فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 16
  • بازدید دیروز : 359
  • بازدید کل : 828192

50_آموزش ساخت پرتال34ص


50_آموزش ساخت پرتال34ص

فهرست مطالب

عنوان صفحه

 

فصل اول.............................................................................................................. 1

آشنایی با محیط کار............................................................................................. 1

فصل دوم............................................................................................................. 2

مقدمه.................................................................................................................... 2

پرتال چیست؟....................................................................................................... 3

تاریخچه پرتال...................................................................................................... 5

جنبه های کار کردی یک پرتال............................................................................. 8

معماری پرتال...................................................................................................... 22

مزایای پرتال سازمانی؟...................................................................................... 24

تفاوت پرتال سازمانی با وب سایت؟................................................................... 28

مردم به پرتال اعتماد ندارند............................................................................... 31

منابع................................................................. 34

 

 

فصل اول:

آشنایی با محیط کار:

شرکت رفان یک شرکت تولید کننده قفل و دستگیره می باشد.که من در قسمت اداری و کامپیوتری ان مشغول به کار بودم.وظیفه من در این شرکت ابتدا اموزش ساخت و در نهایت ساخت پرتال بود که به سرپرستی اقای مهندس محمد تهرانی انجام شد.محل کار اموزی در میدان افسریه کوچه شرکت واحد کوچه باسکول پلاک 2 واقع شده است.

 

 

فصل دوم:

مقدمه: :

بهبود و ايجاد اصلاحات در اداره حکومت ها و بخش دولتي موضوعي اساسي در دنياي تجارت امروزاست. لزوم پاسخ گويي به تغييرات ناشي از جهاني شدن، امور اقتصادي و تجارت جهاني، گسترش جوامع و انتظارات مشتريان به ويژهً با پيشرفت هاي دو دهة ي اخير در زمينه فناوري اطلاعات، روندي تکاملي در کشورهاي مختلف پاگرفته است. سرعت اين تغيير و تکامل در کشورهاي مختلف متفاوت است. اين تکامل دربرگيرنده طيف وسيعي از اهداف و چشم اندازها جهت بهبود عملکرد دولت ها در زمينه هاي قوانين و مقررات، شفافيت در اداره حکومت ها، سازندگي و مشارکت عمومي است.
پيشرفتهاي انجام گرفته در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT)، در راستاي جامعه اطلاعات تغييرات زيادي در انتظارات شهروندان، ساختار سازمان ها، فرهنگ، علوم و فرآيندهاي کاري ايجاد نموده است. دولت ها به دنبال به کارگيري ابزارها و راهکارهاي مبتني بر (ICT) جهت پاسخگوئي به نياز شهروندان هستند.

تاثير دولت الکترونيکي به طور ساده اداره بهتر کشور با افزايش بازدهي سياست هاي دولت، ارتقاء سرعت و کيفيت خدمات دولتي، تعاملات بيشتر با شهروندان و افزايش بهره وري کليه فرآبندهاي دولتي است.

حال دولت الکترونيکي يکي از مهم ترين محورهاي کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در دنيا است. اين اهميت در کشور ما که دولت بزرگ ترين بنگاه اقتصادي و نهاد فرهنگي است، به مراتب بيشتر است. در تعريف دولت الکترونيکي مي توان گفت که: دولت الکترونيکي به معناي به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در بخش هاي مختلف دولت، به منظور افزايش بهره وري و ارتقا سطح خدمات رساني است.

پورتالچیست؟

عبارت پرتال به معنى درگاه و در مى باشد . درحقیقت وظيفهيك سايت پرتال جمع آورى اطلاعات از منابع مختلف و ايجاد يك درگاه واحد براى دسترسىبه كتابخانه اى از اطلاعات و خدمات دسته بندى و اختصاصى شده مى باشد . پرتال ها بااين هدف ايجاد
مى شوند كه كاربران اينترنت بتوانند گردش خود را در اينترنت ازطريق يك مدخل مدرن و ساختيافته شروع نموده و هر موقع كه اراده كنند بدون هيچ مشكلىبه نقطه شروع بازگردند.

در يك دسته بندى كلى عملكرد ها و قابليتهاى اصلى يكسيستم پرتال عبارتند از :
- دسترسى به اطلاعات مورد نياز

- ارتباط با ديگركاربران

- دسترسى به برنامه هاى كاربردى مجزا

انجام امور روزمره كارى ،شهر ى ، ادارى و...

بنابراين يك سايت پرتال بايد علاوه برقابليتهاى زيربنايى همچون امنيت ، سرعت ، و دقت ، سرويسهاى متععدى نيز در اختيار كاربران ومديران سايت قرار دهد . عمده اين سرويسها عبارتند از:

1- سرويس مديريتمحتوا2- سرويس پست الكترونيك

2- سرويس كنفرانس الكترونيكى

3- سرويسجستجو

4- سرويس عضويت در سايت

5- سرويس نظر سنجى

6- سرويس تكميل وارسال فرم هاى الكترونيكى

7- سرويس پرداخت اينترنتى

8- سرويس خبر

بايد توجه داشت كه يك پرتال موفق تنها شامل مجموعه اى از منابع اطلاعاتىنيست بلكه تركيب درستى از سرويس هاى اصلى فوق الذكر است .

انواع پرتال :- پرتال هاى شركتى : Corporate Portal

دسترسىاختصاصى به اطلاعات خاصى از يك شركت يا
كمپانى خاص را فراهم مى كند

- پرتالهاى تجارى : Commerce Portal

از مقوله تجارتالكترونيك پشتيبانى مى كند .

- پرتال هاى شهرى

: City Portal

دسترسى به خدمات و اطلاعات يك شهر را ممكنمي سازد .
- پرتال هاى فراگير

: Pervasive Portal
دسترسى از طريق تجهيزات فراگير مثل سازد.PDA را ممكنمى

 


خلاصه تاریخچه پرتال:

اگر در دنیایکامپیوتر به عقب بازگردیم، زمانی را خواهیم یافت که در آن سیستم های نرم افزاری بهگونه ای متحول شدند که دیگر لازم نبود برای کار با یک برنامه، برنامه های دیگر بستهشوند، یعنی می توانستیم همزمان از چند برنامه کاربردی استفاده کنیم بدون آنکه بامشکلی مواجه شویم.امکانی که قبل از آن وجود نداشت. تاریخچه پرتال ها از همان زمانآغاز شد و نسلهای تکامل یافته آنها یکی پس از دیگری پا به عرصه دنیای اطلاعاتگذاشتند.

 

نسل اول پرتال ها

اولین پرتال ها، کهاز آنها تحت عنوان نسل اول نام برده می شود، بر فراهم نمودن محتویات ایستا، مستنداتو همچنین خوراکهای اطلاعاتی زنده در صفحات وب مبتنی بودند. مثالهای نمونه این نسلسایت های yahoo یا Excite است. این پرتالها در محیطی به هم پیوسته، اهدافمشابهی را دنبال کرده و صفحه واسط مشخص و منحصر به فردی را برای دستیابی به مجموعهاطلاعات توزیع شده در سراسر شرکت یا سازمان خود، در اختیار کاربر می گذاشتند. ایناطلاعات معمولا شامل اخبار شرکت، شرایط و فرم های استخدام، اطلاعاتی مربوط بهکارکنان و چگونگی ارتباط با آنها، مستندات رسمی و سیاست های اعلام شده شرکت وهمچنین لینک های ارتباطی مفید بود.

نسل دوم پرتال ها


نسل دوم پرتال هابر اطلاعات مشخص تر و نرم افزارها متمرکز بودند. در اساس شباهت زیادی به خصوص درزمینه فراهم آوردن اطلاعات با نسل اول داشتند با این همه تفاوت مهمی نیز وجود داشت: این پرتالهای امکان همکاری کاربران را در محیطی به هم پیوسته فراهم می کردند و همینامکان، نقطه تمایز آنها با نسل پیشین محسوب می شد.

پرتال های نسل دوم قابلیت همکاری متقابل را درادارات مجازی برای تیم های کاری و به منظور انجام وظایفشان فراهم می ساختند. نسلدوم پرتال ها سرویس های متعددی داشتند که از جمله آنها می توان به سرویس های مدیریتمحتوی ( سازمان دهی و مدیریت اطلاعات مرتبط ) و سرویس های همکاری (که به کاربرانامکان می داد با یکدیگر گپ زده و برای یکدیگر ایمیل فرستاده و قرار ملاقات تنظیمکنند) اشاره کرد. در این پرتال ها قابلیت تعریف گروه های کاربری نیزفراهم آمده بود. به بیان دیگر این پرتال ها سازو کار همکاری داخلی را در یک سازمان فراهم می ساختند.

نسل سوم پرتال ها

نسل سوم با هدفایجاد فضای مجازی تجارت الکترونیک (E-Business ) بوجودآمد. پرتال های نسل سوم به عنوان واسط ارتباطی کارمندان، تهیه کنندگان، تولیدکنندگان و مشتریان قلمداد می شوند. ویژگی فوق العاده این پرتالها امکان مرتبط شدننرم افزارهای مستقر در سرورهای مختلف است. به بیان دیگر، این پرتال ها نقطه به همپیوستن محتویات و برنامه های کاربردی مستقر در سرورهای مختلف بطور همزمان و بااستفاده از همکاری سرویسهای خدماتی آنان اند. به علاوه امکان دسترسی به محتویات وامکانات سیستمهای مختلف را از طریق ابزارها و تجهیزات متنوع، بسته به نیاز کاربرامکان پذیر می کنند. این گروه پرتال ها مجموعه قابل توجه و ارزشمندی از اطلاعات،مستندات، امکانات و قابلیتهای نرم افزارهای مرتبط را از طریق درگاه واحدی برایکاربر فراهم می کنند.

بهعلاوه، این پرتالها به صورتی خودکار و بر اساس نقش کاربران هدفمند شده و ویژگیهاییخاص آنها می یابند. به بیان دیگر، نحوه نمایش، محتوی و امکانات در دسترس، بسته بهنقش تعریف شده برای کاربر به گونه ای منحصر به فرد و خاص وی در اختیار او قرار میگیرد. کلید توسعه آینده این نسل از پرتال ها،ایجاد چهارچوب های کاری باز ( از قلب یک سازمان مجم اع پرتال هاوعهمتنوعی از کاربران دارد که از جمله آنها می توان به مشتریان، شرکا، کارمندان اشارهکرد. همه این کاربران علاقه مندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده کنند. کاملا آشکار است که هر کدام از آنها نیازهای خاص و اغلب متفاوتی دارد. برایپاسخگویی به این تنوع، انواع مختلف پرتال ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی بر حسب چگونگی پاسخگویی به نیازهای کاربران، پرتال ها را می توان درچهار گروه زیر دسته بندی کرد:


جنبه های کارکردی یکپرتال

اگر چه پرتالها در انواع و اندازه های متنوعی ساخته می شوند اما ویژگیهای محدود و مشخصی هستهاصلی آنها شناخته می شود:

vهرپرتال اطلاعات وخدمات را یکجا و در یک محل جمع آوری می کند.
vهر پرتال می تواند در اندازه لازم برای شخص و یا گروه سازمان دراید.
vهر پرتال در هرزمان و از هر مکانی قابل دسترس است.
هدف اصلی فراهم آوردن امکان دسترسی آسان به هرچیزی ( اطلاعات و خدمات ) است که یک کاربر برای انجام وظایف و مسئولیتهایش به آن احتیاجدارد، صرف نظر از اینکه منبع آن کجاباشد.لتعریف نشده ) برای

:قطعا مطلع هستید که اولین بار شبکه غیر محلی در سال 1960 توسط آژانس پروژهايتحقيقاتي پيشرفته سازمان دفاع آمريکا با نام "آرپانت" متولد شد.
در آن زمانتنها هدف از طراحی شبکه این شبکه حول این محور بود تا هر کامپيوتر به دو کامپيوترمتصل شود و پيامهاي ارسالي از يک نقطه شبکه به هرنقطه ديگر مي توانستند از مسيرهايمختلفي بگذرند که با گذشت زمان و ارتباط این شبکه با چندین شبکه ارتباطی دیگر بهمفهوم جدی تری به نام اینترنت دست یافت.
احتمالا آن زمان کمتر کسی باور میکرد که این شبکه به چنان عظمتی دست می یابد که مدیریت و کنترل آن چه در بخش مدیریتیو چه در بخش فنی نیاز به هزینه و متخصصین ویژه ای دارد که دلیل این ادعا چیزی نیستجز جای خالی وب!
اما با نظریه World Wide Web که امروز میلیون ها باراطلاعات اینترنت توسط انواع مروگر ها بدست میلیون ها کاربر اینترنت مرور می شود علماینترنت پا به مرحله جدیدی گذاشته است. مرحله ای پیچیده با کاربری فوق العاده آسانکه همین آسان بودن دسترسی بعضا برخی از کاربران را به اشتباه وارد می کند که وبهمان اینترنت است!
هدف از نظریه World Wide Web چیزی نبود جز دسترسی آسان وسریع به خدمات و محتویات اینترنتی از طریق یک Application خاص با قابلیت های مشخصکه با ورود این Application ها گام جدید تری در عرصه سرویس دهی اینترنتی و نیز طبقهبندی اطلاعات در اینترنت به وجود آمد و این رقابت تا جایی رسید که کیفیت، ظاهر وامنیت مرورگر ها نیز برای کاربران مهم تلقی شد و بازار گرمی را برای سازندگانمرورگر ها به وجود آورد.

گسترش اطلاعات و سرویس دهی اینترنتی توسط وب سایتها چنان رشد چشمگیری داشته است که بعید است کسی نام تمامی وب سایت های موجود دراینترنت را از حفظ باشد چرا که می بایست هر روز نام های کوتاه و بلند 20000 سایتجدید را بخاطر بسپارد!

اگر توجه داشته باشید با حیات وب، کاربری آسان انگیزهاصلی کاربران اینترنت جهت استفاده از این شبکه می باشد پس قطعا دور از ذهن است یککاربر اینترنتی راضی شود برای استفاده از چندین خدمات مورد نیازش هر روز به چندینسایت سرکشی کند و برای استفاده از آنها مجبور به ثبت نام های تکراری و نیز محافظتاز چندین شناسه و رمز عبور متفاوت باشد، از همین رو وب ناخواسته به نسل جدیدی ازسرویس دهی رسید که امروز همگی آنرا با نام وب پورتال می شناسند.
برای خواندنمقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

به نظر من برای اینکه بتوانیمبهترین و علمی ترین تعریف را از وب پورتال داشته باشیم بهتر است به بررسی واژه بهواژه این کلمه بپردازیم، کلمه ای که خود در برگیرنده بسیاری از مفاهیم مهم روز ICT و تجارت است تا جایی که می توان گفت وب پورتال ها شرکت های نفت اینترنتیهستند!

در بالا با مفهوم Web به خوبی آشنا شدیم و دریافتیم که وب عاملدسترسی آسان به خدمات و محتویات مجازی، در یک کلام اینترنت است. همچنین در موردواژهPortalمی توان گفت، منظور ما یک Gateway و یا Doorway یا همان شاهراه و دروازه است، دروازه ای که به تبعیت از ذات اصلی خود یعنیهمان دسترسی آسان، دسترسی ما را به وب و در نهایت اینترنت راحتتر از پیش می کند ومحلی می شود برای به اشتراک گذاری خدمات و محتویات توسط چند وب سایت توانمند و موردنیاز.
آنچه از این تعریف بر می آید بر ما روشن می سازد که وب پورتال یکمحصول خاص نیست و همانند وب سایت یک ماهیت استاندارد و تشکیل شده از دو زیر ساختخدمات (Services) و محتویات(Content) است که این ماهیت خروجی چندین استاندارد, دیتاو engine خاص زیر نظر یک یا چند مجموعه نظارتی مشخص و همگام است.
معمولاتعریف بالا اکثر کاربران غیر مسلط را به اشتباه می کشاند که هر وب سایت پر از لینکو یا یک وب سایت همه کار همان پورتال است چرا که برابر تعریف بالا می تواند دسترسیکاربران را به سایر وب سایت ها آسانتر کند که می توان با اطمینان گفت این تعبیرکاملا غلط و دور از تعاریف استاندارد می باشد چرا که همانگونه که در بالا نیز بیانکردیم وب پورتال یک ماهیت تحت وب است که ارائه دهنده خدمات و محتویات به صورتیکجاست.


مبلغ قابل پرداخت 68,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 334

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما