عنوان: سقط جنین
قالب بندی: WORD
تعداد صفحات: 80
نکته: این پروژه در مورد سقط جنین و احکام آن بوده و شامل بخش ها ، فصل ها و مباحث مختلف می باشد و جهت استفاده ی دانشجویان کارشناسی رشته های حقوق ، الهیات و پرستاریبسیار مناسب می باشد.
مقدمه:
“… من قتل نفساً بغير نفس او فساد في الارض فكأنّما قتل الناس جميعاً و من احياها فكأنّما احيا الناس جميعاً…” (مائده، ۳۲). هر كس انساني را بدون حق قصاص يا بي آنكه فساد و فتنهاي در زمين كند، به قتل برساند مثل آن است كه همه مردم را كشته و هر كه نفسي را حيات بخشد مثل آن است كه همه مردم را حيات بخشيده است.
سقط جنين از جمله مسائلي است كه از ديرباز در جوامع بشري مطرح بوده و يكي از موضوعات اساسي نظام حقوق كيفري را تشكيل داده است؛ به طوري كه در قانون “حمورابي” كه قديميترين و كاملترين قوانين مربوط به حدود ۴۰۰۰ سال پيش است ، از سقط جنين نام برده شده و براي آن مجازات تعيين نموده است. در اديان توحيدي نيز سقط جنين منع گرديده و براي حفظ و حمايت از جنين مقرراتي پيشبيني شده است. از جمله در كتاب مقدس، ضربه وارده بر زن حامله كه موجب سقط جنين شود، مورد بحث قرار گرفته و براي مجرم، مجازات پرداخت فديه نامحدود به شوهر زن مقرر شده است.
از ديدگاه اسلام نيز حيات انسان در دوران جنيني و حتي قبل از تشكيل نطفه مورد توجه قرار گرفته است. به طوري كه توصيه ميكند، در انتخاب همسر، كيفيت ارتباط جنسي و به نوع رفتار در دوران بارداري توجه شود؛ تا موجب نسلي صالح و تولد نوزادي سالم گردد. در اين نگرش، جنين شخصيتي بالقوه و داراي استعداد انسانيت و پيمودن مراحل تكامل انساني بوده و مانند ساير انسانها داراي حقوقي از جمله حق حيات است. بنابراين سلب حيات از وي به وسيله سقط جنين در موارد محدود، جرم محسوب ميشود و مرتكب آن مستحق مجازات است؛ چرا كه موجوديت انسان از زمان پيوند دو سلول جنسي اوليه آغاز ميگردد و از بين بردن آن در هر مرحلهاي، با توجه به آيه قرآن كريم نابودي انسانيت به شمار ميآيد.
اين مسأله در طول تاريخ توجه عدهاي از انديشمندان، بهخصوص دانشمندان حقوق جزا را به خود معطوف داشته است. در يك بررسي كلي، سه گونه مواجهه در نظامهاي حقوقي جهان در رابطه با سقط جنين وجود دارد.
پارهاي اين پديده اجتماعي را بهطور مطلق پذيرفته و معتقد به لغو كليه محدوديتها نسبت به سقط جنين و آزادي بيقيد و شرط آن هستند. در مقابل، برخي ديگر كه بيشتر متأثر از حقوق مذهبي هستند، با سقط جنين مخالف بوده و تحت هيچ شرايطي آن را مجاز نميشمارند و حفظ جنين را يك تكليف و وظيفه مطلق ميشمرند، لذا حكم به تحريم قطعي و بدون استثناء سقط جنين ميدهند و آخرين گروه، ديدگاه ميانه اختيار كردهاند و قائل به آزادي نسبي سقط جنين شدهاند. اين گروه معتقدند سقط جنين در عين حال كه اصولاً عمل مجرمانه و ممنوعي است، در شرايط خاص مجاز شمرده ميشود. به عقيده آنان در سير تكويني جنين مقطعي وجود دارد كه حيات انساني جنين و فرديت وي شروع ميشود كه جنين شخص تلقي ميشود و زمان پيش از آن به اعتبار شخص يا انسان تلقي نشدن جنين، مجوز سقط، آن هم در موارد محدودي كه تحت عنوان سقط درماني يا سقط طبي مطرح است، صادر ميشود.
در نظام حقوقي ايران نيز با توجه به قوت و استحكام باورهاي ديني در جامعه و الهام پذيري قوانين و مقررات حقوقي از موازين و احكام شرعي موجود در فقه اماميه، سقط جنين در اكثر موارد، جرم و فقط در موارد محدود جرم محسوب نميگردد.
در تفكر ليبراليستي غرب به دليل اصالت فرد و منافع فردي نه تنها از حق حيات جنين حمايت نميشود، بلكه برعكس افرادي كه اقدام به سقط جنين ميكنند از حمايت قانوني برخور هستند. ]آيتاللهي، ۱۳۸۱: ۱۱۹[اين رويكرد نتيجة انقلاب جنسي است كه حدود سه دهه جامعه غربي را متحول نمود و كليه رفتارهاي مربوط به روابط جنسي، خانواده و … را تغيير داده است. امروزه غرب از ديدگاهي كه سقط جنين را فاجعهاي مجرمانه ميدانست به ديدگاهي رسيده كه سقط جنين را از موارد حقوق بشر و نشانة افتخارآميز شخصيت و آزادي زن ميداند، در حقيقت سقط جنين به يك انتخاب تبديل شده و هدف از آن آزادسازي جنسي و هوس است. در نتيجه اهميت ازدواج و رابطه جنسي در حد يك تفريح تقليل پيدا كرده و هدف اصلي كه همانا ايجاد آرامش و خلق حيات است، به كناري نهاده شده است.
فهرست مطالب
مقدمه
بخش اول : کلیاتی پیرامون سقط جنین
فصل اول : تعاریف سقط جنین
مبحث اول : تعریف سقط جنین در فرانسه
مبحث دوم : تعریف سقط جنین در عربی
مبحث سوم : تعريف سقط جنيندر فقه
مبحث چهارم : تعریفسقط جنين در اصطلاح پزشكي
مبحث پنجم : تعريف سقط جنين در فمينيسم
فصل دوم : سوابق تاریخی سقط جنین و اهمیت آن بین جوامع
فصل سوم : انواع سقط جنين
مبحث اول : سقط جنين طبيعي
مبحث دوم :سقط جنين ارادي
فصل چهارم : فلسفه ممنوعیت سقط جنین
مبحث اول : بقای خانواده
مبحث دوم : تأمین منافع اجتماعی
فصل پنجم : عوامل سقط جنين
مبحث اول :عوامل فردي
مبحث دوم :حقوق و آزادی زن
مبحث سوم :حفظ جان مادر
مبحث چهارم :حفظ سلامت جسمی و روانی مادر
مبحث پنجم :علل اقتصادی
مبحث ششم :عوامل اجتماعي
مبحث هفتم:زنای به تراضی، زنای به عنف و زنای با محارم
مبحث هشتم : ناهنجاریهای جنینی
فصل ششم :حكم سقط جنين در فقه
مبحث اول : دلائل حرمت سقط جنين
مبحث دوم :بررسي و تحليل
فصل هفتم : سقط قبل از ولوج روح
مبحث اول : نجات جان مادر
مبحث دوم :حفظ سلامت مادر
مبحث سوم : جنين ناقص الخلقه
مبحث چهارم :جنين ناشي از زناي به عنف
فصل هشتم : سقط جنين بعد از ولوج روح
مبحث اول :حفظ جان مادر
مبحث دوم : حفظ سلامت مادر
مبحث سوم :جنين ناقص و ناشي از تجاوز به عنف
فصل نهم : تحليل دلائل موافقان سقط
فصل دهم : دلايل فمينيستهاي موافق سقط
مبحث اول :حق انتخاب زنان
مبحث دوم :حمايت از حيات و سلامت مادر
مبحث سوم :كاهش مرگ و مير مادران
مبحث چهارم : مادري، كليد سركوب زنان
مبحث پنجم : جنين ناقصالخلقه و نامشروع
مبحث ششم :افزايش جمعيت
مبحث هفتم : ساير علل سقط
فصل یازدهم : دلايل فمينيستهاي مخالف سقط
مبحث اول :حق حيات جنين
مبحث دوم :حق انتخاب جنين
مبحث سوم :عدالت و تجاوز در حق جامعه
فصل دوازدهم : بررسي دلايل فمينيستهاي موافق
فصل سیزدهم : مباني آزادي سقط جنين
بخش دوم :تحليل قوانین مربوط به سقط جنین
فصل اول : مجازات سقط جنين عمدي در ق . م . ع
فصل دوم : مجازات سقط جنين عمدي در ق . م . ا
مبحث اول :سقط جنين توسط مادر
مبحث دوم :سقط جنين به واسطه دادن ادويه يا وسايل ديگر
مبحث سوم : دلالت زن حامله به استعمال ادويه يا ساير وسايل
مبحث چهارم : انواع مجازات سقط جنين
مبحث پنجم :موارد اباحه مسئوليت در ق . م . ا
مبحث ششم :سقط جنين توسط طبيب و ماما يا داروفروش
مبحث هفتم : سقط جنين به واسطة ضرب يا اذيت و آزار زن حامله
فصل سوم : موافقين با قصاص
فصل چهارم : مخالفين با قصاص
فصل پنجم : نکاتی از مواد قانونی پیرامون سقط جنین در نزد قانون گذار ایران
فصل ششم: معافيت از مجازات
مبحث اول: موارد معافيت مادر
مبحث دوم: معافيت پزشك يا قابله يا جراح
مبحث سوم : موارد معافيت از مجازات در قانون راجع به مجازات اسلامي (ديات و تعزيرات)
فصل هفتم : خلأهاي قانوني و پيشنهاد رفع
فصل هشتم : سقط جنین واحکام آن نزد اهل سنت
فهرست منابع