مهر

29

عنوان

صفحه

3.نوع مهر

31

4.مقدار مهر

32

5.زمان و پرداخت مهر

33

6.حق امتناع يا حبس

34

7.سقوط حق امتناع

35

8.عواقب زياد قرار دادن مهر

35

9.زن مالك مهر

37

فصل سوم : نفقه

 

1.تعريف نفقه

40

2.آيا سرپرستي مردان بر زنان اهانت به بانوان نيست

41

3.انواع نفقه

43

4.چرا مسئوليت پرداخت نفقه بر عهده مرد است

45

5.شرايط پرداخت نفقه

48

6.حدود نفقه

49

7.نحوه پرداخت نفقه ومالكيت نفقه

53

8.آيا زوجه مي تواند به صورت شرط ضمن عقد نفقه رااز عهده شوهر بر دارد

54

9.نفقه در ايام طلاق

55

10.نفقه در زمان عده وفات

56

11.عوامل سقوط نفقه

 

 

56

عنوان

صفحه

فصل چهارم:ارتباط متقابل

 

1.برخورد نيكو وشايسته

59

2.خوش اخلاقي وخوش رفتاري

62

3.اظهار محبت ودوستي

65

4.صدا زدن

67

5.سلام كردن

68

6.خداحافظي كردن

70

7.تنبيه وتوهين به همسر

71

8.گذشت و اغماض

72

9.عواقب تنبيه وتوهين

74

10.در چه مواقعي شوهر مي تواند زن را تنبيه كند

75

11.لزوم صفا وصداقت

77

12.تعاون وهمكاري در امور خانواده

78

13.حق حضانت

84

14.شرايط حضانت يا سقوط حضانت

85

15.قدر داني از زحمات

86

16.وقت گذاري براي همسر

87

17.هديه وسوغات

90

18.رفت وآمد فاميلي

91

19.تحصيل وسواد آموزي

 

92

عنوان

صفحه

فصل پنجم :روابط

 

1.نظافت و آراستگي

96

2.بوي دهان و مسواك كردن

99

3.حفظ عفت و پاكدامني

100

4.غيرت ورزي و نگهداري از ناموس

102

5.معاشقه و زناشويي

104

فصل ششم : ارث

 

1.ارث در گذشته

115

2.چرا ارث زن كمتر از مرد است

117

3.موجبات ارث

119

4.موانع ارث

120

5.زن از چه چيزهايي ارث مي برد

123

 

مقدمه

 

حقوق از جمله مقوله هايي است كه در همة اعصار مورد توجه انسان بوده است. دانشمندان و فيلسوفان دربارة آن پيوسته داد سخن سر داده اند. شايد بسياري از انقلاب ها و جنگ ها و ... به خاطر رعايت نكردن همين حقوق برپا شده باشد. همچنين در سطح جهان، سازماني به نام حقوق بشر وجود دارد. و درباره حقوق انسان ها (حقوق بشر)، حقوق زن ها و مردها كتاب هاي بسياري نگاشته شده است.

در اديان آسماني هم، حقوق بسياري براي انسان ها بيان شده است و در دين مبين اسلام به حقوق انسان ها مخصوصاً زن توجه خاصي شده است.

به شهادت تاريخ زن در پيش از اسلام، بدترين و نكبت بارترين وضع را داشته است. حتي در بعضي از جوامع بحث بر سر اين مسأله بود كه آيا زن انسان است و از روح انساني برخوردار است يا حيوان مي باشد؟

در جوامع بسيار متمدن چون ايران و روم، زن از بسياري از حقوق مادي و معنوي از جمله حق معامله، حق حضانت، حق ارث و ... محروم بود. و در عربستان، دختران را به جرم دختر بودن زنده به گور مي كردند. كه در سوره تكوير آيه 8 و 9 به اين قضيه اشاره شده است:

«وَإذَا الْمَوْءُدَهُ سُئِلَتْ بِِِأيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»

و در آن هنگام كه از دختران زنده به گور شده سوال شود: به كدامين گناه كشته شدند؟!

حتي در جوامع امروزي نيز داشتن دختر بيشتر، نوعي ننگ براي خانواده به حساب مي آيد و حتي در بعضي از كشورها كه قانون تك فرزندي به خاطر جمعيت زياد اجرا مي شود. زنان چنين كشورهايي براي ادامه داشتن نسلشان جنين دختر را سقط مي‌كنند. در چين هم اكنون جمعيت پسران نسبت به دختران افزايش بسياري يافته است.

با ظهور اسلام، تمام ننگهاي گذشته از چهره زن پاك شد. اسلام، بيان داشت كه دختر به عنوان دسته گل است و يا هر زني كه اولين فرزندش دختر باشد قدم او براي خانواده مبارك است، يا اينكه زن ريحانه است. و نبايد كارهايي را كه از توان او بيرون است. برعهدة او نهاد ...

اسلام براي زن حقوق بسياري قرار داده است مخصوصاً در خانواده البته اين حقوق در خانواده از دو جهت مهم است: ا- اين حقوق به عنوان خميرمايه است كه سنگ هاي اول اجتماع را به هم مي چسباند. 2- زن و شوهر با رعايت حقوق يكديگر ياد مي گيرند كه حقوق افراد ديگر را هم رعايت كنند.

اسلام در كنار سفارش مردان به رعايت حقوق زنان، سفارش هاي ديگري هم به غير از رعايت حقوق كرده است.از جمله اينكه زن امانتي است الهي در دست شما، زن عنصري باوفا است كه در بسياري از موارد همدم تنهايي شماست. بنابراين مراعات حال او را در همه حال داشته باشيد.

در اين تحقيق سعي شده است. بخشي از حقوق زنان به صورت مختصر جمع‌آوري شود. اميد است توانسته باشم حق مطلب را ادا كنم و شما خواننده محترم با مطالعه اين تحقيق تا حدودي با حقوق زن آشنا شويد.

 

انشاء‌الله مورد قبول حضرت مي باشد.

 

«من الله توفيقً»

 

 

 

كليات

 

1- تعريف و تبين موضوع

2- ضرورت و اهميت موضوع

3- فوائد و اهداف تحقيق

4- پيشينة موضوع

5- سوال هاي تحقيق

6- روش تحقيق

7- ساختار تحقيق

8- كليد واژه ها

9- مشكلات و موانع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- تعريف و تبيين موضوع

 

اين تحقيق درباره حقوق مي باشد. يعني حقوقي كه زن در زندگي خانوادگي برعهده مرد دارد. در اين تحقيق بسياري از حقوق زن برشمارده شده است. كه بعضي از اين حقوق، حقوق مشترك بين زن و مرد است مانند خوش اخلاقي، محبت كردن و... كه هم زن بايد خوش اخلاق باشد و هم مرد، و بعضي از حقوق مختص به زن است مانند: مهر و نفقه.

2- ضرورت و اهميت موضوع

با توجه به اينكه آمار طلاق در سطح كشور و جهان بالا رفته است و يا بعضي از زنان و مردان از زندگي زناشويي احساس رضايت نمي كنند و هميشه گلايه دارند كه از زندگي خود لذت نمي برند شايد بسياري از اين طلاق ها و نارضايتي ها به خاطر اين باشد كه زن و مرد از حقوق وظايفي كه در مقابل يكديگر دارند بي اطلاع هستند. و روش امامان معصوم (عليه السلام) ما به گونه اي بوده كه هر فرد را به حقوق طرف مقابل آشنا مي كردند تا فرد وظايف خود را در مقابل ديگران بداند.

اين تحقيق بسياري از حقوق زنان را در زندگي خانوادگي تبيين مي كند كه اگر مردان اين حقوق را مراعات كنند شايد مشكلاتي كه در گذشته داشته اند، ديگر نداشته باشند. البته در كنار سفارش مردان به رعايت حقوق زنان، زنان را هم به رعايت حقوق مردان سفارش مي كنيم چون اگر اين حقوق به تنهايي از يك طرف رعايت شود و طرف ديگر رعايت نكند مشكلات ديگري در زندگي بوجود مي آيد.

 

 

3- فوائد و اهداف تحقيق

 

اين تحقيق نشان مي دهد كه دين مبين اسلام چقدر به زن اهميت مي دهد. در آنجايي كه دنياي غرب تشابه حقوق زن و مرد را به معناي تساوي حقوق سر مي دهد دين مبين اسلام با قرار دادن حقوق مختص به زن و مرد مخصوصاً در كانون گرم خانواده، تمام نيازهاي آن ها را مورد توجه قرار داده است. زوجين مي توانند با به كارگيري اين دستورات اسلامي، تا حد زيادي با هم هماهنگي و تفاهم داشته باشند و اگر در زندگي مشتركشان مشكلي بوجود آيد مي توانند مشكل را ريشه يابي كنند و ببينند مشكلاتشان از كجا نشأت گرفته است و آن را حل كنند.

از آنجايي كه كتابي يا تحقيقي مختص به حقوق زن مخصوصاً در خانواده نوشته نشده است. اين تحقيق مي تواند افراد را با حقوق زن آشنا كند.

هدف از انتخاب اين موضوع، گردآوري و معرفي حقوق زن، در دين مبين اسلام است.

 

4- پيشينة موضوع

 

حقوق از جمله مقوله هايي است كه مورد توجه بوده است. و دربارة آن كتاب‌هاي بسياري نوشته شده است مانند حقوق بشر و ...

در مورد حقوق زوجين هم كتاب هاي زيادي نوشته شده است. ولي در سطح استان خراسان شمالي تحقيقي در مورد حقوق زن بر مرد يا مرد بر زن صورت نگرفته است. البته تحقيق هاي زيادي درباره ازدواج، نظام خانواده در اسلام، طلاق، حجاب، نقش باورهاي ارتباطي در كاركردهاي خانواده و سازگاري زناشويي به چشم مي خورد. ولي تحقيقي كه به طور خاص، حقوق زوجين، يا حقوق زن بر مرد را مورد بررسي قرار دهد در سطح استان صورت نگرفته است.

 

5- سوال هاي تحقيق

 

سوال هايي كه در اين تحقيق با آن مواجه مي شويم و به ذهن مي رسد موارد زير مي باشد:

1- اهداف ازدواج چه چيزهايي مي باشد؟ و معيارهاي انتخاب همسر چيست؟

2- آيا سرپرستي مردان بر زنان اهانت به بانوان نيست؟

3- چرا مسئوليت پرداخت نفقه بر عهده مرد است؟

4- نفقه به چه مواردي تعلق مي گيرد؟

5- فلسفه مهر چيست؟

6- مالك مهر چه كسي مي باشد؟

7- براي داشتن يك رابطة زناشويي ايده ال بايد چه نكاتي را رعايت كرد؟

8- چه زمان مي توان از رابطة زناشويي جلوگيري كرد؟

9- آيا قَسْم از حقوق زوج است يا زوجه؟

10- عواقب تنبيه و توهين به همسر را بيان كنيد؟

11- در چه مواقعي شوهر مي تواند زن خود را تنبيه كند؟

12- ارث زن در گذشته چگونه بوده است؟

13- چرا ارث زن كمتر از مرد است؟

14- زن از چه چيزهايي ارث مي برد؟

 

6- روش تحقيق

 

تحقيق به اعتبار نوع: كاربردي

تحقيق به اعتبار موضوع: عقلي و ديني

به اعتبار روش جمع آوري اطلاعات: كتابخانه اي

7- ساختار تحقيق:

 

اين تحقيق از شش فصل تشكيل شده است. كه بخش اول آن را كليات تشكيل مي دهد. در ابتداي هر فصل آيه قرآني مربوط به موضوع همان فصل آمده است.

فصل اول: اين فصل درباره ازدواج مي باشد. كه اهميت ازدواج در اسلام و اديان آسماني ديگر را بيان مي كند. همچنين انواع عقد ازدواج و اهداف ازدواج و معيارهاي انتخاب همسر را مورد بررسي قرار مي دهد.

فصل دوم: اين فصل درباره مهر مي باشد. كه ابتدا فلسفه مهر را بيان مي كند و انواع و مقدار آن را مورد بررسي قرار مي دهد و زن در همه حال مالك مهر است.

فصل سوم: اين فصل دربارة نفقه مي باشد. كه ابتدا نفقه را تعريف كرده، و بيان مي دارد كه چرا سرپرستي زنان برعهده مردان گذاشته شده است؟ انواع و حدود نفقه را بيان مي كند. و اينكه چرا مسئوليت پرداخت نفقه بر عهده مرد مي باشد؟ و چه كسي مالك نفقه مي باشد؟

فصل چهارم: درباره ارتباط متقابل مي‌باشد مانند حق برخورد خوش، خوش اخلاقي، كمك كردن مرد در خانه، وقت گذاري براي همسر،رفت و آمد فاميلي و ....

فصل پنجم: اين فصل در رابطه با روابط زناشوئي مي باشد. ابتدا اهميت دادن اسلام به نظافت و تميزي را بيان مي كند و بعد نكاتي را كه در رابطه زناشوئي بايد رعايت شود را مورد بررسي قرار مي دهد.

فصل ششم: اين فصل در رابطه با ارث زوجه مي باشد كه ارث زن در گذشته چگونه بوده و با ظهور اسلام چه تفاوتهايي كرده است؟ چرا ارث زن كمتر از مرد است و زن از چه چيزهايي ارث مي برد؟

 

8- كليد واژه ها

 

واژه هايي كه در اين تحقيق با آن مواجه هستيم عبارتند از:

حقوق: حقوق از ريشه حق مي باشد. حق واژه اي عربي است، و به معناي ثابت، ضدباطل‌، مطابقت و موافقت مي باشد. به همين جهت چيزي كه با واقع مطابق باشد حق گفته مي شود.[1]

واژه حقوق به معناي مجموعه مطالبات و درخواست هاي طرفيني است كه دو انسان در قبال هم پيدا كرده و براساس آن به ادامه زندگي و يا همزيستي مسالمت آميز مي پردازند.[2]

همچنين آيت الله جوادي آملي حقوق را اينگونه تعريف كرده اند:

حقوق عبارت است از مجموعة قوانين و مقررات اجتماعي كه از سوي خداي انسان و جهان، براي برقراري نظم و قسط و عدل در جامعة بشري تدوين مي شود. تا سعادت جامعه را تامين سازد.[3]

ازدواج: ازدواج از زوج به معناي جفت شدن، زن گرفتن مي باشد.[4]

نكاح: نكاح در لغت به معني اعمال غريزه جنسي كردن و در شرع به معني ازدواج نمودن است.[5]

زوج: به معناي جفت، شوهر، همسر مي باشد. زوج به معناي جفت نر و يا مرد مي باشد.[6]

زوجه: به معني زن است كه جمع آن زوجات مي باشد.[7]

زن: انسان ماده، مقابل مرد، و نيز به معني جفت مرد كه به عربي زوجه مي‌گويند.[8]

"زن از زادن و زائيدن و اضافه شدن آمده است و معني زندگي بخش و زنده بودن مي دهد وجه تسميه زن به آن دليل است كه زنان به خاطر حاملگي و تولد و زايش فرزندان موجب بقاء نسل بشر هستند و هنگامي كه كسي همنوع خود را به وجود مي‌آورد، چون پس از مرگش از وجود او موجودي ديگر وجود دارد. و قطعه اي از بدن او و پاره تنش زنده است پس مي شود گفت كه او نمرده است و زنده مي‌باشد با اين وصف مي توان گفت كه زنان هميشه زنده هستند و پاينده.

در جاي ديگر هم داريم كه زن از زمين مشتق شده است. در گذشته يونانيان و روميان كشت و كار در مزارع و عمل باردار كردن زنان را همانند يكديگر مي دانستند كه در تمدنها بسيار به اين عقيده بر مي خوريم. از جمله تمدن درخشان اسلام كه خداوند در قرآن كريم سوره بقره آيه 223 مي فرمايد:

نِسآؤُكُمْ حَرْثُ لَكُمْ فَأَتُوا حَرْثُكُمْ أََنَّي شِئْتُمْ وَ قَدِمُوا لِأََنْفُسِكُمْ

(زنان شما كشتزارهاي شما هستند با بذرافشاني در كشتزارهاي خود از نعمت فرزند بهره‌مند‌ شويد.)[9]

مرد: انسان نر، جنس نرينه از انسان، مقابل زن و كنايه از شخص شجاع و دلير.[10]

مهر: از مهر و محبت مي آيد. هديه يا پيشكشي كه مرد هنگام ازدواج به همسر خود تقديم مي كند.

قَيِّم: كسي را كه گويند كه مهم كس ديگر را ا نجام دهد و قوام و قيامَه صيغة مبالغة آن مي باشد.[11]

نفقه: از ماده نَفَقَ، نِفاقاً كه به معناي چيزي كم شد، چيزي از بين رفت، مي‌باشد. و نفقه به معناي خرج كردن و خرج شده معنا شده است.[12]

نشوز: به معناي سرپيچي از اطاعت، به دليل تكبر است. اگر زن از وظايفي كه در مقابل شوهر دارد خودداري كند مثلاً اگر زن از تسليم نمودن خود در مقابل درخواست جنسي شوهر كوتاهي يا خودداري كند چنين موردي را نشوز
مي گويند، و به زن در اين هنگام ناشزه مي گويند.

ارث: به معناي، تركه و اموالي كه از متوفي باقي مانده است.[13]

در كتاب قوانين و مقررات مربوط به وصيت وارث، ارث را اينگونه تعريف كرده‌اند:

«دارائي متوفي بعد از كسر واجبات مالي و ديون و ثلث را ارث مي گويند.[14]»

عزوبت: تنها و مجرد بودن، بي همسر بودن، بي زني، بي شوهري.[15]

صعب العلاج: مرضي كه بسختي معالجه شود، دشوار درمان پذير.[16]

لعبت: بازيچه، اسباب بازي، دلبر، معشوق زيبا.[17]

مسكوك: سكه زده شده، پول فلزي سكه خورده.[18]

مظنه: جاي گمان بردن، جائي كه گمان وجود چيزي در آن برود.[19]

ثبوت: استوار شدن، برجاي ماندن، پابرجا بودن، ثابت شدن امري با دليل و برهان.[20]

 

9- مشكلات و موانع

 

يكي از مشكلاتي كه در سطح استان خراسان شمالي مخصوصاً در سطح شهر بجنورد احساس مي شود، كمبود كتابخانه هاي مجهز است با اينكه در سطح شهر كتابخانه هاي بسياري وجود دارد ولي وقتي به اين كتابخانه ها مراجعه مي شود انسان متوجه مي شود كه در اين كتابخانه ها منابع اصلي همانند بحارالانوار، مستدرك‌الوسايل و اصول كافي و ... وجود ندارد. بنابراين كساني كه به اين كتاب‌ها نياز دارند مجبور مي‌شوند به شهرهاي ديگر مسافرت كنند. لذا از مسئولين عزيز اين استان تقاضا دارم كه در مجهز كردن كتابخانه هاي سطح شهر تلاش بيشتر نمايند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

ازدواج

1- ازدواج

2- انواع عقد ازدواج

3- اهداف ازدواج

4- معيارهاي انتخاب همسر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«وَأَنْكِحُوا الْأَيمي مِنْكُمْ وَ الصَّالحِينَ مِنْ عِبادَكُمْ و إمآئِكُمْ إنْ يَكُونُوا فُقَرآءَ يُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ ي واللهُ واسِعٌ عَلَيْهِمٌ

البته بايد مردان بي زن و زنان بي شوهر و كنيزان و بندگان خود را بنكاح يكديگر در آوريد و اگر مرد و زني فقيرند خدا بلطف خود آنان را بي نياز و مستغني خواهد فرمود كه خدا باحوال بندگان آگاه و رحمتش وسيع و نامتناهي است.»[21]

 

1- ازدواج

 

ازدواج يك سنت ديرينه اجتماعي است كه از زمان هاي بسيار قديم، بلكه از آغاز زندگي بشر مرسوم بوده است. پيماني است كه در بين اقوال و ملل مذهبي و غيرمذهبي، در تمام اعصار و امكنه وجود داشته و دارد.

«ازدواج و تشكيل خانواده يك فريضة ديني خطير به شمار مي آيد. اين نخستين فرماني بود كه خداوند به آدم ابوالبشر داد. (سفر پيدايش 28:1) و تلمود به آن اهميت بسياري مي دهد و دربارة اجراي آن تأكيد فراوان مي كند. «هركس زن ندارد، يك آدم كامل به تمام معني نيست چنانكه گفته شده است: (خداوند) آن ها را نر و ماده آفريد و ايشان را بركت داد و نامشان را آدم نهاد. (سفر پيدايش 5: 12) (يوامرت. 63 الف) همسر انسان خانة او محسوب مي شود و از اين روست كه گفته اند «خانه انسان زوجه اوست.» (ميشينايوما 1:1) و «ربي يوسه گفته است: هرگز زوجه ام را «زنم» نناميده ام، بلكه همواره او را «خانه ام» خوانده ام. (شبات، 18 ب).»[22]

ازدواج براي انسان يك نياز طبيعي است كه از آفرينش ويژه آن ها سرچشمه مي‌گيرد. چنانكه انسان به آب و غذا نياز دارد. در سنين مخصوصي به ازدواج هم نياز پيدا مي كند. هر يك از دختر و پسر در سنين بلوغ احساس مي كنند كه جنس مخالف را دوست دارند و خواستار وصال همديگر هستند.

«يكي از شيرين ترين و پرخاطره ترين رخدادهاي دوران حيات هر شخص، ازدواج است، زيرا دختر يا پسر در سايه ازدواج، افزون بر پاسخ گويي معقول و منطقي به نيازهاي غريزي، براي يك عمر در كنار خود، همنشين و هم راز مي يابد كه مي تواند بهتر و بيشتر از هر كس ديگر حتي والدين و دوستان نزديك شادي ها و كاميابي هاي خود را با او تقسيم كند و در برخورد با تلخي ها و ناكامي ها به او پناه آورد.»[23]

 

[1]- سيدعلي اكبري قرشي: قاموس قرآن، ج 1-2، دارالكتب الاسلاميه. ص 158- اكبر دهقان، مجتبي كلباسي، واژه هاي نور، انتشارات روح، ص 33- آيت الله جوادي آملي، فلسفة حقوق بشر، نشر اسراء؛ ص 74

[2]- علي قائمي، خانواده و مسائل همسران جوان، تهران، چاپ: شفق، 1362، ص 277

[3]- آيت الله جوادي آملي، قلسفه حقوق بشر، قم، نشر اسراء، چاپ: چهارم، 1383، ص 74.

[4]- حسين عميد، فرهنگ فارسي عميد، تهران، انتشارات اميركبير، چ: بيست و سوم، 1383، ص 110

[5]- زين العابدين قرباني لاهيجي ، تفسير جامع آيات الاحكام نكاح و طلاق ج 10-9، تهران، نشر: سايه، چ دوم، 1384، ص122.

[6]- احمد سياح، فرهنگ بزرگ جامع نوين (عربي به فارسي) ترجمه المنجد، ج 1، انتشارات اسلام، ص 789، سيد علي اكبر قرشي، قاموس قرآن ج3-4 انتشارات دارالكتب الاسلاميه، ص 185.

[7]- همان، ص 185

[8]- حسن عميد، فرهنگ فارسي عميد، ص 691.

[9]- محسن عباسي، شخصيت زنان در ايران باستان، بي جا، انتشارات فخرالدين، چاپ اول، 1383، ص 14.

[10]- حسين عميد، فرهنگ فارسي عميد، ص 1075.

[11]- كريم نافعي فرد، زن از ديدگاه اسلام و تمدن غرب، تهران، انتشارات: عايد، چ: دوم، 1383، ص 481

[12]محمدبندريگي، فرهنگ جديد عربي – فارسي ترجمه منجد الطلاب، تهران، انتشارات اسلامي، چ: ششم: 1368، ص 600

[13]- زين العابدين قرباني لاهيجي، تفسير آيات الاحكام (اطعمه، اشربه، البسه، ... ) تهران، انتشارات: سايه، ج 12-11، چ: اول، 1383، ص 165.

[14]- جهانگير، منصور، قوانين و مقررات مربوط به وصيت وارث، تهران، نشر: ديدار، چ: دوم، 1380، ص 288.

[15]- حسن عميد، فرهنگ فارسي عميد، ص 864.

[16]- همان، ص 824.

[17]- همان، ص 1029.

[18]- همان، ص 1087

[19]- همان، ص 1099

[20]- همان، ص 444

[21]- سوره نور آيه 32

[22]- آبراهان كهن،گنجينه اي از تلمود، مترجم:امير فريدون گرگاني،مشهد،انتشاارت اساطير،چ، اول،1382، ص 180

[23]- مجله راه قرآن شماره 5، صاحب امتياز: دكتر ابراهيم كلانتري، قم، انتشارات: بنياد رسالت، 1385، ص23.

 



 

  انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 189

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما