فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه .................................................................................... 1
فصل اول: زبان آموزی ........................................................4
1- زبان آموزی ...........................................................................5
2- نظریه های زبان آموزی ......................................................... 6
الف- نظریه شناخت گرایی ...................................................... 6
ب- نظریه شرطی شدگی رفتار زبانی .......................................... 7
ج- نظریه ذاتی، ذهنی بودن زبان .............................................. 11
د) ویگوتسکی و ارتباط اجتماعی ............................................. 13
3- مهارتهای گفتاری ...................................................................... 16
4- مراحل رشد گفتاری .................................................................. 17
الف- مرحله اول: پیش زبانی ...................................................... 17
ب- مرحله دوم: گفتار تکواژه ای ................................................ 18
ج- مرحله سوم: گفتار دو واژه ای یا تلگرافی .................................. 19
هـ- مرحله چهارم: گفتار پیشرفتی ................................................ 20
و- مرحله پنجم: تلفظ صحیح صداها ............................................ 20
5 - گفتار ثابت ........................................................................... 21
6- مهارت شنیداری ...................................................................... 22
فصل دوم: تلویزیون و رشد مهارتهای گفتاری ................................ 25
1- هدف پژوهش ........................................................................... 26
2- تاریخچه تلویزیون ...................................................................... 27
3- تلویزیون و کودک ..................................................................... 28
4- تلویزیون و اجتماع ...................................................................... 32
5- تلویزیون و برنامه های آن ................................................................ 34
الف- برنامه های کودک و نوجوان ............................................... 36
ب- مجموعه های تلویزیونی ..................................................... 38
ج- تبلیغات بازرگانی ............................................................... 40
6- متغیرهای محتوای تلویزیون .......................................................... 42
7- شیوه های نظری ...................................................................... 44
الف- نظریه کشت ................................................................... 44
ب- نظریه فراگیری اجتماعی ....................................................... 45
ج- نظریه پالایش ................................................................... 45
د- نظریه یادگیری اجتماعی .......................................................... 46
هـ- نظریه عدم بازداری .............................................................. 47
و- نظریه توجیه ................................................................... 48
8- روش اندازه گیری .................................................................. 48
مشاهده ......................................................................... 50
9- روش تحقیق ............................................................................ 53
فصل سوم: تأثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری و برخی نتایج نظری و کاربردی آن ........... 59
1- واژگان ............................................................................ 59
2- ساختهای دستوری ............................................................... 64
الف- گروه اسمی ................................................................... 69
ب- گروه صفتی ..................................................................... 71
ج- گروه قیدی ...................................................................... 73
د- گروه حرف اضافه ای .......................................................... 75
هـ- گروه فعلی ...................................................................... 77
و- ساختار جملات ................................................................... 81
3- گسترش زبان معیار ................................................................... 78
الف- لهجه ............................................................................ 78
ب- گونه زبانی گسترش یافته و محدود ......................................... 92
4- گسترش اصطلاحات و تکیه کلام ها ................................................. 96
5- خطاهای گفتار ............................................................................ 99
فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات .............................................. 102
پیوست ............................................................................ 108
1- گروه یک: گروهی که مدت زمان کمتری تلویزیون تماشا کرده اند .............. 109
(زمان در این گروه (1-) است)
الف- دختران ......................................................................... 109
ب- پسران ............................................................................ 115
2- گروه دو: گروهی که مدت زمان بیشتری تلویزیون تماشا کرده اند ................. 119
(زمان در این گروه (4+) است)
الف- دختران ......................................................................... 119
ب- پسران ........................................................................... 128
کتابنامه ................................................................................. 135
امروزه بحث تأثیر رسانه ها و بویژه تلویزیون بر کودکان و نوجوانان در علوم متفاوتی مانند علوم اجتماعی، روان شناسی، زبان شناسی و جز اینها مورد بررسی قرار می گیرد و هر یک، از دیدگاه های مورد نظر خود به بحث درباره این موضوع مهم می پردازند. مباحثی مانند کودک، تلویزیون و خشونت، اثرات رفتاری تلویزیون بر کودکان و نوجوانان، تحلیل محتوای آگاهیهای تجاری تلویزیونی و تأثیر آن بر کودکان و نوجوانان، اثرات تلویزیون بر رشد کودکان، کودکان و تأثیرات زیان بار رسانه ها، تلویزیون و ترس کودکان و نقش تلویزیون در شکل گیری مفاهیم مذهبی و اخلاقی کودکان موضوعات متفاوتی هستند که در حیطه علوم جامعه شناسی و روان شناسی مورد بررسی قرار گرفته اند و نتایج متفاوتی نیز به دست داده اند.
از این رو کارشناسان وسایل ارتباط جمعی و کارشناسان سایر رشته های وابسته که در بالا ذکر شد، تأثیر وسایل ارتباط جمعی بر کودکان را مورد توجه قرار داده اند و مبحث مهم کودکان و تلویزیون همیشه جایگاه ویژه و عمده ای در این مباحث داشته است؛ زیرا تلویزیون به سهل ترین وجه و در همه اوقات در اختیار کودکان است و همزمان با صوت و تصویر و جاذبه های خاص خود این انسان کوچک را که بسا درک درستی از این پدیده ندارد درآغوش می کشد.
در اینجا سعی شده است تا تأثیر تلویزیون برکودکان و نوجوانان از نگاه دیگری که کمتر مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است مورد بررسی قرار گیرد. موضوعی که خود می تواند از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز مسائل مهمی را با خود به همراه داشته باشد.
تأثیر تلویزیون بر زبان و به ویژه های مهارتهای گفتاری کودکان و نوجوانان یکی از مباحث مهم در امر رسانه ها است، که کمتر موردتحلیل و بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش سعی شده است تا با نگاهی دقیق تأثیر تلویزیون بر مهارت های گفتاری کودکان و نوجوانان از لحاظ دستوری، ساختاری، اصطلاحات و لهجه ها مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن بر مهارت های گفتاری کودکان و نوجوانان مورد تحلیل قرار گیرد.
مبلغ قابل پرداخت 69,100 تومان