فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 195
  • بازدید دیروز : 236
  • بازدید کل : 674058

مقاله13_کارآموزی مدیریت فرهنگی کمیته امداد


مقاله13_کارآموزی مدیریت فرهنگی کمیته امداد

فهرست مطالب

عنوان صفحه

 

فصل اول:آشنایی با مکان کارورزی

معرفی محل کارورزی.. 2

ارکان و تشکیلات 3

بخش های اصلی کمیته امداد امام خمینی.. 3

ساختار كلان.. 5

چارت تشکیلاتی دفتر مرکزی.. 5

چارت تشکیلاتی استانها. 6

چارت تشکیلاتی معاونت امورفرهنگی.. 6

 

فصل دوم:اهداف و وظایف کمیته امداد7

اهداف و وظایف.... 8

وظایف امداد امام. 8

منابع مالی 10

سند چشم انداز 20 ساله کمیته امداد امام خمینی (ره) (درافق 1404 ه.ش). 10

سیاست های کلی برنامه پنجساله چهارم(1388 -1384). 11

امور حمایتی محرومین و زدودن فقر. 12

امور توانمندسازی محرومین.. 12

امور مدیریتی و تحقیقاتی.. 13

امور اعتماد سازی و جلب مشارکت های مردمی.. 13

امور ارتباطات وخدمات بین المللی 13

 

فصل سوم:شرح وظایف مسئولین امور فرهنگی

شرح وظايف معاونت امورفرهنگی.. 16

شرح وظایف کارشناس امورتربیتی وتحصیلی.. 18

شرح وظایف کارشناس مشاوره ی خانواده. 19

شرح وظایف کارشناس مسئول امور فرهنگی مدیریت شهرستان.. 19

 

فصل چهارم:خدمات و برنامه هاي امور فرهنگي

خدمات و برنامه هاي فرهنگي كميته امداد امام خميني (ره). 22

کمک به هزينه تحصيلي دانشجويان 22

تامين نيازهاي آموزشي بزرگسالان.. 24

بحث آموزش 24

ایجاد و اداره مجتمع هاي فرهنگي ، تربيتي و خوابگاهي 26

اردو هاي سراسري و منطقه اي.. 27

اهداف برگزاري اردوهاي کميته امداد امام خميني.. 27

خدمات فرهنگي به دانش آموزان.. 29

شرح وظایف واهداف طرح.. 29

طرح همايش و راهنمایی در امور فرهنگی.. 30

اهداف... 31

شيوه هاي اجرايي 32

 

ب

 


 

فصل اول:

آشنایی با مکان کارورزی


معرفی محل کارورزی

سابقه شکل گیری و پی ریزی تشکیلات این نهاد به سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و حدوداً سال 1342 بر می گردد که تعدادی از انقلابیون اول نهضت اسلامی که در زمره همراهان و هم رزمان حضرت امام خمینی (ره) قرار داشتند و بعضاً مسئولان فعلی این نهاد می باشند ، از طرف معظم له ماموریت رسیدگی به خانواده زندانیان سیاسی و نیازمندان مبارزه به را به عهده داشتند. اقدامات حمایتی و امدادی این بزرگان خصوصاً در زمان اوج گیری انقلاب اسلامی یعنی ، سال های 56 و 57 که مبارزات امت مسلمان به اوج خود رسید و اعتصاب و تحصن همه جا را فرا گرفت، با حمایت گسترده و فرا گیر از اعتصابیون و خانواده زندانیان سیاسی و نیازمندان جامعه سیر صعودی یافت. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز فعالیت مجدد بخش های اداری ، اقتصادی و فرهنگی کشور ،لزوم حمایت از نیازمندان در صدر برنامه های نظام قرار گرفت و دقیقاً 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 14 اسفند ماه 1357 هجری شمسی ( مطابق با 7 ربیع الثانی 1399 ) هجری قمری و 5 مارس 1979 میلادی ) کمیته امداد به عنوان دومین نهاد انقلابی ، با صدور حکم تاریخی حضرت امام خمینی ( ره ) برای مدت نامحدودی به منظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه ، در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خود کفا کردن آنان ، تاسیس گردید.

کمیته امداد امام نهادی انقلابی و مردمی، غير انتفايی و عام المنفعه، دارای شخصيت حقوقی مستقل و استقلال مالی، اداری و استخدامی است که تحت نظارت عاليه ی (مقام معظم ولايت مطلقه ی فقيه) و طبق مقررات اين اساسنامه اداره می شود.پس از ولايت فقيه، شوراي مركزي عالي ترين ركن اين نهاد مي باشد كه مسئوليت كلي امور امداد را عهده دار است. سرپرستي به عنوان بالاترين مقام اجرايي و عضو شوراي مركزي امداد مجري مصوبات شوراي مركزي مي باشد. اداره كل كميته امداد در استان به عنوان هماهنگ كننده و ناظر بر امور شاخه هاي اصلي مستقر در شهرستانها مي باشد و كميته امداد شاخه ها در كليه شهرستانها و برخي شهرها و مراكز دهستانها بعنوان اصلي ترين واحد حمايتي امداد مستقيماً به امور مددجويان و ارباب رجوع رسيدگي مي كند.

 

ارکان و تشکیلات :

کمیته امداد امام خمینی (ره ) به عنوان نهادی انقلابی و از نوع موسسات غیر انتفاعی و عام المنفعه است و دارای شخصیت مستقل و استقلال مالی و استخدامی است که تحت نظارت عالیه ی مقام معظم رهبری ( ولایت فقیه ) قرار دارد و طبق اساسنامه مربوطه اداره می شود.

مرکز اصلی امداد امام خمینی (ره ) در تهران بوده و در تمامی شهرستان ها و اکثر بخشهای کشور و در برخی نقاط خارج از کشور ( لبنان ،سوریه ، جمهوری آذربایجان ،تاجیکستان، افغانستان و عراق) دارای شعبه می باشد . ارکان امداد امام عبارتند از : شورای مرکزی که نمایندگان ولی فقیه هستند، سرپرست امداد امام ،حسابرسی و بازرسی.

 

بخش های اصلی کمیته امداد امام خمینی عبارتند از :

1- شورای مرکزی – عالی ترین رکن امداد پس از مقام عظمای ولایت فقیه شورای مرکزی می باشد که اعضای آن توسط مقام معظم رهبری برای مدت 5 سال تعیین می گردند و به عنوان نمایندگان ولی فقیه مسئولیت کلی کارها و امور امداد امام را عهده دار می باشند.

2- سرپرست امداد امام: سرپرستی یکی از اعضای شورای مرکزی و به عنوان بالاترین مقام اجرایی امداد امام و مجری مصوبات شورای مرکزی است. سرپرستی امداد ، با پیشنهاد شورای مرکزی امداد و تایید مقام معظم رهبری منصوب می شود. در غیاب سرپرستی کلیه اختیارات و وظایف او به عهده قائم مقام می باشد. عزل و نصب معاونان و مدیران کل امداد و روسای شاخه ها با حکم سرپرستی صورت می گیرد. در حال حاضر سرپرست امداد امام آقای سید رضا نیری می باشند.

3- اداره کل کمیته امداد استان : برای تمرکز امور استانی و هماهنگی ،نظارت و رسیدگی به امور شاخه ها در مرکز هر استانی اداره کل کمیته امداد امام خمینی استان با مسئولیت اجرایی مدیر کل استان ، ایجاد شده است.

4- شاخه : در کلیه شهرستان ها و برخی شهرها و مراکز دهستان ها ، برای رسیدگی به امور محرومان و ارئه خدمات به انها ، شاخه اصلی کمیته امداد امام، ایجاد گردیده است که مستقیماً به امور مددجویان و ارباب رجوع رسیدگی می نمایند.


ساختار كلان

 

چارت تشکیلاتی دفتر مرکزی

 

چارت تشکیلاتی استانها

 

چارت تشکیلاتی معاونت امورفرهنگی

فصل دوم:

اهداف و وظایف کمیته امداد


اهداف و وظایف:

کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف یاری نمودن محرومان و مستضعفان، امداد درماندگان و آسیب دیدگان و خودکفا کردن محرومان تشکیل یافته است. زاهدی اصل در کتاب مبانی رفاه اجتماعی خود کمیته امداد را نهادی می­داند که خدمات حمایتی به سالمندان روستایی و خانوارهای بی سرپرست نیازمند ارائه می دهد.

 

وظایف امداد امام عبارتست از :

الف) بررسی و شناخت انواع محرومیت های مادی و معنوی نیازمندان و تبیین و تامین نیازهای حمایتی، معیشتی، فرهنگی و ارتقای سطح زندگی آنها در حد امکان و شناسایی افراد وخانواده های لازم الحمایه در شهر و روستا و عشایر.

ب) بررسی و ارایه ی پیشنهاد و خط مشی ها ، سیاستهای اجرایی ، طرح ها، برنامه ها و روشهای مناسب برای رفع محرومیت های نیازمندان در ابعاد مختلف به مراجع ذیربط و انجام اقدامات و پیگیری لازم جهت تحقق آنها.

ج) فراهم آوردن امکانات لازم به منظور خود اتکا نمودن افراد و خانواده های تحت پوشش و سایر نیازمندان از طریق ایجاد اشتغال ،اعطای وام ،آموزش های فنی و حرفه ای و ارایه ی خدمات لازم در حد امکان .

د) ایجاد تسهیلات لازم جهت ارایه ی خدمات بهداشتی و درمانی و اقدام به بیمه های درمانی و اجتماعی اقشار آسیب پذیر در حد امکانات و چارچوب قوانین و مقررات مربوطه .

 

ه)برداخت مستمری ( کمک های نقدی و غیر نقدی ،اعطای وام قرض الحسنه ضروری ،کمک به تعمیر و تهیه ی مسکن،ازدواج و جهیزه ی نیازمندان.

و) ارایه ی خدمات فرهنگی به افراد و خانواده های نیازمندان و انجام فعالیت های فرهنگی و آموزشی و تامین وسایل آموزشی و کمک آموزشی لازم و تعمیق باورهای دینی .

ز) حمایت موردی از افراد و خانواده های نیازمند در برابر مشکلات ناشی از بروز حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی .

ح) ارایه ی خدمات مشاوره و مددکاری و حمایت های لازم حقوقی و قضایی به افراد و خانواده های نیازمند.

ط) حمایت نیازمندان خارج از کشور براساس سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران، در حد امکانات .

ی) تسهیلات لازم به منظور احیای فرهنگ انفاق و ایثار ،نشر سنتهای حسنه ی اسلامی و هدایت امکانات وکمک های مردمی خصوصاً کمکهای اشخاص خیر و نیکوکار و همچنین امکانات و کمکهای بخش های دولتی و غیر دولتی جهت حمایت از افراد و خانواده های نیازمند.

ک) ارتباط با موسسات خیریه ، انجمن هاو تشکلهای عام المنفعه بالقوه و بالفعل آنها و پرهیز از انجام کارها ی موازی و غیر ضروری در جهت انجام حمایت های مادی و معنوی و تقویت و گسترش این گونه هسته های مردمی در حد توان.

ل) انجام هرگونه تکلیف قانونی پس از تشخیص اعتبار لازم .

 

 


منابع مالی :

منابع مالی این نهاد برای امور فقرزدایی و کمک به محرومان جامعه عبارتست از :

1- عنایات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

2- اعتبارات وکمکهای دولت محترم جمهوری اسلامی ایران

3- هدایا و کمک های مدرمی ، موسسات ،سازمان ها و نهادهای داخل و خارج از کشور

4- دریافت صدقات ،نذورات و زکوات.

5- درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی امداد امام.

 

سند چشم انداز 20 ساله کمیته امداد امام خمینی (ره) (درافق 1404 ه.ش):

سند چشم انداز 20 ساله ی امداد به عنوان منشور حرکت جمعی مطلوب بلند مدت امداد در جهت رسیدن به قله ی رفیع نظام ، یعنی ایجاد حیات طیبه ی اسلامی و تامین رفاه مادی در کنار عدالت ،معنویت و اخلاق برای مردم به ویژه محرومین به عنوان سهامداران نظام اسلامی است.

سند چشم انداز 20 ساله ی امداد مبتنی بر اصول قانون اساسی و رهنمودهای حضرت امام (ره) ومقام معظم رهبری، اساسنامه و تجارب مفید امداد ،هماهنگ و در راستای تحقق چشم انداز 20 ساله ی جمهوری اسلامی ایران است که قابلیت عملیاتی شدن در 4 برنامه ی 5 ساله را دارا می باشد.

[ با اتکا به خداوند سبحان کمیته ی امداد حضرت امام خمینی (ره) در چشم انداز به عنوان نهاد انقلاب اسلامی جوشیده از متن مردم و متکی به آن هویت اسلامی و انقلابی ،توسعه یافته و پویا و پایدار و الگو در ارائه خدمات امدادی و حمایتی با تعامل سازنده و موثر در روابط ملی و بین المللی تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری]

* کمیته امداد امام (ره) در افق چشم انداز20 ساله چنین ویژگی هایی خواهد داشت:

-توسعه دهنده ی شبکه ای ارتباطی و حمایتی مردمی و کارآمد برای انجام کارهای عمیق ، ماندگار،زود بازده و اثر بخشی درمیان اقشار آسیب پذیر جامعه با رعایت اصول کفایت،جامعیت و مطلوبیت.

- دارای نقش محوری و بازوی توانمند نظام جمهوری اسلامی در جهت تقویت تکامل و توازن اجتماعی و معین دولت در تحقق برنامه ها و خدمات و حمایت های اجتماعی .

- پیشتاز در احیاء و ترویج سنت های حسنه ی اسلامی و تاثیر گذار بر تقویت همبستگی های اجتماعی و حفظ همگرایی مردم با نظام اسلامی و تامین اصل عدالت و رضایت اجتماعی .

- صیانت از تحکیم نهاد خانواده و احیای عزت و کرامت ورزی ، خانوادگی و ملی و توانمند سازی محرومین و زدودن فقر با تاکید برمناعت طبع و خود اتکایی.

- دارای تعاملی موثر و سازنده با سازمانها و نهادها ،متکی به مشارکت های مردمی ومنابع اختصاصی و بهره گیرنده از منابع عمومی .

- الهام بخش ،فعال و موثر در سطح ملی ،جوامع اسلامی و بین المللی به عنوان تکیه گاه قابل اعتنای محرومان و مستضعفان.

 

سیاست های کلی برنامه پنجساله چهارم(1388 -1384)

با الهام از تعالیم و احکام نورانی اسلام و زنده و نمایان نگاه داشتن اندیشه دینی و فرهنگی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران ومقام معظم رهبری و تبلور ان در تمام سیاستگذاری ها برنامه ریزی ها با توجه به اهداف چشم انداز 20 ساله امداد امام (ره) و قانون برنامه پنجساله چهارم کشور به شرح زیر است:

 

امور حمایتی محرومین و زدودن فقر:

تامین حداقل نیازهای اساسی و بهبود شاخصهای زندگی خانواده های فاقد درآمد یادارای درآمد ناکافی برای زندگی سالم و توسعه پوشش حمایتی به نیازمندان جامعه، هماهنگ با سیاست های کلی جمهوری اسلامی ایران.

- حمایت ممکن نیازمندان تحت پوشش در برابر مشکلات ناشی از بروز حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی.

- بسیج امکانات و توانائیهای بالقوه و بالفعل در راستای تحقق عدالت اجتماعی و حمایت از حقوق محرومان و رفع محرومیت خانواده های لازم الحمایه بویژه در مناطق روستایی و عشایری .

- رسیدگی به نیازهای فوری و ضروری نیازمندان در جهت کاهش شکاف طبقاتی و تامین رفاه عمومی در حد امکانات ( تغذیه ، پوشاک، بهداشت، درمان و مسکن.)

 

امور توانمندسازی محرومین:

- سالم سازی فضای فرهنگی و اعتقادی خانواده های تحت پوشش و رفع آسیب های آنها.

- تقویت و هدایت استعدادهای برجسته و بالقوه دانش آموزان و دانشجویان تحت حمایت.

- ترویج روحیه و فرهنگ کار و وجدان کاری بین خانواده های محرومین.

- فراهم آوردن امکانات لازم جهت خود اتکاء نمودن افراد و خانواده های تحت حمایت و نیازمندان تلاش در تامین آموزشهای فنی و حرفه ای و ایجاد فرصت های اشتغال مولد و مفید محرومین تحت حمایت.

 

امور مدیریتی و تحقیقاتی:

شناخت انواع محرومیت های مادی و معنوی نیازمندان.

- اصلاح و بهینه سازی نظام مدیریتی امداد جهت افزایش بهره وری و کارآمدی و بهبود نظام خدمت رسانی براساس افق چشم انداز 20 ساله امداد.

- تبیین فلسفه خدمت رسانی و روش های مناسب جهت رفع محرومیت نیازمندان کشور.

- تقویت و توسعه فعالیت های علمی ،تحقیقاتی ،فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت کاربردی.

- تقویت وکارآمد نمودن نظام منسجم بازرسی ونظارت وارزیابی مستمر از فعالیت های امداد.

 

امور اعتماد سازی و جلب مشارکت های مردمی:

- ترویج فرهنگ انفاق ،احسان، ایثار،اکرام یتیم و نشر سنت های حسنه اسلامی.

- بسیج همبستگی مردمی و تقویت رضایت مندی عمومی و همگرایی مردم با نظام.

- بهره مندی از همدلی وتوانایی ها ومنابع عظیم مردم در جهت مبارزه با فقر و محرومیت.

- گسترش و عمق بخشیدن به روحیه تعاون و مشارکت های عمومی.

- ارتباط و حمایت ممکن از نهادهای عام المنفعه عمومی و موسسات و خیریه های مردمی.

- حفظ و تقویت عوامل اساسی اعتماد مردم و رهبری.

 

امور ارتباطات وخدمات بین المللی :

- حمایت از نیازمندان و محرومان خارج از کشور براساس منویات مقام معظم رهبری و هماهنگ با سیاستهای نظام جمهوری اسلامی.

- تامین ارتباطات با موسسات خیریه و تشکلهای عام المنفعه مردمی و سازمانهای بشر دوستانه بین المللی.

- بهره مندی مطلوب از ظرفیت های بالقوه و بالقعل نیکوکاران بویژه ایرانیان خارج از کشور .

- شناسایی فرصت های مناسب جهت گسترش ارتباطات حمایتی بین المللی امداد.

- الگو سازی جهت تقویت سلامت ورفاه خانواده و چگونگی تامین کرامت زن و جایگاه او در خانواده و اجتماع.


مبلغ قابل پرداخت 68,300 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 692

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما