فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 155
  • بازدید دیروز : 262
  • بازدید کل : 673782

مقاله18_سبك و روش زندگي اسلامي


مقاله18_سبك و روش زندگي اسلامي

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق

مقدمه. 2

بیان مسئله. 3

ضرورت و اهمیت تحقیق.. 3

سوالات تحقیق؟. 4

روش تحقیق.. 4

 

فصل دوم:ادبيات نظري و ميداني تحقيق

سبک و روش زندگی نبوی... 6

حضرت محمد (ص) نمونه کامل آداب.... 7

رابطه پیامبر با مردم و خانواده اش.... 9

آداب نظافت و زینت پیامبر. 10

سبک و روش زندگی علوی... 11

الف

سفارش حضرت علی (ع) به فرزندش.... 13

حجاب اسلامی و عفاف.... 14

 

فصل سوم:نوع تحقیق

نوع تحقيق.. 17

جمع بندی... 17

فصل چهارم: نتیجه گیری

نتیجه گیری... 19

پيشنهادات.... 19

 

مقدمه

«اُفٍ لِکُلَّ مُسلِمٍ لا یَجعَلُ فِی کُلِ جُمعَهِ یَوماً یَتَفَقَّهُ فیهِ امرَ دینِهِ و یَسالُ عَن دینهِ»

وای بر مسلمانی که در هر هفته (دست کم) یک روز برای فهم امور دینی و پرسش آن نکوشد.

هر کس با واقعیت یا خیالی به زندگی خود معنی می بخشد برای یک دانشجوی هیئتی زندگی کسی که هیئت نمی رود بی معناست دیگری نیز با موسیقی به زندگی خود معنا می بخشد بخش غیر قابل حذف زندگی همان معنای زندگی ماست گرفتن چه چیزهایی برای ما هراسناک ترین کابوس است و به دست آوردن کدام خواسته در کام ما شیرین ترین کامیابی است اینها مهمترین عناصر سبک زندگی است از سوهای دیگر فرد بر اساس سبک زندگی(یعنی چیزهایی که می خورد و می پوشد، جایی زندگی می کند ماشینی که سوار
می شود و کسانی که حشر و نشر دارد و ...) آرام آرام به رفتارهایی عادت می کند و از درون شکل می گیرد این موضوع باعث می شود که نظام ارزشی خاصی نیز برایش درونی شود آمارها نشان می دهد که تقریبا در همه دنیا پس از خواب و کار برای تامین معاش استفاده از رسانه ها سومین کارهایی است که بشر انجام می دهد و مصرف رسانه ای از محوری ترین عناصر زندگی شده است البته باید بدانیم که اگر یک مسلمان متدین پرده آخر زندگی غربی نمایش داده شود از آن سخت متنفر می شود و هرگز آن را نمی پذیرد اما به صورت تدریجی و خزنده عناصر سبک زندگی فرنگی یک به یک قدم به قدم از طریق ماهواره، اینترنت ، تلویزیون، کتاب، مدل لباس ، معماری، مصرف و ... وارد می شود و حساسیت با مقاومتی بر نمی انگیزد تن دادن به الگوهای زندگی غربی در واقع تن زدن از شریعت اسلامی است این اتفاق به سهولت و تا حدی بدون حساسیت در جامعه ما در حال صورت گرفتن است یکی از ریشه های آن نا آشنایی با الگوهای زندگی اسلامی است.

 

بیان مسئله

انسان بعنوان موجودی زنده ، شگفتی آفرینش از لحاظ ظاهر و باطن و جسم و روح با سایر موجودات متفاوت و کاملتر از آنها او می تواند دامنه شناخت و معرفت خود را تا اعماق هستی پیش ببرد تا به هدف نهایی آفرینش و حیات طبیعی نائل شود بنابراین در این راستا باید یک نوع روش که بهترین و برگزیده ترین روش هاست را انتخاب کند تا به این هدف برسد.

 

ضرورت و اهمیت تحقیق

در این دنیای وانفسا که دنیای غرب تمام عزم خویش را جمع کرده تا ارزش های دینی را نابود کند تا به خواسته های شیطانی خود برسد. این ضرورت و اهمیت را در خود دیدیم که با پذیرفتن این تحقیق روش زندگی به سبک اسلامی را انجام دهیم تا شاید چراغ کوچکی باشد در این کوره راه های ترسناک و ما را راهنمایی کند و خداوند در این راه ما را یاری کند تا با ایمان ارزش های دینی و آرمان های دینی را بتوانیم پر رنگ تر کنیم و بکوشیم تا در راستای حاکم نمودن این ارزش های دینی و تعالیم آن زندگی ما شکل بگیرد.

 


سوالات تحقیق؟

1- سبک زندگی پیامبر چگونه بود؟

2- روش زندگی پیامبر از چه چیزی سر چشمه می گرفت؟

3- اسلحه ی پیامبران چیست؟

4- رابطه پیامبر با مردم و خانواده اش چگونه بود؟

5- رعایت بهداشت و نظافت پیامبر چگونه بود؟

6- زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(ع) بر چه اساسی بود؟

7- سفارش حضرت علی (ع) به فرزند بزرگوارش چه بود؟

8- شخصیت و خدا ترسی زن مسلمان در چیست؟

 

روش تحقیق

روش تحقیق گروه ما برگفته از روش تحقیق کتابخانه ای و با وجود اینترنت و به روز بودن مطالب و فراوانی آن استفاده از اینترنت که در آن نگاهی به سبک زندگی اسلامی و ائمه بوده است.


 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم:

ادبيات نظري و ميداني تحقيق

 

 

 

 

سبک و روش زندگی نبوی

وَلقد کانَ فی رسول الله (ص) کافٍ لک فی الاُسوهِ ، وَ دَلیلٌ لَکَ عَلی ذَمِّ الدُّنیا و عَیبَها وَ کَثرَهِ مَخازیها وَ مَساویها ، اذ قُبِضَت عَنهُ اطرافُها وَ وُطِئَت لِغَیره اکنافُها وَ فُطِمَ عَن رَضاعِها وَ زُوِیَ عَن زَخارِفِها

 

برای تو کافی است که راه و رسم زندگی پیامبر اسلام (ص) را اطاعت کنی تا راهنمای خوبی برای تو در شناخت بدی ها و عیب های دنیا و رسوایی ها و زشتی های آن باشد چه اینکه دنیا از هر سو بر پیامبر بازداشته و برای غیر او گسترانده شد، از پستان دنیا شیر نخورد و از زیورهای آن فاصله گرفت.[1]

 

 

حضرت محمد (ص) نمونه کامل آداب

رسول گرامی اسلام(ص) نمونه کامل آداب است که بر اثر تعلیمات وحی به این مقام رسیده است اخلاقی که در چهارچوب اسلام است که دارای سه بخش است که خداوند به پیامبرش دستور داده است.

1- رابطه با خدا: کارهایی که آدمی باید در برابر خدا بکند مانند نماز و روزه و دعا

2- رابطه با مردم : برخورد فرد و رفتارهایش با مردم و دیگر اعضای جامعه مانند رفتار با خانواده و دوستان و دوستی با مردم.

3- رابطه با خود : برخورد انسان با خودش مانند پرورش فکر و روان بهداشت اسلامی و احکام اسلام و دیگر چیزهایی که در اسلام سفارش شده است.

 

یکی از وسائل و ابزار ارتباط و انس بندگان با خدا مساله نماز، دعا و نیایش است پیامبر اسلام بعد از نزول وحی و قرآن عبادت بسیار می کرد مخصوصا ایستاده به عبادت مشغول می شد آن قدر که پاهای ایشان متورم گردید گاه برای آنکه بتواند به عبادت و پرستش خود ادامه دهد سنگینی خود را بر یک پا قرار می داد و گاه بر پای دیگر ، گاه بر پاشنه پا
می ایستاد و گاه بر انگشتان.

و آخرین سفارش پیامبر در وقت فراق و رحلتش فرمود:

از من نیست کسی که نمازش را سبک بشمارد و بر حوض کوثر برمن وارد نمی شود نه بخدا.

 

 

در مورد دعا نیز زیاد سفارش فرمودند:

روزی به اصحابشان فرمود بر شما با اسلحه پیامبران ، اصحاب گفتند اسلحه پیامبران چیست؟ فرمود دعا [2]

پیامبر اسلام دستها را بلند می کرد به طرف آسمان زمانیکه بدرگاه خدا تضرع می نمود و چنان دعا می کرد مانند مسکین گرسنه ای که غذا را می طلبد و چنان موقع دعا تضرع و زاری می نمود که نزدیک بود عبایش از دوشش بیفتد.

 


رابطه پیامبر با مردم و خانواده اش

آداب و روش پیامبر با دیگران اینگونه بود که دائما خوشرو و آسان گیر و مهربان بود، خشن و درشتخو و فحاش و عیبجو نبود و از کسی زیاد مدح و ستایش نمی کرد و از چیزی که به آن رغبت و میل نداشت دوری می کرد به طوری که در مورد آن مردم از او مایوس می شدند.

خود را از سه چیز دو نگه می داشت، جدال ، پرحرفی و گفتن مطالب بی فایده و نسبت مردم از سه چیز دوری می کرد هرگز کسی را سرزنش نمی کرد و از او عیب نمی گرفت لغزش و عیب های مردم را جستجو نمی کرد سخن نمی گفت مگر در جایی که امید ثواب در آن بود و وقتی سخن می گفت همه ساکت بودند گوئی پرنده ای بر سر ایشان نشسته است ایشان بسیار با ديگران مهربان بودند و با اصحاب خود مزاح می کرد تا عظمت و بزرگیش آنان را بگیرد و بتوانند به او نگاه کنند و حوائج خود را بازگو کنند و می فرمودند خداوند کسی را که با ترش روئی با برادرانش روبرو شود دشمن دارد.

ایشان اوقات خود را به سه جزء قسمت می کرد قسمتی را برای عبادت و قسمتی را برای اهل بیت و خانواده اش و قسمتی را نیز به خود اختصاص می دادند در مورد خانواده صبر و خویشتن داری و فرونشاندن خشم در برابر بدیها و خطاهای دیگران به ویژه نزدیکانی که همه روزه و ساعت های زیادی را کنار هم سپری می کنند سفارش کرده است از طرفی وقتی همسر و فرزندانتان به سبب خوش رفتاری از شما راضی باشند در زمره بهترین مسلمانان هستید چون پیامبر بارها فرموده اند بهترین شما آنهایی هستند که برای زنان خود بهترند و من بهترین شما هستم درباره همسرانم. و در حدیث دیگری می خوانیم هر کس محبتش به همسر خود بیشتر باشد ایمانش به خدا زیادتر است.

آداب نظافت و زینت پیامبر

اینک بخشی از آداب نظافت و زینت پیامبر را یادآور می شویم، پایه دین بر پاکیزگی استوار است و النظافه من الایمان که به صورت شعار زنده و زیبایی درآمده است. پیامبر بزرگوار ما به رعایت بهداشت و پاکیزگی سخت علاقه مند بود و پیروان خود را به اصول آن آگاه می ساخت. ایشان همواره موهای خود را خضاب می کردند و در چشم مبارک هر شب سرمه می کشید که سرمه اش سرمه سنگ بود و روغن مالیدن به بدن را دوست
می داشت و می فرمود روغن مالیدن به بدن غم و پریشانی را برطرفی می کند خود را خوشبو و معطر می کرد و روایت شده رسول خدا بیش از آن مقداری که برای خوراک خرج می کرد برای عطر پول می داد در خوردن پر خوری و زیاده روی نمی کردند و
می فرمودند معده خالی همه بیماریهاست و دوری از پرخوری سر آمد همه داروهاست، روزانه چند بار بویژه پیش از خواب و بیداری با دقت مسواک می کردند و دندانهایشان را می شست و می فرمود اگر بر امت من دشوار نبود هر آینه مسواک کردن امر می کردم.


 

سبک و روش زندگی علوی

زندگی ساده حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س)

اگر چه خانه حضرت علی (ص) و حضرت زهرا (س) کانون ساده زیستی زهد، ایثار، انفاق، جهاد، سیاست شجاعت و هزاران فضیلت دیگر بود و آنها مظلوم ترین انسان های عالم هستند ولی درس محبت در خانه آنها بطور کامل ارائه می شد و آن دو که خود را از سرچشمه محبت و عطوفت رسول خدا (ص) سیراب شده و قلبشان کانون محبت به فرزندانشان بود مهمترین عامل و سبب محبت نیز معرفت است و درک روحیه و شناخت ابعاد وجودی همسر.

حضرت فاطمه (س)، حضرت علی (ع) را خوب می شناخت و بر روحیات او آگاه بود در شرایطی که دیگران حضرت علی (ع) را درک نمی کردند وی را درک می کرد و برای دیگران رفع ابهام می نمود. حضرت زهرا(س) از همان آغاز کودکی فرزندانش, عبادت خدای تعالی را در روح و روان آنها پرورش می داد و پرستش خدای یکتا را در فطرت لطیف آنها آموزش داد و از همان آغاز کودکی برای کسب معارف و تشویق در فراگیری آماده می کرد و به فرزندش امام حسن(ع) که هقت ساله بود می فرمود به مسجد برو آنچه را از پیامبر شنیدی فرا بگیرد و نزد من بیا و برای من تعریف کن.

فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) در آغاز زندگی مشترک نزد رسول خدا (ص) آمدند و از ایشان خواستند تا کارها را بین آنها تقسیم کنند پیامبر فرمود کارهای درون خانه را به فاطمه (س) و کارهای بیرون منزل را به علی (ع) واگذار می کنم.

اولین ویژگی حضرت فاطمه (س) این بود که آن بزرگوار بهترین یار و یاور شوهرش علی (ع) در اجرای فرامین الهی بود و از شکوه نموده از آن حضرت جدا خودداری می کرد.

انسان با ایمان باید ارزشهای دینی، همواره دین و آرمان های دینی را برخود برتر بداند و سعی کند تا این روش ها را حاکم نماید تا انسان فانی به سر مقصد مطلوب برسد و از هر نظر شد پیدا کند و یکی از این ارزشهای دینی خانواده است که با در نظر گرفتن آموزه های علوی و سر مشق قرار دادن آن، سبک زندگی اسلامی را رواج دهیم.

 


سفارش حضرت علی (ع) به فرزندش

سفارش های امیرالمومنان علی (ع) به فرزندش امام حسن(ع)؛ فرزندم مومن در
فعالیت های خود باید سه زمان را قرار دهد زمانی که در آن با خدا مناجات کند زمانی که در آن به حساب کشی از نفس پردازد و زمانی که آن را برای لذت های حلال و آراستگی خود خالی سازد و مومن را گریزی نیست که در سه کار حضور داشته باشد اصلاح امور معاش گام برداشتن برای آخرت یا لذت های حلال، امام خمینی ره نیز در تنظیم برنامه عبادی چنین فرموده اند «و آنچه باعث حضور قلب شود دوامر است: یکی فراغت وقت و قلب و دیگر فهماندن به قلب اهمیت عبادت را و مقصود از فراغت وقت آن است که انسان در هر شبانه روز برای عبادت خود وقتی را معین کند که در آن وقت خود را موظف بداند فقط به عبادت و اشتغال دیگری را برای خود در آن وقت قرار ندهد انسان اگر بفهمد که عبادت یکی از امور مهمه ای است که از کارهای دیگر اهمیتش بیش تر باشد بلکه طرف نسبت با آنها نیست البته اوقات آن را حفظ می کند و برای آن وقتی موظف می کند و ما گوشه ای از آن را بیان می کنیم و در هر حال انسان متعبد باید اوقات عبادتش موظف باشد البته اوقات نماز را که مهمترین عبادات است باید حفظ کند و آنها را در اوقات فضیلت به جا آورد و در آن اوقات برای خود شغل دیگری قرار ندهد و همان طور برای کسب مال و منال و برا ی مباحثه و مطالعه وقت موظف قرار می دهد برای این عبادات نیز قرار دهد که در آن وقت فارغ از امور دیگر باشد تا حضور قلب که مغز و لب عبادات است برای او میشود باشد معصومان در همه ابعاد هدایتی و تربیتی الگوهای کامل و مطمئن به شمار می آیند و تکیه بر دیدگاه ها و رفتارهای تربیتی آنان در مسیر تحقق و وظیفه خطیر تربیت بهترین ره توشه است.

 

حجاب اسلامی و عفاف

پوشش دینی، پیام عفت، شخصیت و خدا ترسی زن مسلمان است پوشش و لباس از جمله مسائلی است که همواره انسان در زندگی با آن در ارتباط بوده و به عنوان یک نیاز ضروری و جزء جدایی ناپذیر حیات خود به آن نگریسته است.

این تعلق و نیاز به پوشش و استتار بدن در طول تاریخ بشری و در میان ملل و اقوام مختلف وجود داشته و امری کاملا مشهود و بی نیاز از تعریف است یکی از فلسه های حقیقی وجود حجاب حفظ آرامش زن مصونیت جامعه از فساد و توسعه آن می باشد زیرا نفس آدمی دریایی مواج از تمایلات و خواسته های اوست که مهمترین آنها به خوراکی ها امور جنسی و مال و جاه و مقام مربوط می شود و بدون شک بالاترین خواسته های مردان تمایل به جنس زن است پوشش دینی پیام عفت شخصیت و خدا ترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهد داشت که او را نیروی بالفعل در هر چه وسعت بخشیدن امنیت اجتماعی دانستند و نجابتش را می ستایند در این صورت است که زن تنها دو سنگر حجاب خود را از تیر نگاه های زهر آلود سخنان آزاد دهند و برخوردهای اراذل جامعه در امان خواهد بود بلکه امنیت و آرامش درونی خود و اجتماع خویش را برقرار خواهد کرد بی حجابی یا حضور تحریک کننده زنان در جامعه از آثار زیانبار اخلاقی و اجتماعی مختلفی برخوردار است که یکی از مهم ترین آنها زوال امنیت اجتماعی است بی حجابی با اثرات مهلک خود باعث از بین رفتن بنیه اعتقادی و از بین رفتن بنیه اعتقادی نیز امنیت اجتماعی بشریت را در معرض خطر قرار می دهد.


[1] . (نهج البلاغه- محمد دشتی- خطبه 160)

 

[2] . کافی جلد 2


مبلغ قابل پرداخت 68,400 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 444

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما