فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 82
  • بازدید دیروز : 236
  • بازدید کل : 673945

مقاله31_خود ارضایی از دیدگاه روانشناسی،قرآن و روایات


مقاله31_خود ارضایی از دیدگاه روانشناسی،قرآن و روایات

مقدمه

استمنا یا اونانیسم یا ماستور باسیون یا خود ارضایی یا به اصطلاح عوام جلق عبارت است از سکس با خود تا سر حد ارضاء شدن که بیشتر توام با خیال بافی صورت می گیرد . خود ارضایی در قبل از ازدواج یک امر طبیعی و بدلیل کمبود رابطه جنسی میباشد و در نزد هر دو جنس شایع است . نوجوان و جوان مدتی بعد از بلوغ کم کم تحت فشار جسمی قرار خواهد گرفت و حتی در صورت عدم اقدام به این مورد در هنگام خواب تخلیه و ارگاسم صورت خواهد گرفت . لازم به ذکر است زمان اولین خود ارضایی در افراد مختلف گوناگون است و حتی خود ارضایی در کودک ۲ ساله نیز گزارش شده است . انسان تنها موجودی نیست که خود ارضایی می کند، و در میمونها نیز این مورد مشاهده شده است . در مقاله زیر به بحتث خودارضایی از دید علمی و پزشکی و همچنین از نظر روانشناسان و قرآن و روایات می پردازیم.

 

خود ارضایی از دید علمی و پزشکی

انسان ها زمانی که از نظر جسمی به رشد کافی میرسند، آمـادگی بـرقرای ارتبـاط جنسی را پیدا می کنند. (این دوران که بلوغ نام دارد، در خانم ها در سن 18 سالگی و در آقایون در سن 21 سالگی به آخرین مرحله ی خود می رسد.)

در طول 7 سـال ابتـدایی زنـدگی، نیروی جنسی در یک پسر بچه در تمام قسمت های بدن او توزیع می شود. از 7 تا 14 سالگی، نیروی جنسی به اعضای جنسی منتقل می گردد ( در آقایون بیضه ها و در خانم ها تخمدان) در این زمان تفاوت های ظاهری میان جنس مذکر و مونث پدید می آید.

در مردان استخوان ها قدری درشت تر شده و بدن عضلانی تر می شود، و به تدریج تن صدای آنها تغییر پیدا می کند. البته باید توجه داشت که این تغییرات با گذر زمان تکمیل می شوند. شروع این تغییرات حاکی از ابتدای سن بلوغ است. پس از آن منی و به مثابه آن اسپرم تولید می شود، ولی اسپرم ها در این زمان به بلوغ کامل نرسیده اند. بر اساس پژوهش های پزشکی، محققین بر این باورند که اسپرم ها در سن 18 سالگی شروع به بالغ شدن می کنند و در سن 21 سالگی مرحله ی بلوغ آنها تکامل پیدا می کند. در این زمان رشد بیضه ها و غدد مترشحه داخلی بدن نیز به آخرین حد خود می رسد.

 

ارتباط میان غدد جنسی و غدد درون ریز

در ارگانیسم بدن انسان 7 غده مترشحه داخلی وجود دارد. هر یک از این غدد هورمون های متفاوتی را ترشح می کنند که پیام های مختلفی را به اعضای دیگر منتقل میسازند. این غدد مسئول تنظیم و تعدیل عملکردهای مختلف بدن از جمله رشد، فشار خون، دمای بدن، میزان کلسیم، شکر، فسفر، و از همه مهمتر عملکرد جنسی افراد هستند. زمانی که هر یک از این غدد به نحوی قادر به نشان دادن واکنش درست از خود نباشند، بدن ممکن است با انواع و اقسام مختلف اختلالات مواجه شود. به همین دلیل است که برخی از افرادی که در غدد خود با اختلال روبرو می شوند، باید با استفاده از هورمون های مصنوعی نیازهای بدن خود را مرتفع سازند.

مهمترین غده درون ریز، غده هیپوفیز نام دارد. این غده توانایی آن را دارد که به کل غدد درون ریز شدت و یا کسرت عمل وارد کند. غده ی هیپوفیز همچنین از جمله مهمترین غده های جنسی نیز محسوب می شود.

غده معروف هیپوفیز که محور اصلی کنترل فعالیت های بیضه ای/تخمدانی است، کنترل کلیه ی تنظیمات جنسی در بدن خانم ها و آقایون را به عهده دارد.

در مردان این غده فعالیت های جنسی خود را از زمان بلوغ -یعنی درست وقتی که هورمونهایی را به منظور تحریک اعضای جنسی به خون می فرستد- کار خود را شروع می کند.

در خانم ها هم غده ی هیپوفیز در دوران بلوغ با ایجاد هورمون هایی که سبب تخمک گذاری در تخمدان ها می شوند، کار خود را شروع می کند. هر یک از تخمک ها حاوی هورمون های جنسی زنانه هستند که سبب ایجاد و گسترش خصوصیات زنانه در بانوان می شوند.

همه ی انسان ها در تمام طول زندگی خود دائماً در حال انتقال و تغییر شکل انرژی هستند. همه چیز در زندگی انسان ها شروع و پایانی دارد و رابطه جنسی نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

اندام های جنسی انرژی را تولید می کنند که باعث ایجاد تمایلات و گرایش های جنسی در افراد می شود؛ اما به منظور تولید یک چنین انرژیی، اندام های جنسی باید از منبع ذهنی تغذیه شوند. افکار و تصورات جنسی به عنوان مواد اولیه ی تولید اسپرم و انرژی جنسی محسوب می شوند.

زندگی یک انسان از تلفیق یک اسپرم با تخمک شکل می گیرد. تنها یک اسپرماتوزوئید (نطفه) این توانایی را دارد که یک انسان جدید خلق نماید. گفته می شود که در هر بار انزال، مردها چیزی در حدود میلیون ها اسپرم از دست می دهند.

در یک زمین کشاورزی زمانی که کشاورز تصمیم می گیرد دانه بکارد، بهترین انواع دانه ها را انتخاب می کند، زمین را به خوبی شخم می زند، و دو تا سه دانه می کارد –و نه میلیونها- و زمانیکه این دانه ها بزرگ شده و رشد کردند، از آنها استفاده کرده میوه هایشان را میخورد و زندگی می کند.

به عنوان مثال یک درخت لیمو را در نظر بگیرید. این درخت زمانی به مرحله تکامل خود می رسد که بتواند میوه های رسیده ی لیمو پرورش دهد. اما اگر کسی به این امر توجه نداشته باشد و میوه ها را پیش از رسیده شدن کامل از درخت بچیند، با این کار خود به رشد درخت صدمه وارد کرده و اجازه نمی دهد که درخت به رشد و تکامل نهایی خود برسد. این امر در مورد ارتباط جنسی نیز صدق می کند. اگر فرد پیش از رسیدن به بلوغ کامل بخواهد از انرژی جنسی خود استفاده کند، به بدن خود صدمات جبران ناپذیری وارد می کند.

در "ناسا" که معتبرترین مرکز پژوهش های علمی جهان به شمار می رود، فعالیت های جنسی کلیه ی دانشمندانی که در آنجا مشغول به فعالیت هستند، تحت کنترل است تا پژوهشگران همیشه بتوانند در بهترین وضعیت مممکن ذهنی و جسمی قرار داشته باشند.

در گذشته مردهای یونان باستان تا سن 140 سالگی عمر می کردند. تا همین چند وقت قبل هم مردم به راحتی تا سن 90 سال عمر می کردند، اما این روزها به دلیل بروز پاره ای از مشکلات نظیر خودارضایی، آزار و اذیت های جنسی، غذاهای صنعتی، استفاده از هورمون های مصنوعی (که مصارف مختلفی دارند، نظیر: چاق کردن و بزرگ کردن زودرس جوجه ها و احشام) فرایند سالخوردگی از سنین پایینی (تقریباً 35 سالگی) شروع می شود. در کل دنیا افراد انگشت شماری هستند که از نظر اقتصادی کنترل همه افراد را به دست گرفته اند. این افراد از قدرت رابطه جنسی نیز به خوبی اطلاع دارند؛ به همین دلیل کلیه ی امکانات موجود را فراهم می آورند تا ذهن انسان های دیگر را تنها به این امر متمرکز کرده، عقل را از سر آنها بپرانند و کاری کنند تا آنها مطابق میلشان عمل کنند. آنها به خوبی می دانند که انسان های کم عقل، سرشار از شهوت هستند، بر روی امیال جنسی خود هیچ گونه کنترلی نداشته و به راحتی میتوان آنها را مطیع خود ساخت.

 


دلیل ایجاد مشکلات روانی و افسردگی

کسی که خود ارضایی می کند لازم است در حین خود ارضایی خود را تحریک کند و بخشی از این تحریک ذهنی است. برای تحریک ذهنی لازم است به دیدن تصاویر شهوت انگیز یا فیلمهای شهوت انگیز بپردازد یا به افراد به دیده شهوت انگیز نگاه کند یا آنها را در خیال خود شهوت انگیز فرض کند. یعنی برای خود ارضایی باید گناهی مرتکب شود. از سوی دیگر کسی که به خود ارضایی روی آورد به کم آن قانع نخواهد شد و به تدریج دفعات آن افزایش می یابد و فرد با هر محرک جنسی تمایل دارد خود ارضایی کند و لذت ببرد و نکته در اینجاست که علیرغم رسیدن به ارگاسم باز احساس ارامش روانی به سراغ او نمی اید و هنوز خود را نیازمند به تحریک جنسی و ارگاسمی دیگر می بیند.

همین باعث افراط در خود ارضایی می شود و فرد بواسطه چنین امری از کار و زندگی دور شده و به تدریج دنبال شرایطی است که تنها باشد تا خود ارضایی کند. گوشه گیری از یکسو و نرسیدن به آن آرامشی که باید به دنبال عمل جنسی فرد از نظر روانی به آن برسد به مرور او را دچار خلقی افسرده می سازد و از لحاظ روانی دچار مشکلاتی می شود.

تاثیر خود ارضایی بر ازدواج

از سوی دیگر با ارضای جنسی در خود ارضایی تمایل فرد برای ازدواج و تشکیل خانواده کاهش می یابد به ویژه در شرایط جامعه ما که ازدواج سخت است. کسانی که به خود ارضایی می پردازند ترک آن برایشان بسیار سخت می شود و همین موضوع ایشان را بیشتر دچار مشکل می سازد. از یکسو احساس گناه می کنند و از سوی دیگر نمی توانند خود ارضایی نکنند و خود را نیازمند آن می بینند.[1]

 

اعتیاد به خود ارضایی :

اگر خودارضایی در فرد خارج از کنترل گردد و مثل بعضی افراد مدام مشغول انجام این عمل باشید ، مسلماٌ این سیکل محاسبه شده توسط بدن به هم خواهد خورد. آسیبهایی که بشما میزند بخاطر عدم دریافت کالری و از سوی دیگر سوزاندن کالری ذخیره شده بدن ، می تواند شدید باشد . لاغری و حتی چاقی مزمن برای شما به ارمغان بیاورد . یا کلاٌ هر اختلالی را در بدن شما تولید کند . به اندامهای تناسلی ضربه وارد کند . آنها را تحلیل ببخشد . خروج منی در آقایان و عدم ادرار و در نتیجه باقی ماندن بخشی در لوله خروجی آلت باعث عفونت در دراز مدت گردد . تخلیه عروقی بدن و شدت گرمایی بالای آن در صورتی که شستشو را رعایت نکنید می تواند باعث ناراحتی های پوستی گردد . مسئله زود انزالی را برای شما به ارمغان بیاورد.به پروستات شما ضربه بزند . دچار ضعف بدنی گردید . (ضعف بدنی بخاطر کالری سوخته شده) و کالری لازمه به سلولهای ضعیف و حساس از قبیل آنهایی که در چشم وجود دارند نمی رسد و به آنها آسیب برساند . بسادگی دچار دردهای کمر گردید . فاصله بین مهره ها را از ماده لازمه و نرم کننده خالی کنید از طرف دیگر سکس امری روانی و لازم برای شرکت تمام اعضای بدن میباشد: در خود ارضایی بطور مثال بخش لامسه چندان مورد توجه قرار نمی گیرد . در نتیجه نمی تواند به هیچ عنوان جایگزین سکس گردد .

در حالت معمول که فرد از روی بیکاری یا یک تحریک قابل کنترل و یا هر مورد دیگری ، بی جهت بدن خود را فعال می کند، باعث می گردد که ااقدام به انجام به این عمل را بالا ببرد و در روز به چندین دفعه برساند . در نتیجه آسیبها کاملاٌ تشدید شده و مشخص است .[2]

 

خودارضايي ازديدگاه روان شناسان

روان شناسان از لحاظ ديدگاهي که نسبت به اين موضوع دارند، به دو دسته تقسيم مي شوند:

دسته اول:معتقدند که اين عمل (کامجويي از خود)، طبيعي بوده و هيچ گونه آثار و عوارض نامطلوبي در بر ندارد و اگر هم عوارض نامطلوبي احتمالاً داشته باشد، در احساس گناهي است که دامنگير فرد مي شود و او را دچار خجلت و شرم مي نمايد وگرنه معتقدند که عوارض جسمي و روحي ديگري ندارد و بايد با احساس گناه مبارزه نمود.

دسته دوم:عقيده اي کاملاً مخالف با دسته اول داشته و معتقدند که اين عمل آثار سوئي بر جسم و روان نوجوان مي گذارد که به اجمال به نظريات آنان اشاره اي مي کنيم:

روان شناسان آمريکايي و غربي، عموماً برآنند که «خودارضايي»عملي طبيعي و عادي است و به حسب شيوع آن دربين نوجوانان، آن را پديده اي غيرعادي تلقي نمي کنند.

برخي از روان شناسان جامعه ي ما نيز که متأثر از همان نظريات مي باشند،اين بيان را تأييد مي نمايند.

دکتر «سيروس ايزدي»درکتاب «مسايل نوجواني»مي نويسد: [3]

استمنا امري است که تقريباً در مرد و زن از قديم تاکنون در تمام جوامع علمي و غيرعلمي مورد بحث بوده است.دربيشتر فرهنگها که فرهنگ ما نيز بدون شک شامل آن است درباره ي اثرات زيانبخش اين عمل، مطالب بسياري پذيرفته شده که اساس علمي ندارد.به هرحال در مورد عوارضي که تاکنون به نحوي به استمنا نسبت داده شده است، بايد گفت که به هيچ وجه ثابت نشده است.

 

ايشان در ادامه ي مطلب چنين اظهار مي دارد:

لازم است اولياي مدرسه و به طورکلي کساني که با نوجوانان سروکار دارند، در قبال اين مشکل، آنها را با واقعيتهاي علمي مربوط به آن آشنا نمايند و ذهن آنها را ازبرخي معتقدات و اظهارات اغراق آميز، پاک کنند و درعين حال به نوجوانان توضيح دهند که اگر زياد از حد انجام شود و يا با وجود در دسترس بودن جنس مخالف باز هم به آن اقدام شود،جنبه ي غيرعادي دارد.

دکتر «ابراهيم جعفر کرماني»در کتاب «نوجواني» مي نويسد: [4]

حقيقت علمي امروزه،حاکي براين است که عمل استمنا عملي است بي ضرر و جزو عوامل طبيعي رشد شمرده مي شود.از نظر بيولوژي، تجربه جديدي براي نوجوان مي باشد که به حقيقت وجود خود پي ببرد و از نظر رواني يک تأکيدي برآن است که «هيجان اختگي»که درابتداي اين فصل گفته شده، به وقوع نپيوندد.

نوجوان بايد آگاه باشد که استمنا سبب پيدايش ناراحتي جسمي و روحي نمي گردد و درحقيقت عملي است که فشارهاي جسمي و روحي را تسکين مي دهد و اين مقدمه اي است براي تکامل جنسي و ارتباط قانوني وشرعي بين مرد و زن در آينده.

«بلر»و «جونز»در کتاب «روانشناسي نوجواني»معتقدند: [5]

در سالهاي اخير، نگرش پزشکي و رواني متفقاً اين است که استمنا در نفس عمل به هيچ وجه متضمن خطر و زيان نيست بلکه ممکن است چنان توجه نوجوان را به خود معطوف دارد که موجب کاهش فعاليتهاي درسي و ساير مسئوليتهاي اجتماعي او گردد.

«هادفيلد»در کتاب «روانشناسي کودک و بالغ» پس از بررسي جنبه هاي رواني و جسماني اين عمل، مي نويسد:[6]

به طورکلي بايد گفت، خطر استمنا رواني است و هيچ گونه اثر سوء جسماني ندارد.آنگونه که ملاحظه مي شود اين دسته از صاحبنظران برآنند که:

1-استمنا عواقب سوء جسمي در بر ندارد.

2-احتمالاً اثر نامطلوب آن در بُعد رواني به صورت احساس گناه متجلي مي شود.

3-احساس گناه را بايد از وجود فرد ريشه کن نمود.

4-استمنا را زماني غيرعادي مي دانند که به صورت افراطي درآيد و با وجود دسترسي به جنس مخالف انجام گيرد.

«احساس گناه»نيز به طور مطلق، مذموم نيست.بلکه تا حدي که منجر به ترک عمل و جبران نارساييها شود، لازم و ضروري است.لکن نه آن گونه که روان شناسان ياد شده برآنند که احساس گناه را به طور کامل نفي مي کنند و نه آن اندازه به احساس گناه ميدان عمل داد تا جرأت بازگشت به خدا و بازگشت به زندگي سالم و متعادل را از فرد اخذ کند.بلکه از احساس گناه بايد نيروي محرکه اي براي گامهاي بلند و جهش به سوي آينده به وجود آورد.

دسته ي دوم روان شناسان و صاحبنظران، آنهايي هستند که با واقع بيني به اين مسئله نگريسته و آن را از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار داده اند:

 

«کانت»معتقد است:

هيچ چيز به اندازه ي کام گرفتن از خود، ذهن و جسم را ضعيف نمي کند و اين نوع شهوتراني به کلي با طبيعت آدمي مغاير است.اما اين موضوع نبايد از جوان پنهان بماند.بايد آن را با همه ي زشتي اش پيش روي وي قرار داده، بگوييم که بدين طريق از توليد مثل خواهد افتاد و يادآور شويم که اين عادت زشت بيش از هر چيز ديگري قدرت جسمي اش را تباه خواهد کرد، با اين کار سبب پيري زودرس خويش خواهد شد، عقلش واقعاً ضعيف خواهد شد و غيره و غيره.[7]

«موريس دبس»در اين مورد مي نويسد:

سابق بر اين، گمان مي کردند که اين انحرافات جنسي، يک امر غيرقابل جبران و بسيار خطرناک است و تقصير تمام حوادث عصبي را به گردن آن مي گذاشتند.امروزه غالب اطبا به اين موضوع اهميت زياد نمي دهند.در هر صورت جلق زدن (استمنا)عمل قبيحي است.اين کار جوان را بسيار خسته مي کند ودر طبايع حساس توليد وسواس و ترديد عجيبي مي نمايد به طوري که همواره خجل و شرمسار هستند.

متفکرديگري به نام «سيلوانوس استال»معتقد است:

اين کار(استمنا)آشفتگي و شوريدگي حال را سبب مي شود و اگر تکرار گردد، نتايجي محنت انگيز در پي دارد.استمنا، هوش را ناتوان و خوي را پست و نيروهاي پيکر را نابود سازد و آن را بايد نه تنها گناه به خدا بلکه بي حرمتي به آنچه درعالم بشريت پاک و نيک است، به شمار آورد.اين کار زشت اگر به درازا انجامد، براي بدبختي که بدان دست يازد، همه راههاي به دست آوردن خوشبختي را تباه و ويران سازد.[8]

 

[1]. دکتر علی شیخ الاسلامی

[2]. سایت پزشکان بدون مرز

[3]. مسايل نوجواني؛دکتر سيروس ايزدي، ص 24.

[4]. نوجواني؛ دکترابراهيم جعفر کرماني، ص 30.

[5]. روانشناسي نوجواني؛ بلر و جونز، ترجمه ي رضا شاپوريان، ص 102.

[6]. روانشناسي کودک و بالغ، ص 326.

[7]. تعليم و تربيت؛ کانت، ترجمه دکتر شکوهي، ص 78.

[8]. آنچه که يک جوان بايد بداند؟، ص 41.


مبلغ قابل پرداخت 68,400 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 577

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما