فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 4
  • بازدید دیروز : 291
  • بازدید کل : 671916

پایان نامه خوردگی بين دانه ای و خوردگی توام با تنش در فولادهای زنگ نزن آستنيتی


پایان نامه خوردگی بين دانه ای و خوردگی توام با تنش در فولادهای زنگ نزن آستنيتی

پایان نامه خوردگی بين دانه ای و خوردگی توام با تنش در فولادهای زنگ نزن آستنيتی

 

چکيده

اين تحفيق در دو بخش ، بخش اول به بررسي خوردگی بين دانه ای1 و ديگری به خوردگی توام با تنش2 در فولادهای زنگ نزن پرداخته شده است .اينکه پديده حساس شدن چيست و چه عواملی سبب حساس شدن فولاد می شوند مورد بررسی قرار گرفته است . همچنين به برخی از راههای عمومی پيشگيری از مستعد شدن فولادها برای خوردگی بين دانه ای اشاره شده است. در مورد خوردگی تنشی هم فاکتورهای اثر گذار در اين پديده آورده شده است . در پايان هربخش تحقيقات انجام گرفته در آن زمينه مورد مطالعه قرار گرفته و نتايج آنها جمع بندی شده است.

 

مقدمه

فولادهاي زنگ‌نزن اوستنيتي به علت دارا بودن خواص مكانيكي مناسب و مقاومت عالي به خوردگي، كاربردهاي فراواني در صنايع مختلف دارند. اگر چه حالت كارشده (Wrought) اين فولادها، مقاوم به خوردگي است، اما حالت جوشكاري شده آن ممكن است مقاوم به خوردگي نباشد. سيكل حرارتي ناشي از جوشكاري و يا عمليات حرارتي تنش‌زدايي كه بر فولاد اعمال مي‌شود، ممكن است باعث رسوب فاز كاربيد كروم در مرز دانه‌هاي فولاد، در منطقه متأثر از جوش بشود. نتيجه اين فرايند، كاهش غلظت عنصر كروم در مناطق چسبيده به رسوبها است كه ممكن است اين اختلاف غلظت در تركيب شيميايي، باعث از دست رفتن مقاومت فولاد به خوردگي بشود و فولاد به نوعي خوردگي به نام "خوردگي بين دانه‌اي" حساس بشود. اگر فولاد تحت اين شرايط، در محيط سرويس قرار بگيرد، مناطق حساس شده، خورده مي‌شوند و در نهايت، قطعه دچار شكست ناشي از خوردگي خواهد شد.

طبق آمارهاي موجود، سهم عمده‌اي از شكست قطعات در صنايع، شكست ناشي از خوردگي مي‌باشد كه قسمتي از آن نيز به خوردگي بين دانه‌اي مربوط مي‌شود. در نتيجه، با توجه به اهميت موضوع، هنگام انتخاب فولاد، بايد از مقاومت به خوردگي بين دانه‌اي فولاد مورد نظر، بعد از اتمام پروسه‌هاي ساخت، اطمينان حاصل نمود.

خوردگي بين دانه‌اي، اولين بار حدود 75 سال پيش شناخته شد. از آن موقع به بعد، تحقيقات فراواني به منظور شناخت بهتر اين پديده و روشهاي جلوگيري از آن صورت گرفت. در طول اين مدت، در عمليات توليد فولاد و روشهاي جوشكاري آن، تغييرات قابل ملاحظه‌اي اتفاق افتاده است. با اين همه، كماكان اين سئوال مطرح است كه هم اكنون نيز در استفاده از اين فولادها، با پديده خوردگي بين دانه‌اي روبرو مي‌شويم يا خير؟

نتيجه تحقيقات فراوان انجام شده در ساليان گذشته و يافته‌هاي محققان در زمينه مقابله با اين پديده در اين گزارش آورده شده است. شرايط تركيب شيميايي، روشهاي جوشكاري، عمليات حرارتي و شرايط محيطي كه تحت آن خوردگي بين دانه‌اي مي‌تواند اتفاق بيفتد، مشخص شده و روشهاي جوشكاري براي حداقل كردن اين پديده، معرفي شده است. قسمتي از اين گزارش به پديده Knife Line Attack و مكانيزم تشكيل و روش‌هاي جلوگيري از آن اختصاص دارد. Knife Line Attack نيز نوعي خوردگي موضعي است كه مكانيزم آن با مكانيزم خوردگي بين دانه‌اي تفاوت دارد و در فولادهاي تثبيت شده اتفاق مي‌‌افتد، ولي به علت شباهت به خوردگي بين دانه‌اي، در بعضي مراجع، نوعي از خوردگي بين دانه‌اي در نظر گرفته مي‌شود.

 

تعداد صفحات 76 word

 

 

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

چکيده

الف

فهرست

ب و ج

1-مقدمه

1

1-1- تعريف خوردگی

2

1-2- خوردگی الکترو شيميايی

3

1-3- خوردگی يکنواخت و موضعی

4

1-4- اثر جوشکاری بر خوردگی

6

1-5- پديده های متالورژيکی ناشی از جوشکاری

7

1-5-1- تغييرات فازی و جدايش

8

1-6- خوردگی بين دانه ای

10

1-7- خوردگی بين دانه ای فولادهای زنگ نزن اوستنيتی در اثر جوشکاری

12

1-8- عوامل موثر بر خوردگی بين دانه ای

17

1-8-1- ترکيب شيميايی و ريز ساختار

18

1-8-2- تاريخچه حرارتی

26

1-8-3- تنش وتغيير شکل پلاستيک

29

1-8-4- اثر محيط

30

2- روشها و پارامترهای جوشکاری به منظور اجتناب از خوردگی بين دانه ای

37

2-1- دامنه کاربرد روشهای جوشکاری پيشنهادی

37

2-2- اثر فرآيند جوشکاری وشرايط جوشکاری در وقوع حساسيت

38

2-3- رابطه بين انرژی جوش حساس کننده وحساسيت به خوردگی بين دانه ای

42

3-جنبه های متالورژيکی Knife Line Attack در فولادهای زنگ نزن تثبيت شده

45

3-1- خوردگی KLA در فولادهای زنگ نزن تثبيت شده

45

3-2- خصوصيات KLA

46

3-3- آناليز دلايل KLA

49

3-4- KLA در اتصالات جوشکاری شده در فولادهای زنگ نزن

59

4- خوردگی توام با تنش

62

 

عنوان

صفحه

4-1- شکل ترکها

64

4-2- طبقه بندی مکانيزمها

65

4-2-1- مکانيزمهای متالورژيکی

66

4-2-2- مکانيزمهای حل شدن

66

4-2-3- مکانيزمهای هيدروژن

67

4-2-4- مکانيزمهای مکانيکی

68

4-3- روشهای جلوگيری

68

5- نتيجه گيری

71

6- مراجع

73

   
   

 



 

  انتشار : ۲ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 117

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما