فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 67
  • بازدید دیروز : 220
  • بازدید کل : 674437

مقاله25_بررسی ارتباط بین خواب آلودگی طی روز و متغیرهای پلی سومنوگرافی در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب


مقاله25_بررسی ارتباط بین خواب آلودگی طی روز و متغیرهای پلی سومنوگرافی در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده1

فصل اول: كليات تحقيق

1-1- بیان مسئله. 3

1-2- اهداف پژوهش... 6

1-3- واژه ها و اصطلاحات.. 8

 

فصل دوم: مروري بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق

2-1- چارچوب پنداشتی.. 11

2-1-1 بیماری وقفه تنفسی انسدادی خواب.. 11

2-2- علایم بیماری وقفه تنفسی انسدادی خواب.. 12

2-2-1 خواب آلودگی روزانه یا خستگی.. 12

2-2-2 ریسک فاکتورها14

2-2-3 بیماری های همراه با بیماری وقفه تنفس خواب.. 16

2-2-4 عوارض بیماری وقفه تنفسی خواب.. 16

2-4- ارتباط خواب آلودگی طی روز و وقفه تنفسی انسدادی خواب.. 20

2-5- تشخیص بیماری وقفه تنفسی خواب.. 22

2-6- تاریخچه ی پزشکی و خواب بیمار. 23

برای کمک به تعیین وجود OSA ،پزشک باید سوالات زیر را از بیمار بپرسد. 23

2-7- معاینه ی بالینی.. 24

2-7-1 کنار گذاشتن سایر اختلالات.. 24

2-7-2- پلی سومنوگرافی.. 24

2-7-3- پلی سومنوگرافی دو تکه. 25

2-8- دستگاه تشخیصی قابل حمل خانگی.. 26

2-9- مانیتورینگ با CPAP خودکار بدون مراقب.. 27

2-10- درمان بیماری وقفه تنفسی انسدادی خواب 27

هـ

2-11- درمان مکانیکی.. 28

2-12- CPAP. 29

2-12-1- ویژگی های CPAP. 29

2-12-2- اثرات روی خواب و هوشیاری.. 29

2-12-3- اثرات مضر CPAP. 30

2-13- BIPAP. 32

2-14- APAP. 32

2-15- داروها33

2-16- درمان های ارتودونسی.. 35

2-17- جراحی.. 36

2-18- مروری بر مطالعات انجام شده39

2-18-1- مطالعات داخلی.. 39

2-18-2- مطالعات خارجی.. 41

 

فصل سوم: روش اجراي تحقیق

3-1- نوع مطالعه. 46

3-2- جامعه آماری.. 46

3-3- روش نمونه گیری.. 46

3-4- روش انجام مطالعه. 46

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها (یافته ها)

4-1- جداول فراوانی ها49

 

فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات

5-1- بحث و نتيجه گيري.. 82

5-2 پيشنهادات.. 86

منابع. 87

پيوست ها92

 

چکیده:

بررسی ارتباط بین خواب آلودگی طی روز و متغیرهای پلی سومنوگرافی در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب

مقدمه :

بیماران مبتلا به وقفه تنفسی انسدادی خواب مستعد ابتلاء به خواب آلودگی طی روزمی باشند و خواب آلودگی به عنوان یک ریسک فاکتور شناخته شده برای تصادفات رانندگی و حوادث مرتبط با کار می باشد و می تواند منجر به مشکلات روانی و شناختی شود. طی این پژوهش بر آن شدیم تا ارتباط بین خواب آلودگی طی روز و متغیر های پلی سومنوگرافی را در بیماران دارای وقفه تنفسی حین خواب دریابیم.

مواد و روش:

مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی روی بیماران دارای وقفه تنفسی انسدادی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب بقیه ا... قم انجام گرفت.

اطلاعات بیماران درسه قسمت جمع آوری شد: دموگرافی ، پرسشنامه استاندارد شده (ESS) Epworth sleepiness scale ، و اطلاعات حاصل از پلی سومنوگرافی.

نتایج:

در مطالعه ی ما بین ESS و سن،BMI،دور گردن،AI،MEANO2، MINO2،BASEO2 ،AVERAGEHR، PLMINDEX و میزان CPAP رابطه ی معنادار وجود داشت.

نتیجه گیری:

بر اساس مطالعه ی ما بین خواب آلودگی روزانه و بعضی از متغیرهای پلی سومنوگرافی در بیماران وقفه تنفسی انسدادی خواب رابطه ی معنا دار وجود داشت که می توان با اصلاح آن ها از خواب آلودگی این بیماران در طی روز جلوگیری به عمل آورد.

کلید واژه ها:وقفه تنفسی انسدادی خواب، خواب آلودگی طی روز، تصادفات رانندگی، پلی سومنوگرافی،قم

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول:

كليات تحقيق

 

 

 


1-1- بیان مسئله:

وقفه تنفسی خواب (Sleep Apnea) به توقف بیش از 10 ثانیه جریان هوا در راه هوایی فرد بالغ وبیش از 5 بار در ساعت اطلاق می شود. طبق تعریف در صورتی که این وقفه همراه علائم باشد و به علت انسداد راه هوایی فوقانی رخ دهد به آن (Obstructive sleep apnea syndrome )می گویندواگربه علت اختلالات مرکز تنفسی در ساقه مغز بروز کند به آن نشانگان وقفه تنفسی مرکزی خواب
(Central Sleep Apnea Syndrome) گفته می شود.

گاهی اوقات مجموعه ای از علل مرکزی و انسدادی در بروز وقفه تنفسی خواب نقش دارند که به آن وقفه تنفسی خواب مخلوط (Mixed Sleep Apnea Syndrome) اطلاق می شود.

وقفه تنفسی انسدادی خواب شایعترین شکل وقفه تنفسی خواب می باشد.گمان می رود که در حدود
5 – 20 درصد بالغین به نشانگان وقفه تنفسی انسدادی خواب مبتلا باشند .

سندرم آپنه/ هایپوپنه انسدادی خواب (OSAHS) یکی از مهمترین شرایط پزشکی شناخته شده طی 50 سال گذشته است. این سندرم یکی از علل اصلی ناخوشی و یکی از دلایل قابل توجه مرگ و میر در جهان است و یکی از شایع ترین علل خواب آلودگی هنگام روز است. آپنه هنگام خواب مرکزی یک مشکل بالینی با شیوع کمتر است.

OSAHS را می توان به عنوان خواب آلودگی بدون توجیه در طول روز همراه با حداقل 5 رویداد انسدادی تنفسی (آپنه یا هایپوپنه) در طول ساعت خواب تعریف نمود. این آستانه رخداد ممکن است در افراد مسن تر بالاتر تعریف شود. آپنه در بالغین به عنوان توقف تنفس با طول بیش از 10 ثانیه و هایپوپنه با عوان رخدادهایی با طول بیش از 10 ثانیه که در آن تنس ادامه دارد ولی تهویه حداقل 50% از حد پایه در طول خواب کاهش یافته است. به عنوان یک سندرم، OSAHS به عنوان ارتباط یک تصویر بالینی با ناهنجاری های خاص در طول آزمایش تعریف می شود. اشخاص بدون علامت با تنفس غیر طبیعی در طول خواب نباید به عنوان مبتلا به OSAHS مطرح شوند.

در سطح وسیع، فراوانی OSAHS در حدود 4-1% جمعیت میانسالان مرد است.

آپنه و هایپوپنه به علت خوابیدن مجاری هوایی روی هم در موقع دم هنگام خواب روی می دهد. این موضوع وقتی اتفاق می افتد که ماهیچه های گشاد کننده مجاری هوایی در طول خواب به طور نرمال ریلکس شوند. در بیماران مبتلا به OSAHS، ماهیچه های گشاد کننده دیگر نمی توانند در مقابل فشار منفی مجاری هوایی در طول دم مقاومت کنند. نقص اولیه مربوط به ماهیچه های مجاری هوایی فوقانی نمی باشد، چرا که این ماهیچه ها در طول بیداری بیماران مبتلا به OSAHS به طول طبیعی عمل می کنند. مجاری هوایی فوقانی این بیماران در طول بیداری هم تنگ هستند ولی در وقت بیداری، ماهیچه های گشاد کننده مجاری هوایی فعالیت نرمال دارند که موجب بازماندن این مجاری می شود. در هر حال، وقتی این بیماران خواب هستند تون ماهیچه ای پایین می آید و مجاری هوایی باریک می شوند؛ ممکن است قبل از بسته شدن مجرای هوایی خر و پف آغاز گردد و منجر به آپنه شود. آپنه و هایپوپنه هنگامی که بیمار برای مدت کوتاهی از خواب برخیزد، به پایان می رسد. این بیدار شدن گاهی آنقدر کوتاه است که در الکتروانسفالوگرام دیده نمی شود ولی ممکن است با افزایش ضربان قلب، بالارفتن فشار خون یا افزایش تون سمپاتیک شناسایی شود. این بیدار شدن موجب بازگشت تون ماهیچه های گشادکننده مجاری هوایی فوقانی می شود و به این ترتیب مجرای هوایی دوباره باز می شود.

کارآزمایی های درمانی تصادفی کنترل نشان داده اند که OSAHS منجر به خواب آلودگی در طول روز، اختلال در هوشیاری، ادراک و رانندگی؛ افسردگی، اختلال خواب و پرفشاری خون می شود. خواب آلودگی در طول روز را می توان از خفیف تا شدید دسته بندی کرد و حملات خواب می توانند از حملات موجود در نارکولپسی غیرقابل افتراق باشند. خواب آلودگی می تواند منجر به ناتوانی در انجام درست کارها شود و ممکن است روابط بین انسان ها را متاثر کند و منجر به جلوگیری از شرکت در اجتماع گردد. خواب آلودگی حین رانندگی خطرناک است و همراه با سه تا شش برابر، افزایش خطر تصادف در رانندگی و یا حین کار با ماشین آلات است. آزمایشات در بیمارانی که به طور مکرر از خواب بیدار می شوند، بیانگر آن است که خواب آلودگی ناشی از قطع مکرر خواب با اختلال تنفس مرتبط است. نقش احتمالی هایپوکسی راجعه در این فرایند نیازمند ارزیابی بیشتر است(1).

خواب آلودگی طی روز یک علامت شایع در بیماران OSA می باشد.پیامد EDS زوال قابل توجه در عملکردهای روانی ـ اجتماعی و شناختی افراد مبتلا به OSA می باشد.علاوه بر لطمه ای که به کیفیت زندگی فرد وارد می کند،EDS ریسک حوادث شغلی و اتومبیل را افزایش می دهد،و ظرفیت کار را کاهش می دهد و منجر به پیامد های نامطلوب روانی ـ اجتماعی می شود.EDS یک علت شایع برای مشاوره در مراکز اختلال خواب می باشد.EDS مرتبط با آپنه/هایپوپنه معمولا با درمان مناسب با NASAL CPAP قابل معالجه است.مکانیسم اصلی EDS نامعلوم است.دو نظریه برای توصیف خواب آلودگی همراه با OSA آورده شده است:

  • چند تکه شدن خواب
  • هایپوکسمی

از آنجا که هر دوی آنها از لحاظ آماری به EDS در بیماران OSA مرتبط هستند،جداسازی اثرات یکی از دیگری روی EDS نیاز به مطالعه ی مستقل هر کدام دارد(2).

شایان ذکر است که در جوامع غربی حوادث وسایل نقلیه مهمترین علت مرگ است(3) .خواب آلودگی به عنوان یک علت مهم تصادفات به خصوص در میان رانندگان وسایل نقلیه سنگین به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است .به طوري كه در آمریکا 25 - 20 % حوادث اتوبان ها به علت خواب آلودگی است ، موسسه ترافیک بزرگراه های آمریکا سالانه حدود 4/12 بیلیون دلار برای حوادث ناشی از خواب آلودگی تخمین زده است (5-4).

طبق آمار وزارت بهداشت و درمان ایران تصادفات رانندگي دومين علت مرگ و مير در كشور ماست.(اولین علت حوادث قلبي - عروقي می باشد).

با توجه به گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی ایران مبنی بر اینکه سالانه 800 هزار تصادف و حدود 30 هزار مرگ در ایران روی می دهد به طوري كه در هر 20 دقیقه یک نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهد که این ارقام از حیث آمار ، مرگبارترین حوادث جاده ای در جهان است. و با توجه به اینکه میزان خسارات تصادفات ایران سالانه بیش از 5 هزار میلیارد تومان برآورد شده و اینکه % 10 تخت های بیمارستان های کشور توسط مجروحان ناشی از سوانح تصادفات رانندگی اشغال می شود ؛لذا می توان همچون کشورهای توسعه یافته اي مثل آلمان ، آمریکا و انگلیس از رانندگان وسایل نقلیه سنگین و حمل و نقل عمومی ، به عنوان يكي از تست ها، در کنار تست اعتیاد و الکل؛ پلي سومنوگرافي هم به عمل آورد تا در صورت ابتلا ، راننده تا زمان درمان از رانندگی محروم باشد و از اين طريق باعث كاهش خواب آلودگي راننده و در نتيجه كاهش تصادفات جاده اي شد.

طی این پژوهش بر آن شدیم تا ارتباط بین خواب آلودگی طی روز و متغیر های پلی سومنوگرافی را در بیماران دارای وقفه تنفسی حین خواب دریابیم تا در صورت ارتبط قوی بین بعضی متغیرها ی پلی سومنوگرافی و خواب آلودگی طی روز در صورت قابل اصلاح بودن،با اصلاح و کنترل آن ها باعث ارتقای کیفیت خواب بیمار و همچنین کاهش خواب آلودگی طی روزشویم و به تبع آن بتوانیم خطرات ناشی از خواب آلودگی طی روز را کم کرده یا حتی از بین برده و بدین صورت بار خسارات جانی ،اقتصادی و روانی بزرگی را از دوش افراد و جامعه برداریم.

 

1-2- اهداف پژوهش:

  • بررسی ارتباط خواب آلودگی روزانه و سن در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب
  • بررسی ارتباط خواب آلودگی روزانه و جنس در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • بررسی ارتباط خواب آلودگی روزانه و شاخص توده بدنی(BMI) در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • بررسی ارتباط خواب آلودگی روزانه و دور گردن در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • بررسی ارتباط خواب آلودگی روزانه و شاخص آپنه/هایپوپنه(AHI) در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • بررسی ارتباط خواب آلودگی روزانه و شاخص آپنه/هایپوپنه(RDI) در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه و شاخص از خواب پریدن(Arousal index) در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه و شاخص خروپف کردن(Snoring index) در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه و شاخص اشباع زدایی اکسیژن(Desaturation o2 index) در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه و شاخص خواب آلودگی Epworth (ESS) در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه و بازدهی خوابSLEEP EFFICIENCY)) در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه وتاخیرخواب (SLEEP LATENCY)در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه ومراحل خواب (SLEEP STAGES)در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه و میانگین اشباع زدایی اکسیژن خون (MEAN O2 DESATURATION)در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه و مینیموم اشباع اکسیژن خون (MIN O2 SATURATION)در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه‌ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه وبالاترین حد ضربان قلب (HIGHHR)در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه ومیانگین ضربان قلب (AVERAGEHR)در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه و میزان پایه اکسیژن (BASEO2)در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه و شاخص حرکات دوره ای پا (PLMINDEX)در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه ا... قم
  • تعیین رابطه بین خواب آلودگی روزانه و شاخص برانگیختگی با حرکات دوره ای پا (PLMSAINDEX)در بیماران دارای وقفه تنفسی خواب مراجعه کننده به کلینیک خواب درمانگاه بقیه‌ا... قم

 

1-3- واژه ها و اصطلاحات:

وقفه تنفسی خواب:

به توقف بیش از 10 ثانیه جریان هوا در راه هوایی و بیش از 5 بار در ساعت اطلاق می شود.شامل

نشانگان وقفه تنفسی انسدادی خواب و نشانگان وقفه تنفسی مرکزی خواب می باشد.

وقفه تنفسی انسدادی خواب:

به علت انسداد راه هوایی فوقانی رخ می دهد و شایعترین شکل وقفه تنفسی خواب می باشد. (90%)

خواب آلودگي روزانه:

خواب آلودگي روزانه يكي از معيارها براي اختلال روزانه براي تشخيص بي خوابي مي باشد.از ميان

علايم روزانه ي قابل ذكرآن، خستگي مفرط و خمودگي در طول روز مي باشد.


پلي سومنوگرافي :

روشي است كه با بكارگيري همزمان ابزارهای تشخيصی همچونEMG, ECG, EOG, EEG ، ثبت خرخر، فلومتري ، سنجش حركات قفسه سينه و شكم ، سنجش اكسيژن شرياني، سنجش تغييرات وضعيتي بدن،Video monitoring و بررسي نتايج آنها و ارتباط آنها با يكديگر امكان تشخيص و تشريح وضعيت خواب بيمار و اختلالات آن در مقايسه با خواب طبيعي را مقدور مي سازد .

: CPAP

دستگاهي است که باعث برقراری‌فشار مثبت‌مداوم‌راه‌هوایی‌بيمارمی شود. بیمار حین خواب‌اين دستگاه‌را بر روی‌بینیودهان‌می‌گذارد و از این‌طریق ‌، پمپ‌دستگاه‌، هوا را با فشار به‌داخل ‌مجاری ‌بینی ‌می‌فرستد تا راه‌هواییبازنگه‌دارد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم:

مروري بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2-1- چارچوب پنداشتی

2-1-1 بیماری وقفه تنفسی انسدادی خواب:

وقفه تنفسی خواب (Sleep Apnea) به توقف بیش از 10 ثانیه جریان هوا در راه هوایی فرد بالغ وبیش از 5 بار در ساعت اطلاق می شود. طبق تعریف در صورتی که این وقفه همراه علائم باشد و به علت انسداد راه هوایی فوقانی رخ دهد به آن (Obstructive sleep apnea syndrome )می گویندواگربه علت اختلالات مرکز تنفسی در ساقه مغز بروز کند به آن نشانگان وقفه تنفسی مرکزی خواب
(Central Sleep Apnea Syndrome) گفته می شود.

گاهی اوقات مجموعه ای از علل مرکزی و انسدادی در بروز وقفه تنفسی خواب نقش دارند که به آن وقفه تنفسی خواب مخلوط (Mixed Sleep Apnea Syndrome) اطلاق می شود.

وقفه تنفسی انسدادی خواب شایعترین شکل وقفه تنفسی خواب می باشد.گمان می رود که در حدود
5 – 20 درصد بالغین به نشانگان وقفه تنفسی انسدادی خواب مبتلا باشند .

سندرم آپنه/ هایپوپنه انسدادی خواب (OSAHS) یکی از مهمترین شرایط پزشکی شناخته شده طی 50 سال گذشته است. این سندرم یکی از علل اصلی ناخوشی و یکی از دلایل قابل توجه مرگ و میر در جهان است و یکی از شایع ترین علل خواب آلودگی هنگام روز است. آپنه هنگام خواب مرکزی یک مشکل بالینی با شیوع کمتر است.

OSAHS را می توان به عنوان خواب آلودگی بدون توجیه در طول روز همراه با حداقل 5 رویداد انسدادی تنفسی (آپنه یا هایپوپنه) در طول ساعت خواب تعریف نمود. این آستانه رخداد ممکن است در افراد مسن تر بالاتر تعریف شود. آپنه در بالغین به عنوان توقف تنفس با طول بیش از 10 ثانیه و هایپوپنه با عوان رخدادهایی با طول بیش از 10 ثانیه که در آن تنس ادامه دارد ولی تهویه حداقل 50% از حد پایه در طول خواب کاهش یافته است. به عنوان یک سندرم، OSAHS به عنوان ارتباط یک تصویر بالینی با ناهنجاری های خاص در طول آزمایش تعریف می شود. اشخاص بدون علامت با تنفس غیر طبیعی در طول خواب نباید به عنوان مبتلا به OSAHS مطرح شوند.

در سطح وسیع، فراوانی OSAHS در حدود 4-1% جمعیت میانسالان مرد است.

آپنه و هایپوپنه به علت خوابیدن مجاری هوایی روی هم در موقع دم هنگام خواب روی می دهد. این موضوع وقتی اتفاق می افتد که ماهیچه های گشاد کننده مجاری هوایی در طول خواب به طور نرمال ریلکس شوند. در بیماران مبتلا به OSAHS، ماهیچه های گشاد کننده دیگر نمی توانند در مقابل فشار منفی مجاری هوایی در طول دم مقاومت کنند. نقص اولیه مربوط به ماهیچه های مجاری هوایی فوقانی نمی باشد، چرا که این ماهیچه ها در طول بیداری بیماران مبتلا به OSAHS به طول طبیعی عمل می کنند. مجاری هوایی فوقانی این بیماران در طول بیداری هم تنگ هستند ولی در وقت بیداری، ماهیچه های گشاد کننده مجاری هوایی فعالیت نرمال دارند که موجب بازماندن این مجاری می شود. در هر حال، وقتی این بیماران خواب هستند تون ماهیچه ای پایین می آید و مجاری هوایی باریک می شوند؛ ممکن است قبل از بسته شدن مجرای هوایی خر و پف آغاز گردد و منجر به آپنه شود. آپنه و هایپوپنه هنگامی که بیمار برای مدت کوتاهی از خواب برخیزد، به پایان می رسد. این بیدار شدن گاهی آنقدر کوتاه است که در الکتروانسفالوگرام دیده نمی شود ولی ممکن است با افزایش ضربان قلب، بالارفتن فشار خون یا افزایش تون سمپاتیک شناسایی شود. این بیدار شدن موجب بازگشت تون ماهیچه های گشادکننده مجاری هوایی فوقانی می شود و به این ترتیب مجرای هوایی دوباره باز می شود(1).

 

2-2- علایم بیماری وقفه تنفسی انسدادی خواب:

v علایم شایع OSAدر بزرگسالان عبارتند از:

2-2-1 خواب آلودگی روزانه یا خستگی:

به طور کلی،بیماران ریسک به خواب رفتن در طی روز در حال انجام فعالیت های روزانه از قبیل خواندن،تماشای تلویزیون،نشستن غیر فعال،یا هنگامی که در ماشین به عنوان مسافر نشسته اند یا هنگامی که چند دقیقه در ترافیک هستند را دارند.معمولا این اپیزود های کوتاه مدت خواب به نظر نمی رسد که احساس کلی خواب آلودگی را در آنها از بین ببرد.


مبلغ قابل پرداخت 68,800 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 522

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما