بررسی عوامل مرتبط با کم توجهی به نماز در دانش آموزان مدارس
مقدمه: در این پژوهش ، که با هدف بررسی عوامل مرتبط با کم توجهی به نـماز در دانش آموزان مدارس متوسطه ی شهر برازجان در سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳ صورت گرفته ، تلاش بر آن بوده است که ضمن آشنایی با دیدگاه ها و نظرات دانش آموزان نسبت به اقامه ی نماز ، موانع و محدودیت های موجود در اجرای اقامه ی نماز در مدارس متوسطه را شناسایی و راه های جذب و ترغیب دانش آموزان به اقامه ی نماز را بررسی نماییم . هم چنین تاثیر عوامل محیط خانواده ، مکان نامناسب ، زمان نامناسب ، عدم حضور مربیان در اقامه ی نماز ، برخورد نامناسب افراد مذهبی را بر کم توجهی به نماز در دانش آموزان دختر و پسر مورد تحلیل قرار دهیم . روش انجام تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی می باشد . نمونه مورد بررسی شامل تعداد ۳۶۰ دانش آموز پسر و دختر بود که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای و خوشه ای از میان ۲ دبیرستان دولتی و ۲ دبیرستان نمونه ی دولتی انتخاب شدند . جمع آوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه و پاسخ با مقیاس لیکرت پنج گزینه ای بوده است . نتایج پژوهش نشان میدهد که عنصر برخورد نامناسب افراد مذهبی با بالاترین میانگین و عنصر عدم حضور مربیان در اقامه ی نماز با پایین ترین میانگین از عناصر تاثیرگذار بر کم توجهی به نماز در دانش آموزان پسر و عنصر محیط خانواده با بالاترین میانگین و عنصر برخورد نامناسب افراد مذهبی با پایین ترین میانگین از عناصر تاثیر گذار بر کم توجهی به نماز در دانش آموزان دختر هستند فهرست : فصل اول: طرح تحقیق مقدمه بیان مسأله اهمیت و ضرورت تحقیق اهداف تحقیق فرضیه های تحقیق روش تحقیق تعریف عملیاتی فصل دوم: پیشینه ی تحقیق پیشینه ی نظری تحقیق پیشینه ی عملی تحقیق فصل سوم: روش شناسی روش تحقیق روش نمونه گیری روش جمع آوری اطلاعات فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها آمار توصیفی آمار استنباطی و بررسی فرضیه ها فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری نتایج توصیفی نتایج استنباطی بحث و نتیجه گیری محدودیت های تحقیق پیشنهاد های تحقیق منابع و مآخذ پیوست ها پرسش نامه
|