فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 37
  • بازدید دیروز : 262
  • بازدید کل : 673664

مقاله10_فراورده های آرایشی


مقاله10_فراورده های آرایشی

فهرست صفحه

تاريخچه ..........................................................................................................................1

انواع محصولات .............................................................................................................2

فرآيند توليد.....................................................................................................................3

تئوري مربوط به كرم هاي آرايشي...................................................................................4

تست محصولات............................................................................................................23

محلول سازي................................................................................................................33

تست هاي مواد اوليه .....................................................................................................35

تست هاي روي نمونه آب.............................................................................................45

 

 

 

 

تاريخچه :

شركت آريان كيميا تك كه من به عنوان كارآموز در آن مشغول به كار شدم در منطقه ويژه ي اقتصادي سلفچگان قرار دارد كه مؤسسه توسعه و عمران منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان قم، در محدوده اي به وسعت 2000 هكتار در 185 كيلومتري تهران و در چهار راه جاده هاي ترانزيت، در مركز ايران واقع شده است اين منطقه به عنوان مهمترين و نزديكترين منطقه ويژه اقتصادي به مركز سياسي – اقتصادي كشور، واقع در جاده ابريشم، راه آهن سراسري و بزرگراه هاي اصلي شمال، جنوب، شرق و غرب ايران بوده و جهت برقراري ارتباط با اروپا به كشورهاي آسياي ميانه و خليج فارس به نظور توليد، صادرات و ترانزيت کالا، موقعيتي ممتاز و منحصر به فرد داشته و قادر است نقش تعيين كننده اي در اقتصاد كان كشور ايفا نمايد. شركت لوازم آرايشي my تحت ليسانس khal & co Germany مي باشد كه از سال 1382 محصولات اين شركت به بازار عرضه شد و لازم به ذكر است كه اولين محصول شركت عطر my بود كه اين شركت از سال 83 به بعد شروع به ساختن انواع كرم ها كرد.

 

 

 

 

 

 

 

انواع محصولات توليدي در شركت آريان كيمياتك به شرح زير مي باشد:

1) nail color

2) Compact ponder

3)spf 30 Physical

4) spf 30 Tinted

5) Spf 30 white

6) Spf 60 white

7) Spf 60 Tinted

8) Spf 60 oilfree

9) Spf 30 oilfree

10) Spf 90 Tinted

11) Liquid foundation tupe

12) Liquid foundation Pumpe

13) Lipsteau

14) Lipyloss

15) Eye liner

16) Eye contour

17) Diplinev

18) Rich & Soft (Jar & Tube)

19) Spf 30 Anti acne

20) Rich hydvatiny

21) Hydrating

22)AHA 10%

23)AHA 15%

24) Aloe Vera (Jar & Tube)

25) Hydratiuy Anti acne

 

فرآيند توليد مواد آرايشي در شركت آريان كيمياتك به شرح زير مي باشد:

ابتدا برنامه هفتگي ساخت توسط واحد برنامه ريزي به واحد ساخت ابلاغ مي شود و واحد ساخت طبق برنامه ساخت، برگه توزين را به واحد آزمايشگاهي شيمي منتقل مي كند و آزمايشگاه بررسي لازم را انجام داده و مجوز توزين را به انبار مي دهد و مواد بعد از توزين به واحد ساخت تحويل داده مي شود واحد ساخت تحت نظارت پروس ساخت را انجام مي دهد كه لازم به ذكر است كه واحد پروسس تحت نظر واحد تحقيقات و توسعه (R&D) فعاليت مي كندو تغييرات به وجود آمده در ساخت را كه از طرف واحد تحقيقات و توسعه ابلاغ شده را با هماهنگي ساخت عملي مي كند و محصول ساخته شده پس از توزين، واحد توليد تحويل داده مي شود و واحد توليد تحت نظارت واحد كنترل توليد محصول را فيلينگ و بسته بندي م كند و به انبار تحويل مي دهد.

من در شركت آريان كيمياتك (ACT) به عنوان كارآموز در قسمت آزمايشگاه شيمي مشغول به كار بودم كه از جمله وظایف من در آزمايشگاه عبارت بود از: مانند؛اندازه گیری ویسكوزيته محصولات ، دانسيته، تست هاي پايداري مكانيكي و تست روي نمونه ي آب مانند اندازه گيري pH ، اندازه گيريCOD، اندازه گيري سختي و قليائيك آب و تست روي مواد اوليه مواد اوليه مانند اندازه گيري عدد اسيدي،iR، رطوبت مواد و........ و انجام تست هاي بعد توضيح داده مي شود. و من درقسمت تئوري بيشتر به شرح كرم و اجزاي تشكيل دهنده ي آن پرداخته ام.

 

تئوري:

مواد فعال در سطح :

پديده ي بنيادين در فعاليت در فعاليت سطحي، جذب سطحي نام دارد كه؛ دو اثر كاملاً مشخص فجر مي شود:

الف) پايين آوردن يك يا چند بخشش مرزي در سطوح مشترك موجود در سيستم.

ب) تثبيت يك يا چند سطح مشترك به وسيله ي تشكيل لايه هايي كه جذب شده اند.

يك ماده فعال در سطح ماده است كه ضمن استفاده از اين پديده ي انرژي سطحي سطحي را كه با آن در تماس است، تغيير مي دهد. كاربر مواد فعال در سطح در محصولات آرايشي و بهداشتي پديده اي جا افتاده است كه بسته به خواص مورد نياز براي فعاليت سطحي به پنج دسته تقسيم مي شود:

1- شويندگي : هنگامي كه مشكل اصلي حذف ماده ي آلوده كننده باشد خواص تركنندگي مورد نياز خواهد بود مانند خاصيت رنگ موها.

2-تركنندگي : در محصولاتي كه تماس خوب ميان محلول و جزء مورد عمل مطلوب باشد خواص تركنندگي مورد نياز خواهد بود مانند خاصيت رنگ موها.

3-كف كنندگي : لازم است كه هنگام مصرف برخي محصولات كف زيادي توليد شود. در اين محصولات از مورد فعال در سطح ويژه اي استفاده مي شود مانند شامپوها.

4-امولسيون كنندگي : در محصولاتي كه تشكيل و پايداري امولسيون يك خاصيت ضروري است از مواد فعال در سطحي كه خواص امولسيون كنندگي خوبي دارند استفاده مي شود مانند كرمهاي ويژه پوست و مو.

5-انحلال پذير كردن : هنگامي كه لازم است يك جزء انحلال ناپذير در يك محصول حل شود بايد از ماده ي فعال در سطحي استفاده شود كه خواص مناسبي دارد مانند انحلال پذير كردن عطرها.

دسته بندي مواد فعال در سطح :

تمامي مواد فعال در سطح از نظر ساختاري داراي يك وجه مشترك هستند، آن اين است كه تمامي آن ها مولكولهاي آمفي پاتيك هستند اين بدان معني است كه مولكول در بخش متمايز دارد يك واحد آبدوست و يك واحد آبريز واحدهاي آبريز معمولاً از زنجيره ها يا حلقه هاي هيدروكربني يا تلفيقي از اين دو تشكيل شده است در حالي كه واحدهاي آبدوست معمولاً گروههاي قطبي مانند گردهماي كربوكسيلي، سولفات يا سولفانات است و يا در مواد فعال در سطح غير قطبي تعدادي از گروههاي هيدروكسيل يا اتر است.

مي توان مواد فعال در سطح را بر اساس مواد كاربرد، خواص فيزيكي يا ساختار شيميايي آنها دسته بندي كرد.منطقي تر كردن رفتن براي طبقه بندي مواد فعال در سطح دسته بندي آن ها بر اساس رفتار يوني در محلول آبي است بدين ترتيب چهار نوع مواد فعال در سطح وجود خواهد داشت. آنيوني، كاتيوني، غير يوني و آمفوليتي.

مواد فعال در سطح آنيوني :

مولكول هايي هستند كه در آنها يون فعال در سطح موجود در محلول بار منفي مي گيرد نمونه ي نوعي اين دسته صابون است.

مواد فعال در سطح كاتيوني:

مشخصه ي مواد فعال در سطح كاتيوني اين است كه يون فعال در سطح در محلول آبي بار مثبت مي گيرد.

مواد فعال در سطح آمفوليتي :

مشخصه ي مواد فعال در سطح آمفوليتي توانايي آن ها در ايجاد يون فعال در سطح با هر دو بار مثبت و منفي است.

خواص مواد فعال در سطح :

خواص سطح اغلب مولكول هاي فعال در سطح با افزايش غلظت اين مورد در محلول در محلول آبي تغيير مي كنند در غلظت خاصي يك ناپيوستگي در كاهش كشش سطحي و ساير خواص رخ مي دهد در اين مشخصه ها ديگر كاهش نمي يابند غلظتي كه در آن اين ناپيوستگي رخ مي دهد غلظت بحراني مسيل خوانده مي شود((CMC

امولسيون كنندگي :

معمولاً در ماده اي كه داراي خاصيت امولسيون كنندگي خوبي است در مقايسه با ماده اي با خاصيت تر كنندگي، واحد آبرگریز اندكي بلندتر است. هنوز هم در محصولات آرايشي به دليل سهولت تهيه از صابون به عنوان عامل امولسيون كننده استفاده مي شود. در صورت دارد كه من يك اسيد چرب در فاز روغن و يك باز در فاز آبي مي توان با انجام يك اختلاط ساده به سهولت به امولسيون هاي پايدار روغن در آب دست يافت. مواد فعال در سطح غير يوني نيز در تشكيل امولسيونها داراي اهميت اند.

مواد جاذب رطوبت:

مواد جاذب رطوبت مواد نمگيري هستند كه خاصيت جذب بخار آب از هواي مرطوب را تا هنگامي كه به درجه ي مشخصي از رقت برسند دارند. اين ميزان رقت به مشخصه ي ماده ي جاذب رطوبت مصرفي و رطوبت نسبي هواي اطراف بستگي دارد.

مواد جاذب رطوبت به كرم هاي آرايشي به ويژه انواع روغن در آب اضافه مي شوند تا از سرعت خشك شدن اين كرم ها در مجاورت هوا بكاهند ماده ي جاذب رطوبت ضمن كاهش سرعت از دست دادن آب وكم شدن گرانروي به كنترل مصرف كمك مي كند.

خشك شدن :

يك محصول آرايشي ممكن است در اثناي عمليات ساختار يا ضمن مصرف خشك شود اين پديده به دماي محصول، ميزان تماس با هوا و رطوبت نسبي هواي مجاور بستگي دارد واضح است كه نوع ظرف حاوي محصول و به ويژه نحوه ي بستن در ظرف در جلوگيري از خشك شدن محصول به هنگام نگهداري از اهميت بسزايي برخوردار است چنانچه در ظرف حاوي محصول به خوبي بسته شود، وجود ماده ي جاذب رطوبت اهميت كمتري خواهد داشت چرا كه فضاي كوچك بالاي محصول به فهرست با مقدار كمي بخار آب به حالت سير شده مي رسد در خصوصیت محصولات امولسيوني، نوع امولسيون نيز حائز اهميت است امولسيونهاي آب در روغن در مقايسه با امولسيون هاي روغن در آب با سرعت بسيار كمتري آب از دست مي دهند. علت اين امر كمتر بودن مقدار آب و مطرح شدن روغن به عنوان فاز خارجي است با توجه به آنچه از شواهد برمي آيد مسلماً مواد جاذب رطوبت از سرعت خشك شدن محصول مي كاهند اما در خصوص تأثير آن ها نبايد مبالغه كرد غلظت ماده ي جاذب رطوبت در فاز آبي يك محصول آرايشي معمولاً آن قدر نيست كه محصول را در حالت تعادل با هوايي با رطوبت متوسط قرار مي دهد. تمام آنچه يك مادي جاذب رطوبت مي تواند انجام دهد اين است كه سرعت از دست دادن آب به هواي اطراف را كاهش مي دهد. لذا بايد اين توانايي را با استفاده از بسته بندي هاي خوب و بدون منفذ تقويت كرد.

انواع مواد جاذب رطوبت:

سه دسته ي عمومي از مواد جاذب رطوبت وجود دارد: معدني، آلي– فلزي و آلي

مواد معدني جاذب رطوبت:

كلسيم كلريد نمونه ي شاخصي از مواد معدني جاذب رطوبت است كه با وجود كارايي خوب از نظر ايجاد خوردگي و سازگاري نقطه ي ضعف بزرگي دارد از اين ماده به صورت محدود در محصولات آرايشي استفاده مي شود.

مواد آلي فلزي جاذب رطوبت:

ماده ي– فلزي جاذب رطوبت اصلي سديم لاكتات است كه قدرت نمگيري بيشتري در مقايسه با گليسيرين دارد با اين حال اين ماه كه ممكن است خوردگي نيز ايجاد كند ب برخي مواد خام سازگار است. از اين ماده به طور گسترده اي در محصولات آرايشي استفاده نمي شود اما مصرف آن در كِرم هاي پوستي توصيه مي شود.

مواد آلي جاذب رطوبت:

مواد آلي جاذب رطوبت گسترده ترين كاربرد را دارند و معمولاً از اكل هاي چند عاملي و استرها و اترهاي آن ها تشكيل مي شوند متداولترين محصولات عبارتند از لگيسرول و سوربيتول لازم به ذكر است كه ماده ي جاذب رطوبت از طريق گرانروي و طبيعت شيميايي خود بر پايداري امولسيونها اثر مي گذارد.

مرطوب كردن پوست :

چنين به نظر مي رسد كه حضور يك ماده ي جاذب رطوبت مقدار آب موجود در قشر نازكي از كرم باقي مانده روي پوست را تثبيت مي كند و مانع از خشك شدن بيش از اندازه ي پوست مي شود با اين حال شيوه ي تطبيق با تغيير رطوبت محيط و خشك يا مرطوب كردن پوست به سرعت هاي نسبي انتقال آب ميان هواي اطراف و فيلم كرم و پوست بستگي خواهد داشت در نتيجه به نظر مي رسد اعتقاد سنتي به مصرف مواد جاذب رطوبت در محصولات ويژه پوست هم از ديدگاه تازه نگه داشتن محصول موجود در ظرف و هم از ديدگاه سودمندي براي پوست منطقي باشد.

نگهدارنده ها :

به طور معمول، افراد سالم مقاومت زيادي در برابر عفونت ناشي از باكتريها و قارچ هايي كه روي پوست و در محيط اطراف يافت مي شوند اما در افراد مستعد مانند نوزادان، سالمندان، بيماران و افراد تحت درمان دارويي احتمال توسعه عفونت افزايش مي يابد بايد به خاطر داشت كه ممكن است محصولي حاوي جمعيت در حال رشدي از باكتريها باشد كه با چشم اثري از آن مشاهده نمي شود اگر چنين محصلي با پوست بريده شده يا آسيب ويژه تماس پيدا كند ممكن است سبب ايجاد عفونت شود.

بنابراين نگهدارنده ها به دو دليل به محصولات افزوده مي شوند :

اول به دليل جلوگيري از فساد محصول و در نتيجه افزايش طول عمر نگهداري آن.

دوم به دليل محافظت از مصرف كننده در برابر احتمال عفونت.

معلوم شده است كه در طي عمليات ساخت نيز بايد به محافظت محصول در برابر آلودگي توجه شود هر چند كه هرگز نبايد از نگهدارنده ها براي پنهان كردن روشهاي بر ساخت استفاده كرد بنابراين چنين استنباط مي شود كه استفاده از ميكروب شناسان از اولين مراحل توليد و فرمول بندي محصول ضروري باشد.

نگهدارنده ي مطلوب كه هم ايمن بوده هم در كليه انواع محصولات بهداشتي از فعاليت خوبي برخوردار باشد هنوز كشف نشده است و اين بدان معني است كه درصد هر محصول جديد را بايد پيش از انتخاب يك نگهدارنده مناسب به دقت مطالعه كرد براي پرهيز از شكست در كاربر و نگهدارنده بايد بررسي دقيقي روي عوامل موجود در محصول كه محتمل است به رشد ميكروارگانيسم ها كمك كنند، انجام شود.

 


مبلغ قابل پرداخت 68,300 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 345

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما