فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 306
  • بازدید دیروز : 148
  • بازدید کل : 666865

2_بهاي تمام شده در شركت هاي خدماتي


2_بهاي تمام شده در شركت هاي خدماتي

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول: (كليات تحقيق)1

مقدمه. 2

بهای تمام شده خدمات... 3

 

فصل دوم: (ادبيات تحقيق)8

ضرورت و اهميت پژوهش.... 9

1. عدم انطباق با نياز ها و سلايق مشتريان (بيمه گذاران)11

2. گران بودن پوشش هاي بيمه اي؛11

تاریخچه هزینه یابی برمبنای فعالیت (ABC)14

مفهوم و مراحل هزینه یابی برمبنای فعالیت (ABC)15

 

فصل سوم: (شـرح عمليات)18

مدل آزمون در پژوهش.... 19

فرآيند پياده سازي الگوي تركيبي ABC-EVA... 21

مرحله اول: تعريف فعاليت ها و جمع آوري اطلاعات مالي.. 21

مرحله دوم؛ تعيين محرك هاي هزينه و سهم هزينه هاي عملياتي هر فعاليت... 22

مرحله سوم؛ تعيين هزينه سرمايه براي هر فعاليت در تحليل وابستگي فعاليت سرمايه. 22

مرحله چهارم؛ محاسبه بهاي تمام شده محصول.. 22

يافته ها22

 

فصل چهارم (بحث و نتيجه گيري)29

بحث و نتيجه گيري... 30

فهرست منابع. 33

 

 

 

مقدمه

هدف اصلي واحدهاي تجاري خلق ثروت (ارزش) در زمان حال و آينده است. اگر شركتي در اين زمينه ناتوان باشد دوام و بقاء آن مورد ترديد است. شركتهاي زيان آور براي سرمايه گذاران جذاب نبوده و براي حفظ رضايت مندي سرمايه گذاران بايد بهاي تمام شده و ارزش اقتصادي مديريت شود.

ارزش آفريني در سازمان هاي نوين امري اجتناب ناپذير است. در حوزه فعاليت هاي بيمه گري نيز اين شرايط مصداق دارد. بهاي تمام شده، مولفه اي استراتژيك در دوام و بقاء شركتهاي بيمه است. اگرچه اتوماسيون، تبليغات و... مي تواند از عوامل موفقيت يك شركت بيمه باشد ولي تعيين نرخ حق بيمه مناسب و بعضا" كاهش حق بيمه مي تواند يك مزيت رقابتي براي شركتهاي بيمه ايجاد نمايد. از اجزاء مهم محاسبه نرخ حق بيمه، بهاي تمام شده بوده كه اكچوئر (محاسب فني بيمه) آنرا در محاسبات خود منظور مي كند. محاسب فني بيمه با در نظر گرفتن احتمال وقوع خطر، هزينه هاي بيمه گري، اداري و فروش هر بيمه نامه در هر رشته بيمه اي و اضافه كردن درصدي به عنوان سود، نرخ حق بيمه در واحد سرمايه را محاسبه مي كند.

در حال حاضر بازار بيمه كشور با ورود شركتهاي بيمه خصوصي و رقابت شديد آنها با شركتهاي بيمه دولتي وارد عرصه جديدي شده است. در شرايط فعلي تعيين بهاي تمام شده در افزايش سهم بازار هرشركت بيمه، حفظ و افزايش سودآوري و تداوم فعاليت آنها مي تواند داراي نقش راهبردي باشد. به دليل اهميت بسيار بالاي بهاي تمام شده در تعيين نرخهاي حق بيمه (نرخ فروش) و جلب رضايت مشتريان (بيمه گذاران)، بعضا" شاهد رفتارهاي غير حرفه اي از قبيل نرخ شكني (ارزان فروشي غيركارشناسي بيمه نامه ها)، پرداخت خسارت ناصحيح وبا تاخير از سوي بعضي از بيمه گران هستيم. بنابراين اتخاذ و نهادينه شدن نگرشهاي نوين مشتري مداري وايجاد ارزش در صنعت بيمه نيازمند استقرار سازوكارهاي جديد ازقبيل نظام مديريت هزينه به عنوان يك راهبرد در صنعت بيمه است كه به گسترش و توسعه روز افزون بيمه و رشد و توسعه اقتصادي كشور منجرخواهد شد. اين مقاله قصد دارد به آسيب شناسي اوليه نسبت به روش محاسبه بهاي تمام شده بيمه نامه ها بپردازد و در ادامه روش تركيبي هزينه يابي برمبناي فعاليت و ارزش افزوده اقتصادي را درشركتهاي بيمه آزمون نمايد.

 

بهای تمام شده خدمات

سيستم قيمت تمام شده خدمات براي به دست آوردن قيمت تمام شده فعاليت‌ها و خدمات سازمان‌ها و شركت‌هاي پروژه كاري استفاده مي‌شود. در رويكرد سنتي سيستم، تسهيم اوليه نهايتا بين مراكز هزينه غيرعملياتي و مراكز هزينه عملياتي انجام مي‌گردد و تسهيم ثانويه براي تسهيم قيمت تمام شده مراكز عملياتي به خدمات يا پروژه‌هايي كه انجام شده است اعمال مي‌گردد. در رويكرد غيرسنتي و ABC محوريت با فعاليت‌هايي است كه سازمان انجام مي‌دهد و تسهيم اوليه بين هزينه‌ها و فعاليت‌ها و سپس تسهيم ثانويه بين فعاليت‌ها و خدمات يا همان موضوع نهايي قيمت تمام شده انجام مي‌گردد. لازم به ذكر است كه كليه تسهيمات بر اساس مباني تسهيم دلخواه (محرك‌هاي هزينه و فعاليت) اعمال مي‌گردد.

 

تعريف حسابداري بهاي تمام شده

حسابداري بهاي تمام شده يكي از شاخه هاي حسابداري مديريت مي باشد كه عهده دار وظايف متعددي از جمله : 1ـ روش هاي كنترل هزينه 2ـ ارزيابي موجودي ها و غيره به منظور دستيابي به اهداف خاصي از قبيل رسيدن به بهاي تمام شده مناسب و راهنمايي مديران در جهت تصميم گيريهاي آتي مي باشد . تعريف حسابداري بهاي تمام شده : حسابداري بهاي تمام شده به شاخه اي از حسابداري اطلاق مي شود كه وظيفه اش جمع آوري اطلاعات مربوط به عوامل هزينه ، محاسبه بهاي تمام شده محصولات و خدمات همچنين ارائه روشهاي تقليل بهاي تمام شده و توليدات ، از طريق تجزيه و تحليل گزارشها و بررسي شيوه هاي توليد مي باشد .

 

وظايف حسابداري بهاي تمام شده :

1- ياري مديران در ايجاد و اجراي برنامه ها .

2- برقراري روشها و شيوه هاي اعمال كنترل ، به منظور كاهش معقول هزينه ها .

3- راهنمايي مديريت در تصميم گيري هاي نهايي به منظور انتخاب بهترين راه حل از راه حل‌هاي موجود

4- ارزيابي موجودي ها به منظور هزينه يابي و قيمت گذاري آنها و كنترل مقداري موجودي‌ها .

5- پيش بيني هزينه هاي توليد براي يك دوره معين .

6- جمع آوري ،‌تفكيك ، ثبت و تسهيم هزينه ها .

اهميت حسابداري بهاي تمام شده :

حسابداري بهاي تمام شده با ابزار حسابداري ، مديريت را براي برنامه ريزي ، كنترل و ارزيابي نتايج عمليات ، مجهز نموده و به عنوان بازوي مديريت ، در برنامه ريزي و كنترل فعاليتها تلقي مي شود . اين شاخه حسابداري ، مديريت را در برآورد و جمع آوري اطلاعات مربوط به هزينه مواد ، هزينه حقوق و دستمزد و ساير هزينه هاي توليدي ياري مي نمايد . جمع آوري اطلاعات مربوط به هزينه ها مي تواند مديران را در تصميم گيري براي توسعه ماشين آلات و تأسيسات به منظور افزايش توليد و فروش از طريق مختلف مانند :

خريد ، تعويض ، ساخت و يا اجاره تأسيسات و ماشين آلات جديد ياري نماير . كاربرد حسابداري بهاي تمام شده : استفاده از حسابداري بهاي تمام شده و تنايج حاصل از آن ، تنها به مؤسسات توليدي محدود نمي شود ، بلكه مؤسسات غير توليدي مانند : ادارات دولتي ، شركت هاي بيمه ، بيمارستانها ،‌دانشگاهها ، مؤسسات حمل و نقل ، شركتهاي هواپيمائي ، عمده فروش ها و خورده فروش ها و غيره نيز مي توانند از حسابداري بهاي تمام شده براي محاسبه بهاي تمام شده خدمات ارائه شده و افزايش كارآيي فعاليتهاي خود ، استفاده كنند . اطلاعات اوليه حسابداري بهاي تمام شده شامل اسناد و مدارك و گزارشهايي است كه براي رسيدن به اهداف حسابداري بهاي تمام شده مورد نياز مي باشد مثل فاكتور خريد مواد ، برگ رسيد مواد وارده به انبار ، حواله صدور مواد از انبار به قسمتهاي مختلف توليد ، حواله نقل و انتقالات داخلي مواد بين دواير ، گزارشهاي ساعات كار انجام شده توليدي و غير توليدي و اوقات تلف شده ، اطلاعات مربوط به ظرفيت اسمي و عملي كارخانه ، آمار مربوط به مشخصات فيزيكي كارخانه ، قطعات يدكي مورد نياز ماشين آلات ، برق مصرفي و ساير نيروهاي محركه مورد نياز ، آمار نيروي انساني و غيره .

 

اصطلاحات متداول حسابداري بهاي تمام شده :

علوم و فنون مختلف ، هر يك داراي اصطلاحات خاصي هستند كه بكارگيري صحيح انها فرگيري را ساده تر خواهد نمود . حسابداري بهاي تمام شده نيز داراي اصطلاحات گوناگوني است كه هر يك بيانگر مفهوم خاصي مي باشد . در اين قسمت بعضي از اين اصطلاحات را به طور خلاصه تعريف مي نمائيم .

1ـ هزينه يابي ـ محاسبه بهاي تمام شده كالاي ساخته شده و موجودي كالاي در جريان ساخت را هزينه يابي گويند .

2ـ كالاي ساخته شده ـ به محصولاتي گفته مي شود كه جريان توليد را كاملاً طي كرده ، براي فروش آماده باشند .

3ـ كالاي در جريان ساخت ـ به محصولات و يا موجوداهايي اطلاق مي شود كه ساخت آنها هنوز به اتمام نرسيده باشد .

4ـ عوامل بهاي تمام شده ـ عوامل بهاي تمام شده عبارت است از هزينه هايي كه براي ساخت محصول به مصرف مي رسند و شامل مواد اوليه ، دستمزد و هزينه هاي غير مستقيم توليد مي باشد .

5 ـ‌ توليد ـ عبارت از تغيير شكل و ماهيت مواد طي مراحل مختلف به كالاست ، به طوري كه پس از اين تغيير شكل ، مواد خام به كالاي ساخته شده تبديل شود .

حسابداري بهاي تمام شده و جايگاه آن : در مؤسسات توليدي ، با توجه به حجم فعاليت ها ، تخصصي شدن موضوع هزينه يابي و تفكيك هزينه ها ، محاسبه بهاي تمام شده محصولات ساخته شده و رسيدن به اهداف مورد نياز ، ايجاد دايره حسابداري بهاي تمام شده به موازات دايره حسابداري مالي ضرورت مي يابد .

دايره حسابداري مالي ، وضعيت مالي مؤسسه در قالب گزارش منعكس مي نمايد و نشان دهنده اين مسئله است كه فعاليتهاي مؤسسه در طول دوره زماني ، چه نتايج كلي در بر داشته است ولي دايره حسابداري بهاي تمام شده به جزئيات فعاليتهاي دواير توليدي ، مراكز هزينه و قسمت هاي مختلف مي پردازد و نتايج عمليات خود را در غالب گزارشهايي مانند گزارش مصرف مواد ، ساعات كار انجام شده ، اوقات تلف شده ، ضايعات ، قيمت تمام شده كالاي ساخته شده ودر جريان ساخت و …. در اختيار مديران قرار مي دهد .

دايره حسابداري بهاي تمام شده ، داراي يك نفر مسئول مي باشد كه تحت نظر مدير مالي انجام وظيفه مي كند .

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم:

ادبيات تحقيق

 

ضرورت و اهميت پژوهش

قيمت تمام شده يكي از ابعاد مهم در رقابت است. ايجاد تعادل اين مولفه با مولفه هاي ديگري ازقبيل كيفيت و زمان (كاركرد) موجب كاهش هزينه هاي بنگاه داري، تداوم فعاليت و شرط اجتناب ناپذير موفقيت در عرصه كسب و كار براي هر واحدتجاري است. بنگاه هاي اقتصادي تلاش مي كنند محصولات خود را با قيمت پايين، كيفيت بالا وكاركرد مناسب و در حداقل زمان ممكنه به مشتريان خود ارايه كنند. بنابراين براي حداكثر شدن سود وارزش در سازمان مي بايست بهاي تمام شده به عنوان مولفه مهم مثلث بقاء، مديريت و راهبري شود. اعتقادو تعهد مديريت عالي به بهبود مستمر، تامين رضايت مشتريان و جلب مشاركت كاركنان در كليه سطوح،به طوريكه منجر به بهبود و توسعه فعاليتهاي ارزش زا و حذف فعالي تهاي فاقد ارزش شود، از الزامات بنياني ايجاد نظام مديريت هزينه است.

در فعاليت بيمه گري بدليل ماهيت غيرفيزيكي محصول عرضه شده (بيمه نامه ها) و به دليل اينكه كيفيت خدمات آن در زمان وقوع حادثه و پرداخت خسارت قابل درك خواهد بود، طراحي نظام مديريت هزينه و اهميت بهاي تمام شده را دو چندان مي كند. زيرا اولا" از آنجاييكه محصول عمليات بيمه گري غير فيزيكي است، درك كيفيت و كاركرد محصول براي مشتري مشكل خواهد شد. در حاليكه بهاي خريد (مبلغ حق بيمه پرداختي) مقوله اي عيني است و قبلا" از بيمه گذار دريافت مي شود. ثانيا" خدمات رساني بيمه گر با وقوع حادثه تحت پوشش و ايجادزيان مالي عينيت پيدا ميكند و با جبران زيان توسط بيمه گر اعمال خواهد شد. بنابراين بهاي خدمات بيمه گري در زمان صدور بيمه نامه بابت جبران خسارات احتمالي و آتي كه ممكن است حادثه و خسارت تحت پوشش نيز اصلا" رخ ندهد، دريافت مي شود.

بنابراين در عمليات بيمه گري زمان دريافت خسارت توسط بيمه گذار زيان ديده، نقطه ايجاد ارزش است. زيرا زيان مالي باعث آشفتگي بيمه گذار شده وآرامش خاطري كه بعد از جبران خسارت براي بيمه گذار ايجاد مي شود، بسيار مهم و ارزشمند است.

مبلغ خسارت به عنوان ابزار ارايه خدمت بيمه گري (عوض معامله) بصورت نقدي به بيمه گذار زيان ديده پرداخت مي شود. بنابراين در عمليات بيمه گري زماني براي مشتري ارزش ايجاد مي شود كه وي در وضعيت قبل از وقوع حادثه قرار گيرد و عدم تعادل ايجاد شده ناشي از وقوع زيان هاي مالي وي،بطور كامل جبران شود. بيمه گذار با مقايسه آرامش خاطر حاصله از جبران زيانهاي مالي وارده و حق بيمه پرداختي و در صورت فزوني منافع حاصله، با ميل وعلاقه كامل اقدام به پرداخت حق بيمه در زمان صدور بيمه نامه مي كند. اما شركت هاي بيمه اي زماني مي توانند خسارت ها را بسرعت و كامل پرداخت كنند كه حق بيمه را دريافت كرده و وضعيت نقدينگي مناسبي داشته باشند. به عبارتي ارزش آفريني در عمليات بيمه گري نيازمند وضعيت نقدينگي مناسب است. بين ميزان كيفيت خدمات قابل ارايه و حق بيمه دريافتي ارتباط مستقيم وجود دارد. زيرا حق بيمه بهاي تامين خطر و بهاي خدمات بيمه گر است.

محاسبه حق بيمه با مقوله بهايابي (محاسبه و تعيين بهاي تمام شده و استخراج قيمت فروش) ارتباط تنگاتنگي دارد. بنابراين بيمه گذار بايد با بيمه نامه اي مناسب با كليه خطرات احتمالي كه وي را تهديد مي كند، تحت پوشش قرار گرفته و با رضايت كامل حق بيمه مناسب و مطلوب را پرداخت نمايد. در حال حاضر، اغلب پوشش هاي بيمه اي كشور بصورت اجباري عرضه مي شود و در صورت حذف الزامات قانوني، عرضه و تقاضاي آنها از طرف بيمه گران و بيمه گذاران با استقبال مواجه نخواهد شد. عدم جذابيت پوشش هاي بيمه اي ناشي از عوامل زيراست:

 

1. عدم انطباق با نياز ها و سلايق مشتريان (بيمه گذاران)؛

بعد از رفع الزامات فني و اصول بيمه گري در طراحي يك پوشش جديد بيمه اي، درصورتي مي توان آنرا عملياتي كرد كه بتوان بهاي تمام شده مناسبي براي آن محاسبه نمود. به عنوان مثال از دلايل عدم توسعه بيمه هاي عمرتعيين بهاي تمام شده و به تبع آن محاسبه نرخ حق بيمه نامناسب است. در محاسبه هزينه هاي اين پوششها بايد هزينه هايي از قبيل هزينه هاي فوت، بستري و درمان و حتي هزينه هاي فرصت از دست رفته را لحاظ كرد تا خريد يك پوشش جديد بيمه هاي عمر براي بيمه گذار داراي جذابيت باشد.

 

2. گران بودن پوشش هاي بيمه اي؛

در حال حاضر برخي از رشته ها حاشيه فروش بالا و نامعقولي را براي بيمه گران ايجادمي كنند. مانند بيمه هاي باربري و آتش سوزي كه داراي ضريب خسارت (نسبت خسارت به حق بيمه) زير 40 % هستند.

 

3. پايين بودن نرخ برخي از پوشش هاي بيمه اي

كه فروش اين بيمه نامه ها را با حاشيه منفي ميسر كرده و بيمه گران تمايلي به فروش اين بيمه نامه ها ندارند. مانند بيمه شخص ثالث.

به دلايل مختلف هزين ههاي ارايه اين پوشش هاي بيمه اي بالاست و از آنجايي كه نرخ حق بيمه آن به صورت دستوري و بدون كاركارشناسي تعيين مي گردد، ميزان كل هزينه هاي پرداختي (خسارت بيمه گري، هزينه هاي اداري و پرسنلي) از كل حق بيمه دريافتي در اين رشته بالاتر است. ضريب خسارت اين رشته (بدون احتساب هزينه هاي اداري و پرسنلي) بالاي%130 است.

 

4. فقدان مكانيزمي براي محاسبه بهاي تمام شده

و نهايتا" عدم امكان محاسبه نرخهاي حق بيمه پوشش هاي بيمه اي؛ محاسبه حق بيمه بدون توجه به رفتار و دسته بندي مناسبي از هزينه ها صورت مي گيرد. زيرا اغلب محاسبين فني داراي تحصيلات مالي و حسابداري نمي باشند.

مديريت هزينه پارادايم حسابداري براي اتخاذ تصميمات بهتر در طراحي محصول، قيمت گذاري،بازاريابي و بهبود مستمر است. طراحي روشي مدون و دقيق براي محاسبه بهاي تمام شده هر رشته بيمه اي مي تواند مبناي بسيار خوبي براي تعيين نرخ حق بيمه (نرخ فروش) باشد. فقدان اين ساز وكار موجب نرخ شكني و پرداخت ناصحيح خسارتها خواهد شد. بهاي تمام شده شفاف منجر به قيمت فروش منصفانه بيمه نامه ها شده و فروش آنها را تسهيل كرده و سودآوري شركتهاي بيمه را بدنبال خواهد داشت. در حال حاضرنرخ هاي حق بيمه توسط بيمه مركزي (شوراي عالي بيمه) تعيين و تصويب مي شود. اجزاء حق بيمه شامل حق بيمه خطر (احتمال وقوع خطر)، حق بيمه ترازنامه اي (شامل تسهيم سهم مناسبي از هزينه هاي اداري، پرسنلي بيمه گران) و حق بيمه تجاري (درصد مناسبي سود) ميباشد كه در محاسبه حق بيمه ترازنامه اي تسهيم هزينه هاي اداري و پرسنلي در تعيين حق بيمه بسيار با اهميت است.

در حال حاضر مبنايي مناسب براي تسهيم هزينه هاي اداري و پرسنلي در صنعت بيمه وجود ندارد. به عنوان مثال با يك بررسي اوليه مي توان فهميد كه هزينه هاي اداري شركتهاي بيمه با يكديگر برابر نيست ولي اين اختلاف درمحاسبات حق بيمه منظور نمي شود و نرخ حق بيمه بين تمام شركتهاي بيمه مي بايست يكسان اعمال شود.

مثلا" ميزان استهلاك، بدليل تعداد و ارزش متفاوت ساختمانهاي اداري شركتهاي بيمه خصوصي و دولتي برابر نيست. ولي سهم تخصيص يافته بابت اين هزينه در محاسبه حق بيمه ها براي تمام اين شركتها يكسان است. نتيجه محاسبه حق بيمه به اين روش، ايجاد حاشيه سود بالا براي شركتهايي است كه هزينه اداري پاييني دارند، خواهد بود. بطوريكه شركتهاي ديگر نيز حق تغيير نرخهاي حق بيمه رانداشته و در صورت اصلاح نرخهاي حق بيمه خود باآنها بدليل نرخ شكني و نقض قانون و مقررات بيمه گري، برخورد شده كه از پيامدهاي آن تحميل جرايم سنگين به شركتهاي بيمه از سوي سازمانهاي نظارتي نظير بيمه مركزي ايران، ديوان محاسبات، سازمان بازرسي كل كشور و بعضا" اضافه شدن بندهاي شرط در گزارش حسابرس مستقل خواهد بود.

 

اين شرايط منجر به افزايش رقابت ناسالم و عدم رعايت اخلاق حرفه اي، بالفعل نشدن ظرفيتهاي موجود در صنعت بيمه شده كه نهايتا" عدم تحقق استراتژيهاي كلان بيمه اي طبق سند چشم انداز بيست ساله را بدنبال خواهد داشت. شايان ذكر است كه طبق سند چشم انداز مي بايست ضريب نفوذ بيمه (نسبت حق بيمه به توليد ناخالص داخلي) در ايران تا سال 1404 هجري شمسي در منطقه آسياي ميانه و قفقاز بالاي 7% شود كه در حال حاضر اين ضريب 5/1 % است.


مبلغ قابل پرداخت 67,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ مرداد ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 273

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما