فروش آنلاین مقالات دانشجویی، پروپوزال، پروژه، گزارش کارآموزی و کارورزی، طرح کسب و کار، طرح توجیهی کارآفرینی ، بروشور، پاورپوئینت و...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 148
  • بازدید دیروز : 148
  • بازدید کل : 666707

مقاله6_بررسی پولشویی در امور بین الملل


مقاله6_بررسی پولشویی در امور بین الملل

فهرست مطالب

عنوان صفحه

 

فصل اول: کلیات و تعاریف

مقدمه2

تعریف پول. 3

پول هاي كثيف... 3

تعریف پول شویی. 6

سازمان بين المللي مبارزه با پول شويي (FATF)8

 

فصل دوم:تاریخچه و ادبیات تحقیق

تاریخچه پولشویی. 10

انواع پولشویی. 10

مراحل پولشویی. 11

مراحل عمليات پول شويي. 14

پول شويي الكترونيكي. 17

آمار مربوط به پول شويي. 18

اندازه گیری حجم عملیات پولشویی. 19

بهشت هاي مالياتي و پول شويي. 20

پولشویی و اثرات آن بر اقتصاد22

1. تأثیرات پولشویی بر بخش واقعی اقتصاد24

2. تأثیرات پولشویی بر بخش عمومی اقتصاد26

3. تاثیر پولشویی بر بخش پولی اقتصاد26

4. تأثیرات پولشویی بر بخش مالی اقتصاد27

آثار پول شویی بر اقتصاد کلان کشورها28

 

ب


فصل سوم:
شرح عملیات

اقدامات بين المللي مبارزه با پول شويي. 32

قوانين برخي كشورها در زمينه مبارزه با پول شويي. 32

پديده پول شويي در اقتصاد ايران. 37

کشف جرم پولشویی و تسهیل اثبات آن در امور بین الملل. 39

1. ایجاد واحد اطلاعات مالی. 39

2. ضرورت همکاری بانکها با عدم رعایت قاعده حفظ اسرار بانکی. 40

3. تسهیل اثبات تطهیر پول. 41

ضمانت اجرا41

1. مجازات.. 41

  1. مصادره44

راهكارهاي مالياتي مبارزه با پول شويي. 45

دیگر راهکارهای مبارزه با پول شویی. 48

 

فصل چهارم:نتیجه گیری و پیشنهادات

نتیجه گیری.. 52

پیشنهادات جهت مبارزه با پول شویی. 53

منابع و مآخذ. 55

 

 

 

 

 

ج

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول:

کلیات و تعاریف


مقدمه

پول شويي، تطهير و قانوني جلوه دادن عوايد حاصل از رفتارهاي مجرمانه مي باشد. امروزه پول شويي به دليل رشد چشمگير جرايم و اعمال خلاف در سطح جهان، رشد بسياري يافته است بطوريكه به يكي ازمعضلات حاد اقتصاد جهاني تبديل شده و رشد و توسعه اقتصاد جهاني را مورد تهديد قرار داده است. به همين دليل عزم جامعه بين المللي بر مبارزه با آن متمركز شده است و تدابيرمختلفي را براي نيل به اين امر بكار برده اند. در ايران نيز مدتي است كه توجه ها به سمت آن جلب شده است. در اين مقاله به شناسايي موضوع و راههاي مبارزه با آن پرداخته خواهد شد.

پول شويي يك فعاليت غيرقانوني است كه در طي انجام آن، عوايد و درآمدهاي ناشي از اعمال خلاف قانون، مشروعيت مي يابد. به عبارت ديگر پولهاي كثيف ناشي از اعمال خلاف به پولهاي تميز تبديل گرديده و در بدنه اقتصاد جايگزين مي شود.

اين عمل، يك روش معمول و منطقي براي بدست آوردن سود از فعاليتهاي غيرقانوني براي مجرمان مي باشد. پول شويان كساني هستند كه يا خود اعمال خلاف را انجام داده و پولهاي ناشي از آن را تطهير مي كنند و يا افرادي هستند كه پولهاي خلاف را بطور آگاهانه يا نا آگاهانه در سيستم مالي و اقتصادي كشور وارد ميكنند.

خلافكاران از طيف وسيع اعمال غير اخلاقي و غير قانوني مانند قاچاق مواد مخدر، تقلبات، ثروتهاي قابل مصادره، گروگانگيري، قمار و همچنين اهداي پول به سازمانهاي تروريستي و حتي تقلبات مالي در اينترنت و يا ديگر ابزار اطلاع رساني سودهاي كلاني را بدست مي آورند. وچون ردپاي اين افراد در معاملات مالي و بانكي به صورت زنجيروار در وجوه پس انداز شده آنها آشكار مي گردد، بنابراين مجرمان از ابزارهاي مالي مانند چكها، كارتهاي اعتباريو كارتهاي هوشمند اجتناب كرده و به استفاده از پول نقد رو مي آورند. پول نقد نيز به علت عدم مزيت نسبت به ساير ابزارهاي مالي مانند حجم بالا، مشكلات در حمل و نقل و كاهش قدرت خريد در طول زمان به ناچار به پول شويان داده مي شود تا در طي مراحلي به شبكه اقتصادي كشور وارد گردد.

تعریف پول

پول بعنوان يكی از مهمترين اختراعات بشری منصوب می گردد. اين پديده موجب از ميان برداشته شدن مشكلات بوجود آمده از طریق مبادلات پیاپی شده و مبادله را تسریع و تسهیل كرده است. همچنین پول موجب تسریع و تسهیل گردش فعالیتهای اقتصادی، بخصوص گردهم آمدن هرچه آسانتر عوامل تولید باعث توزیع سریعتر و آسانتر كالاها و خدمات تولید شده می گردد. امروزه با توجه به ارتباط بین پول و فعالیتهای اقتصادی، ‌سطح عمومی قیمتها، تولید ناخالص ملی و سایر پارامترهای كلان اقتصادی نقش انكار ناپذیر آن در تغییر شاخصهای كلان اقتصادی مانند تورم، ركود، اشتغال، در آمد سرانه و غیره بسیار حائز اهمیت است.

آنچنانی که از تعریف فوق معلوم گردید پول یک شی با ارزش و تقریباً حیاتی در روند زندگی انسانها محسوب میشود که میتوان گفت بسیار مفید و قابل ارزش میباشد اما این شی تا زمانی میتواند مفید محسوب شود که از راهای مشروع و قانونی بدست آید، ولی اگر همین پول از راه های نامشروع و خلاف حاصل گردد چیزی جز بحران، بی عدالتی و دیگر عواقب نامطلوب که زندگی انسانها را تهدید میکند، ببار نخواهد آورد.

 

پول هاي كثيف

درآمدهاي نامشروع كه به پول هاي كثيف معروف است را مي توان به سه دسته تقسيمكرد .

پول سياه : درآمدهايي كه از راه قاچاق كالا و مواد مخدر و ثروت هاي نامشروع ديگر به دست
مي آيد .

پول هاي خونين : به اقدامات ضد بشري و خيانت كارانه اطلاق مي شود .

پول هاي خاكستري: به در آمدهايي گفته مي شود كه ازكانال هايي زير زميني و پنهاني به دور از چشم مأموران حكومتي به دست مي آيد .

 

تعریف فساد:

در لغت نامه دهخدا فساد به تباه شدن، ضد صلاح، به ستم گرفتن مال کسی را، شرارت و بدکاری، عمل ناشایست و ناپسند و ... اطلاع شده است.

فساد، خارج شدن چیزی از اعتدال است، ‌کم، یا زیاد.

و شماری گفته اند: فساد، گرفتن مال است، به ستم و به ناحق. آسیب یا فساد از کلمه لاتین (Rumpere) می آید که به معنای شکستن است. بنابراین در آسیب یا فساد چیزی می شکند یا نقض می شود.

فساد اداری:

ارائه تعریفی واحد، كامل و جامع از اصطلاح «فساد اداری»، كاری بسیار سخت و دشوار است؛ زیرا گذشته از آنچه در سطرهای پیش مطرح شد فساد اداری، یك شیء، رفتار، یا نهاد نیست كه بتوان مصادیق آن را نشان داد و به ‌سادگی آن را تعریف كرد؛ بلكه مفهومیاست كه مصادیق آن را تنها در «نمود»های آن می‌توان یافت و از طریق نشانه‌ها و عوارضش آن را شناخت. همچنین فساد اداری، ابعاد مختلفی دارد و اندیشمندان و دست‌اندركاران امور سیاسی و اداری با رویكردهای مختلف و رقیبِ هم به مطالعه آن پرداخته‌اند. بنابراین، هر تعریفی را كه در نظر بگیریم، یا كاملاً در مقابل تعریف‌های دیگر قرار دارد یا ناظر به یك یا تعدادی محدود از ابعاد این پدیده است؛ از‌این‌رو، نمی‌تواند بیانگر تمامیویژگی‌ها و مشخصات آن باشد و آن را كاملاً از پدیده‌ها و مفاهیم نزدیك به آن متمایز سازد.

هانتینگتون فساد اداری را به رفتار آن دسته از کارکنان بخش عمومی که برای منافع خصوصی خود ضوابط پذیرفته شده را زیر پا می گذارند اطلاق می کند.

گونارمیردال عقیده دارد فساد اداری به صورت های گوناگون اعم از انحراف یا اعمال قدرت شخصی و استفاده نامشروع از مقام و موقعیت شغلی قابل اطلاق است. بانک جهانی و سازمان غیر دولتی شفافیت بین المللی (Transparency) یا (TI) تعریف زیر را از فساد ارائه کرده اند: فساد عبارتست از سوء استفاده از اختیارات دولتی برای منافع شخصی‌ «.

تعریف حقوقی (قانونی): فساد اداری استفاده غیرقانونی از اختیارات اداری/ دولتی برای نفع شخصی است.

فساد اداری عبارت است از ضایع نمودن منابع دولتی طی یک فرایند نهادینه شده شخصی به وسیله مستخدم کشوری.

سوء استفاده از قدرت محول شده، برای نفع شخصی در بخش دولتی یا خصوصی در سطح خرد یا كلان فساد نام دارد. همچنین اقدامات مأموران دولتی كه با هدف انتفاع و بهره برداری برای خود یا اشخاص دیگری یا در قبال دریافت وجهی یا مالی برای خود یا اشخاص دیگر از طریق نقض قوانین و مقررات و ضوابط اداری، تغییر در قوانین و مقررات و ضوابط اداری، خود داری یا كند كاری وكوتاهی در انجام وظایف قانونی در قبال ارباب رجوع و تأخیر یا تسریع غیر عادی در انجام كار برای اشخاص معین در مقایسه با دیگران انجام میپذیرد فساد اداری نام دارد

فساد در نظام اداری، كم وبیش گریبانگیر همه كشورهاست و آسیب‌های ناشی از فساد با توجه به شكل‌های مختلف آن بی‌شمار است.

رشوه:

رشوه و رشوه خواری یکی از رایج ترین انواع فساد مالی است که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح بین المللی نیز به شدت رواج دارد و علاوه بر وارد نمودن زیانهای شدید بر اقتصاد ملی، اقتصاد و تجارت بین المللی را هم در معرض خطر جدی قرار داده است.

اختلاس :

اختلاس به برداشت غیر قانونی اموال دولتی یا غیردولتی که توسط کارمندان و کارکنان دولت یا وابسته به دولت انجام می‌گیرد، گفته می‌شود, اختلاس گونه‌ای از کلاه‌ برداری محسوب می‌شود که بیشتر به صورت برنامه‌ ریزی شده، منظم و پنهان و بدون رضایت و آگاهی دیگران انجام می‌پذیرد.


سوء استفاده از موقعیت:

فرایندی که در آن، بعضی از صاحب منصبان به طور سازمان یافته از پست و موقعیت سیاسی و اجتماعی خود،برای تعمیم، تضمین و گسترش منافع شخصی سوء استفاده کرده، و در قبال جامعه خیانت میکنند.

تقلب:

یک جرم اقتصادی بوده که مستلزم نوعی کلاهبرداری، فریب و دروغ میباشد. تقلب و دستکاری با ایجاد اخلال در حقایق و امور، کارشکنی از سوی افراد است که فردی که مسولیت اجرای دستور یا انجام وظایف محوله از سوی ما فوق و مدیر خود دارد، جریان اطلاعات را به سمت منافع شخصی خود تغییر میدهد.

 

تعریف پول شویی

پولشويي به هرنوع اقدام و عملياتي اطلاق مي شود که پس از کسب عوايد و منافع مادي ناشي از ارتکاب جنايات ديگر از قبيل قمار, فحشاء, فساد, سوء استفاده هاي مالي و رشوه, به منظور جلوگيري از کشف جرم و مشروع جلوه دادن در آمد آن, انجام مي شود.

در تعریفی دیگر پولشویی عبارت است از هر نوع عمل یا اقدام به عمل، برای مخفی كردن یا تغییر ظاهر و هویت عواید نامشروع، به طوری كه وانمود شود از منابع قانونی سرچشمه گرفته است. همچنان میتوان پولشویی یا تطهیر پول را اینچنین تعریف نموده که پول شویی یك فعالیت غیرقانونی است كه در طی انجام آن، عواید و درآمدهای ناشی از اعمال خلاف قانون، مشروعیت می یابد و پولهای كثیف ناشی از اعمال خلاف به پولهای تمیز تبدیل گردیده و در بدنه اقتصاد جایگزین می شود.

در این میان پولشویان كسانی هستند كه یا خود اعمال خلاف را انجام داده و پولهای ناشی از آن را تطهیر می كنند و یا افرادی هستند كه پولهای خلاف را بطور آگاهانه یا نا آگاهانه در سیستم مالی و اقتصادی كشور وارد میكنند.

انواع پولهایی كه می تواند به صورت نا مشروع در جامعه مطرح باشد، به سه گروه پولهای كثیف و یا پولهای آغشته به خون، پولهایی سیاه و پولهای خاكستری تقسیم می شود.

بنابراین پدیده پولشویی به هر اقدامی كه موجب قانونی جلوه دادن پول های حاصل از فعالیت های نامشروع یا غیرقانونی منتج گردد، اطلاق می گردد. فرآیند پولشویی عمدتاً از طریق استفاده از بازارهای مالی غیر رسمی كه نزد هیچ سازمانی ثبت نشده و به صورت زیرزمینی كار می كند، تشكیل می گردد و شیوه های آن به نوع سیستم اقتصادی، قوانین و مقررات كشورها بستگی دارد. عموماً در كشورهای درحال توسعه از بازارهای مالی غیررسمی كه نزد هیچ ارگانی ثبت نشده و به صورت زیرزمینی كار می كند، تشكیل می گردد . راهبرد آنها استقرار كاركردهای مدیریتی و تولیدی در مناطق كم خطر، یعنی مناطقی كه این سازمان ها در آن كنترل نسبی بر محیط برخوردار می باشند. آنها همچنین مناطقی را به عنوان بازارهای ترجیحی خود برمی گزینند كه بیشترین تقاضا در آنها وجود دارد تا بتوانند قیمت های بالاتری مطالبه نمایند و در كشورهای پیشرفته عموماً فرایند پولشویی در داخل ساختار رسمی صورت می پذیرد.

پول شويي زماني اتفاق مي افتد كه درآمد هاي كسب شده توجيه قانوني ندارد و براي اينكه از حالت غير قانوني خارج شوند و مشكل پولهاي معمول را به خود بگيرند، به وسيله پول شويي تطهير مي شوند .

پول شويي فرآيندي است كه ازطريق آن مبلغ زيادي پول را كه به صورت غيرقانوني از قاچاق مواد مخدر، فعاليت هاي تروريستي يا جرايم سنگين ديگر كسب شده، به صورت قانوني جلوه دهند. پول شويي در تسهيل دست يابي به اهداف قاچاقچي مواد مخدر، تروريست، جرايم سازمان يافته، دلالان داخلي، ماليات گريزان و همچنين افراد بسيار ديگري كه مي خواهند توجه مقامات را از چگونگي كسب ثروت هاي بادآورده خود از فعاليت هاي غيرقانوني دور كنند، نقش اساسي دارد.

 


سازمان بين المللي مبارزه با پول شويي (FATF)

FATF يك سازمان بين المللي مبارزه با پول شويي مي باشد. در اين راستا، سازمان FATF مبارزه با فعاليتهاي غير قانوني كه دامنه وسيع فعاليتهاي اقتصادي را نيز در بر مي گيرد، آغاز نموده است. در حال حاضر FATF شامل 31 عضو (29 كشور و2 سازمان بين المللي) مي باشد.

اعضاي FATF شامل كشورهاي آرژانتين، استراليا، اتريش، بلژيك، برزيل، كانادا، دانمارك، فنلاند، فرانسه، آلمان، يونان، هنگ كنگ، سوئيس، ايسلند، ايرلند، ايتاليا، ژاپن، لوكزامبورگ، مكزيك، هلند، سوئد، نروژ، پرتغال، سنگاپور، اسپانيا، نيوزلند، تركيه، انگلستان و آمريكا و دو سازمان بين المللي اتحاديه اروپا و شوراي همكاري خليج فارس مي باشد كه عمدتا مهمترين مراكز مالي جهان محسوب مي شوند. سازمان FATF داراي يك دستورالعمل 40 ماده اي مي باشد كه كليه جنبه هاي مبارزه با پول شويي را در برگرفته و اعضاي آن ملزم به انجام آنها مي باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم:

تاریخچه و ادبیات تحقیق

 

تاریخچه پولشویی

واژه پول شویی که جدیداً وارد مفاهیم اقتصادی و شمول جرایم گردیده، یک پدیده تاریخی است، دو هزار سال پیش از میلاد مسیح بازرگانان دارایی خود را از حکامی که ثروتشان را تصاحب کرده و خودشان را نابود می کردند، پنهان می نمودند. تجار چینی علاوه بر مخفی کردن دارایی خود از حکومت، ثروتشان را جابجا نیز می نمودند.

صاحبنظران قرن بیستم معتقدند که واژه « پول شویی » به زمان ممنوعیت قمار در آمریکا باز می گردد. نخستین بار فردی به نام «آلکاپون» گانگستر معروف دهه 1930 در آمریکا که مالک و گرداننده قمارخانه های متعددی بود، برای قانونی جلوه دادن پول نقد حاصل از قمارخانه ها، آنان برای پنهان‎سازی شیوه عمل خود، رختشویی‌ خانه‌ ای تاسیس کردند و وانمود می‌کردند درآمد خود را از این راه به دست می‌آورند؛ نه از راه نامشروع؛ بنابراین وجه تسمیه پول شویی از همین جا منشا گرفته

و به این ترتیب اصطلاح پول شویی شکل گرفت.

پولشویی را جنایت دهه ی 1990 گفته اند ولی میتوان گفت که سالهای متمادی قبل از آن هم عمل پولشویی انجام شده است، و به دهه های 1920 و 1930 بر میگردد و این با توجه به این که کاربرد این اصطلاح در منابع مکتوب بیش از دهه 1970 مشاهده نشده به نظر می رسد همان تشابه پول شویی با شست و شویی لباس که کثافت در تمام موارد غیر قابل رویت گردیده و محو میشود منشا کاربرد این اصطلاح در مورد پروسه ای میباشد که پول های آلوده را (%75) تمیز جلوه میدهد.

 

انواع پولشویی

چهار گونه پول شویی قابل شناسایی است :

پول شویی درونی:

شامل پولهای کثیف که از فعالیت های مجرمانه و در داخل خاک یک کشور میشود که در همان کشور شسته میشود.

 

پول شویی صادر شونده:

شامل پولهای کثیف به دست آمده از فعالیت های مجرمانه که در داخل خاک یک کشور کسب و خارج از آن کشور تطهیر می شود.

پول شویی بیرونی:

شامل پولهای کثیف به دست آمده از فعالیت مجرمانه انجام شده در سایر کشورها که در خارج نیز شسته می شود.

پولشویی وارد شونده:

که شامل پولهایی که از فعالیت مجرمانه در سایر نقاط بدست آمده و در داخل خاک یک کشور مورد نظر شسته می شود.

 

مراحل پولشویی

مراحل پولشویی را میتوان به صورت مجموعی به شکل ذیل تقسیم نمود:

مرحله اول سرمایه گذاری:

در این مرحله ورود اولیه سرمایه ها به نظام مالی انجام می شود. پولشویان مبالغ عظیمی پول را از فعالیت‌های غیرقانونی ایجاد می‌کند، برای مثال خرید و فروش خیابانی مواد مخدر که پرداخت‌ها به‌صورت نقد و در مبالغ کم صورت می‌گیرد. هدف پولشویان، خارج‌کردن پول از محل کسب‌ شده است تا بدین‌ وسیله از ردیابی مقامات رسمی دور بماند و آسوده خاطر نمودن مالک پول و استقرار آن در نظام مالی برای مرحله بعد است. مرحله ورود سرمایه، آسیب پذیر ترین مرحله تطهیر پول است زیرا بیشترین احتمال برای کشف منشا غیر قانونی این پول ها وجود دارد.

یکی از روش هایی که مورد استفاده تطهیرکنندگان پول قرار می گیرد، استفاده از نام بستگان نزدیک یا سایر اشخاصی است که به گونه ای با آنان در ارتباط هستند. روش دیگری که مورد استفاده اقلیت های قومی قرارمی گیرد، این است که مهاجران مبالغ جزئی و کم را در یک حساب مشترک واریز می نمایند.


مبلغ قابل پرداخت 67,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ مرداد ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 458

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هرگونه سوالي داشتيد لطفا ازطريق شماره تلفن (9224344837)و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما