فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 162
  • بازدید دیروز : 236
  • بازدید کل : 674025

مقاله21_حضور در آموزش و پرورش و حضور در مدرسهموسوي


مقاله21_حضور در آموزش و پرورش و حضور در مدرسهموسوي

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه. 1

«حضور در کادر آموزش و پرورش»2

کارشناسي آموزش پيش دبستاني و دبستان. 2

کارشناسي بهداشت... 3

کارشناسي امور تربيتي.. 5

کارشناسي قرآن و اقامه نماز. 6

کارشناسي اردوها7

کارشناسي قرآن. 7

کارشناسي تربيت بدني.. 7

کارشناسي امور مالي.. 8

کارشناسي فناوري اطلاعات... 9

«حضور در کادر مدرسه ابتدايي»10

ارزش هاي بازي.. 10

براي ارتباط از طريق بازي با کودک.... 11

ديدگاه اسلام در باره‌ي بازي.. 11

اسباب بازي و خصوصيات آن. 12

برخي ويژگي اسباب بازي هاي مناسب... 12

نقاشي کودکان. 12

موضوع نقاشي و شخصيت کودک.... 13

نقاشي کودکان داراي اختلالات... 13

هنر، وسيله اي براي درک و شناخت رشد همه جانبه‌ي کودک.... 14

مواد و وسايل کمک آموزشي کلاس درس کودکان. 15

وسايل و ابزار لازم براي فعاليت هاي اکتشافي.. 15

وسايل و ابزار لازم براي آموزش اجتماعي.. 16

وسايل لازم براي فعاليت علمي.. 16

بهداشت و نظافت و مسائل مربوط به ساختمان در مهد کودک و مدارس ابتدايي.. 16

خدمات بهداشتي در مدارس... 17

 

 

مقدمه:

رسالت خطير و بي بديل خانواده و نهادهاي آموزشي و تربيتي «فراهم آوردن زمينه‌ي تربيت پذيري فرزندان» براساس فرهنگ اصيل اسلامي و ايران است تا آنها آماده‌ي زندگي با نشاط و اثربخشي جامعه اسلامي- ايران باشند.

اين تربيت شامل تمام ساعت‌ها و ابعاد وجودي انسان مي‌شود که در سند ملي آموزش و پرورش با عنوان:

سند تحول بنيادين آموزش و پرورش طبقه بندي شده است- فروکاتسن رسالت آموزش و پرورش به تربيت علمي و عدم پرداختن دقيق و مناسب به ساير ساعت‌هاي وجود انسان، خطاي بزرگ و جبران ناپذيري است که طي ساليان دراز بر نظام آموزشي کشور عارض شده است.

وزارت آموزش و پرورش در نظام اسلامي ايران تنها دستگاهي است که بيشترين ارتباط را با خانواده ها دارد بنابراين طبيعي است که موضوع خانواده و تقويت ارتباط با آن يک مسئله مهم تلقي شود. در قانون اساسي، خانواده به عنوان واحد بنيادين جامعه معرفي شده و در برنامه دولت بر تحکيم بنيان خانواده تأکيد شده است.

 


«حضور در کادر آموزش و پرورش»

 

کارشناسي آموزش پيش دبستاني و دبستان 3

برنامه هاي دوره ابتدايي و شرح وظايف اين بخش:

1- ترويج فرهنگ همت مضاعف و کار مضاعف

2- کيفيت بخشي به آموزش قرآن در دوره ابتدايي

3- آموزش قرآن ويژه اولياي کودکان

4- انس با نماز و ارتباط با مساجد

5- طرح آموزش آداب و مهارت زندگي (طرح کرامت)

6- کيفيت بخشي به فعالت هاي آموزش و پرورش مدارس روستايي

7- ارتقاد مدارس لازم التوجه

8- کيفيت بخشي به اجراي مطلوب ارزشيابي توصيفي

9- برگزاري مسابقات علمي، فرهنگي، هنري

10- کيفيت بخشي به شوراهاي مدارس

11- ترويج پژوهش و کنفرانس هاي علمي

12- ترويج گردش علمي مدارس

13- تشکيل دوره پيش دبستاني با رويکرد قرآني

14- تشکيل و توسعه دوره پيش دبستاني با بهره‌گيري از مؤسسات غير دولتي

15- استفاده از فضاي خالي مدارس، استانداردهاي کلاس‌هاي پيش دبستاني از نظر فضا

16- تجهيزات امکانات و تعداد نوآموزان در کلاس

17- آموزش اولياي نوآموزان پيش دبستاني

18- انتصاب مديران واحدهاي آموزشي

19- نظارت بر عملکرد آموزش مدارس

20- تشکيل جلسات ماهيانه براي مديران

21- تنظيم بخش‌نامه هاي ضروري براي واحدهاي آموزش

22- برگزاري جشنواره ي تدريس برتر

23- نظارت بر چگونگي مصرف سرانه در امور جاري مدارس

 

کارشناسي بهداشت:

شرح وظايف اين بخش:

1- توزيع شير مدارس، قرص آهن

2- پيشگيري از اعتياد در مدارس ابتدايي تحت عنوان ترويج سلامتي در دوره متوسطه و راهنمايي تحت عنوان مهارت زندگي

3- انجام فعاليت هاي مربوط به هفته بازگشايي مدارس و روز شکوفه ها

4- ارسال فرم بيماري‌هاي جسمي رواني دانش آموزان به منزل آنها به منظور شناسايي دانش آموزاني که نيازمند مراقبتهاي ويژه مي باشند

5- کنترل پرونده بهداشتي دانش آموزان سال اول و رفع نواقص آن

6- کنترل پرونده بهداشتي دانش آموزان ساير پايه هاي تحصيلي

7- انتخاب بهداشت ياران مدارس و ارائه برنامه‌هاي آموزشي به آنان

8- تهيه شناسنامه بهداشتي آموزشگاه

9- تجهيز اتاق بهداشت آموزشگاه

10- کنترل و تجهيز جعبه کمکهاي اوليه آموزشگاه

11- کنترل و نظارت بر بهداشت محيط آموزشگاه

12- کنترل و نظارت بر بهداشت محيط بوفه و نظارت بر تهيه و توزيع مواد غذايي در آموزشگاه

13- شرکت فعال در مجمع عمومي انجمن اوليا و مربيان و شوراي بهداشتي و تربيتي

14- ثبت اسامي دانش آموزان به تفکيک کلاس در دفتر معاينات

15- کنترل بهداشت فردي دانش آموزان، بيماريابي و آموزش بهداشت

16- برگزاري شوراي بهداشتي آموزشگاه

17- آموزش بهداشت در ارتباط با تغذيه به دانش آموزان

18- پيگيري دانش آموزان مبتلا به سوء تغذيه

19- برپايي نمايشگاه بهداشتي

20- برگزراي مسابقات علمي بهداشتي

21- تنظيم فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري و بهداشتي به مناسبت ايام بهداشتي شامل:

اجراي سرود، نمايش، جشنواره، راهپيمايي، برپايي نمايشگاه، تهيه وسايل کمک آموزشي در قالب پوستر، پمفلت، تراکت، روزنامه ديواري، جزوه، شعار و احاديث بهداشتي

22- ارائه ابتکارات و خلاقيت ها در خصوص امور بهداشتي

 

کارشناسي امور تربيتي:

فعاليت امور تربيتي در رابطه با کتابخواني:

1- طرح تجهيز کتابخانه هاي مدارس

2- برگزاري نمايشگاه هاي کتاب

3- ارزش يابي و درجه بندي کتابخانه هاي مدارس

4- بررسي کتاب

5- برگزاري مسابقات مختلف کتاب خواني

6- برگزاري مسابقه از آثار تأليفي فرهنگيان و دانش آموزان

7- از رده خارج کردن کتاب هاي فرسوده و نامطلوب ويژه گروه سني دانش آموزان

3 نوع کتابخانه داريم:

کتابخانه آموزشگاهي -- ويژه عموم دانش آموزان

کتابخانه کلاسي -- ويژه دانش آموزان کلاس توسط معلم سرويس دهي مي شود کتاب فقط در حد گروه سني آن کلاس است در کمد نصب شده در کلاس است.

کتابخانه قفسه باز-- در سالن مدرسه يا جايي که مسقف باشد ليست ثبت ندارد براي اينکه دانش آموز آزاد است هر زمان که لازم داشت استفاده کند کتاب مورد استفاده دانش آموزان قرار مي گيرد و کمترين نوع کتابخانه در مدارس مي باشد.


کارشناسي قرآن و اقامه نماز:

کارشناسي نماز – براي تمامي مدارس اين دايره موظف است امام جماعت را گزينش و متناسب با گروه سني هر دانش آموز برنامه‌هاي آموزشي نماز و احکام عبادي- سياسي را در طول سال تحصيلي به دانش آموزان آموزش دهند.

مثلاً در مناسبت‌ها ميلاد و شهادت بزرگان دين دانش آموزان با زندگي آن بزرگواران دين و برنامه‌هاي آسماني آنان آشنا مي کند و در مباحث شخصي وظايف خود را از دين آشنا شده و متناسب آن برنامه زندگي را تنظيم کنند.

براي آنکه دانش آموز در زندگي اجتماعي موفق شوند اردوهاي تفريح مذهبي براي آنها در نظر گرفته مي شود و براي انجام اين کار شهرهاي مذهبي مانند مشهد مقدس و مراسم نماز جمعه و ديگر مراسم مذهبي در سطح کشور بهره‌مند مي شوند.

کارشناسي نماز موظف در ارتباط با اسلام و خانواده آموزش برنامه ريزي زير را داشته باشد:

مشاوره مذهبي به خانواده ها داده تا در دوران بلوغ به شرکت در اجتماعات مجازي و حقيقي بتوانند قدرت انتخاب داشته باشند. برنامه هاي نماز جماعت به طريقي محاسبه مي گردد تا همه دانش آموزان از قدرت روحي مطلع و بهره‌مند شوند.

مثلاً برگزاري جشن تکليف در دوران ابتدايي براي دختران و راهنمايي براي پسران.

فضاي نماز جماعت آموزشگاه را با امکاناتي همراه کند که دانش آموزان آسيب هايي را که در سن بلوغ احتمال دارد به آن ها برسد دفع و رفع نمايند.


کارشناسي اردوها:

براي اينکه دانش آموزان درس‌هاي تئوري که مي آموزند در مرحله عملي ناکام نشوند برنامه‌اي بر شرح ذيل دارند:

1- برگزاري اردوها براي بازديد از نوآوري هاي صنعتي، غير صنعتي در کشور.

2- برگزاري اردوهاي تفريحي براي ارتباط با جهان طبيعت و گسترش قدرت تفکر.

3- برگزاري اردوهاي برخي رشته ها بدون حضور در مراکز علمي- فرهنگي ممکن نمي باشد.

4- اردوهايي براي آشنايي دانش آموزان با بافت جمعيت کشور

کارشناسي قرآن

براي اينکه کتاب قرآن، کتاب ديني مسلمانان مي باشد و آموزش آن الزامي است اجراي اين امور انجام مي شود:

1- گزينش دبيران براي تدريس

2- برگزاري اردوهاي قرآني در سال توسط قاريان بين المللي و استان

3- آموزش روخواني، روان خواني،‌ حفظ، ترجمه و تفسير با توجه به سن آنها

کارشناسي تربيت بدني:

شرح وظايف آنان:

1- صدور ابلاغ دبيران تربيت بدني

2- برنامه ريزي سالن هاي ورزشي

3- برنامه ريزي و سازمان دهي طرح ها

4- برنامه ريزي جلسات گردهمايي

5- کوهپيمايي استاني

6- جلسه با انجمن هاي ورزشي

7- برگزاري نمايشگاه به مناسبت هفته تربيت بدني

8- ادامه مسابقات ورزش ناحيه اي

9- ارسال اسناد کانون ها و انجمن ها به اداره کل

10- برگزاري کلاس توجيهي جهت بالا بردن اطلاعات معلمان

11- اعلام نتايج مسابقات استاني

12- بازديد از کانون ها

13- جلسه گروه ها و بررسي ارزشيابي پاياني

14- گردهمايي معلمان تربيت بدني

کارشناسي امور مالي:

شاغل اين پت با رعايت موازين شرعي و طبق مقررات اداري و مالي وظايف زير را تحت نظارت مسئول مربوطه انجام مي دهد:

1- مراقبت بر حسن اجراي امور مالي با توجه به قوانين و مقررات و آئين نامه‌هاي مربوطه

2- همکاري با کارشناس مسئول در انجام وظايف محوله

3- کنترل و امضاء صورت تغييرات ليست ها و اسناد حقوق و فوق العاده ها و مزاياي ساير کارکنان

4- بررسي و امضاء پيش نويس معرفي نامه ها به عنوان شعبات بانکي براي رفع اختلافات احتمالي و انجام ساير امور مربوط برحسب دستور

5- نظارت بر حفظ اسناد و سوابق محاسباتي مربوط

6- نظارت بر ثبت اعتبارات در دفاتر مربوط و مراقبت در حسن انجام امور مربوط به حساب اعتبارات و تعهدات و هزينه ها

7- کنترل و امضاء محاسباتي

8- انجام اقدامات لازم در امور تهيه و تنظيم دفاتر اوراق محاسباتي مورد احتياج با هماهنگي کارشناس مسئول مالي

کارشناسي فناوري اطلاعات:

راه اندازي و نگهداري شبکه داخلي اداره که به چند مورد تقسيم مي شود:

سرورها، سيستم هاي داخلي اداره، سيستم هاي استفاده شده در مدارس نگهداري و پشتيباني اطلاعات. اگر سيستم خراب شود بايد به اين قسمت مراجعه کند. پشتيباني نرم افزارهاي اداره (نرم افزارهاي حقوق، پرسنلي، مالي، اتوماسيون اداري) که از وظايف آن هاست.

کارهاي عادي و روال عادي رسيدگي بخش نامه ها:

1- برگزاري جلسات فناوري براي معاونين و مدارس

2- اجراي برنامه رده ي بالا

3- ثبت نام دانش آموزان به صورت الکترونيکي

4- پاسخگوي فني مدارس

5- بيمه طراحي کنان

6- وارد کردن اطلاعات دبيران

7- پشتيباني فني

8- نظارت بر خريد لوازم کامپيوتر براي اداره و مدارس

«حضور در کادر مدرسه ابتدايي»

 

تعريف بازي، عوامل مؤثر در بازي و ارزش هاي بازي و اسباب بازي

بازي عبارت است از حرکت، جنبش و فعاليت به مثابهي حرکت عضلاني، آزادي يا محدوديتي براي حرکت، فعاليت يا تمريني براي سرگرمي، تفريح يا ورزش

عوامل مؤثر در بازي عبارت اند از:

1- جنس- متفاوت بودن بازي دخترها و پسرها

2- سن- هر سن بازي خود را داشته و در انفرادي و يا گروهي بودن بازي تأثير مي گذارد.

3- هوش- در نحوه بازي و انتخاب اسباب بازي و طريقه استفاده از آن تأثير مي گذارد.

4- محيط- هر بازي با توجه به محيط و فرهنگ جامعه بستگي دارد.

 

ارزش هاي بازي:

1- ارزش جسماني- تقويت نيروي بدن و حواس

2- ارزش اجتماعي- تشريک مساعي با گروه

3- ارزش اخلاقي- انتقال مفاهيم و ارزش هاي اخلاقي

4- ارزش آموزش و تربيتي- دستيابي به مسائل ذهني جديد

5- ارزش درماني- درمان مشکلات رفتاري کودکان

 

براي ارتباط از طريق بازي با کودک:

چون بازي با کودکان همانند گفتگو براي بزرگسالان مي باشد و وسيله براي بيان احساسات، کشف روابط بين پديده‌ها و ارضاي خود در آنان مي باشد، بازي بزرگسالان با کودکان به صورت آزاد موجب برقراري ارتباط با کودک شده و دسترسي به احساسات، هيجانات، تماميت وجود کودک، بهتر امکان پذير مي گردد.

 

ديدگاه اسلام در باره‌ي بازي:

رسول اکرم (ص):

در خصوص بازي مي فرمايند: شيطنت، لجاج و ستيزه جويي کودک، در دوران خردسالي نمايانگر فزوني عقل و انديشه او در بزرگسالي است.

حضرت علي (ع):

کسي که شيفته‌ي بازي است سعادتمند خواهد شد.

امام صادق(ع):

هفت سال اول زندگي موسم بازي است.

ابن سينا:

اطفال تا 6 سال از تمايلات خود پيروي مي کنند و بر اولياي آنان است که هيچگاه آنان را از آنچه به آن تمايل دارند محروم نکنند.


مبلغ قابل پرداخت 68,300 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 461

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما