بررسی سیستم حسابداری و انبارداری اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل
مقدمه:كار انبارداري يك شغل مهم و پرمسؤليتي است . اجناس و موجوديهاي انبار بايد تحت اختيار يك انبار دار مسؤل باشد . اگرچه اجناس يكي از مهمترين عوامل هزينه است كه به طور متوسط 55 درصدهاي تمام شده كالاي ساخته شده را تشكيل ميدهد . به همين جهت است كه مؤسسات صنعتي تا حدودي مجهز براي تدارك و خريد و انبار كردن مواد خواهد بود . موجودي هاي انبار با يد در محلهاي محفوظ و دور از خطر بطور منظم طوري نگهداري شود كه دسترسي به ان در موقع لزوم به آساني ميسر باشد. و اقدام راكد وزائد و ناباب انبار با رؤساي مسؤل بنگاه گزارش شود نوع و مقدار مواد و حداقل و حداكثر موجودي هر يك از اقلامي كه ميزان آن توسط مديران فني تعيين مي شود بايد پيوسته مطمح نظر انبار دار قرار گيرد . مسؤليت انبارداري را نبايد در اختيار اشخاص نا وارد به انبارداري مانند سركارگر يا سرپرست كارگاه محول نمود؛ بنابراين در امور تداركات انبارداري و امور مربوط به ذخاير و انبار كردن بايد اهميت بسياري داده شود . 1-1- تعریف موضوع تحقیق انبار به محل یا فضایی گفته می شود که براساس یک سیستم طبفه بندی صحیح ، مواد اولیه ، کالای نیم ساخته ، محصول ساخته شده و با فرآیند های مختلف صنعتی بازرگانی در آن نگهداری می شود . اجناس و موجوديهاي انبار بايد تحت اختيار يك انباردار مسؤل باشد. اگرچه اجناس يكي از مهمترين عوامل هزينه است كه به طور متوسط 55 درصد كالاي ساخته شده را تشكيل ميدهد. به همين جهت است كه مؤسسات صنعتي تا حدودي مجهز جهت تدارك و خريد و انبار كردن مواد خواهند بود. موجودي كالاهاي انبار بايد در محلهاي محفوظ و دور از خطر بطور منظم طوري نگهداري شود كه دسترسي به آن در مواقع لزوم به آساني ميسر باشد. نوع و مقدار مواد و حداقل و حداكثر موجودي هر يك از اقلامي كه ميزان آن توسط مديران فني تعيين مي شود بايد پيوسته مورد نظر انبار دار قرار گيرد . 1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق: مدیریت فرایندهای انبارداری و کسب اطلاعات دقیق و بههنگام از وضعیت موجودیهای سازمان، از نیازهای اولیه و مهم مدیران است تا بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی و تصمیمگیری مناسبی درخصوص کنترل هزینههای نگهداری موجودی، سفارشگذاری و تأمین بهموقع کالا و پیشگیری از کمبود موجودی آن انجام دهند. ... فهرست 2-2- انواع انبارها از نظر فرم ساختمانی و مهندسی.. 7 2-2-2-انبار سرپوشیده یا هانگارد. 8 2-3- انواع انبار از نظر نوع کالا. 8 2-3- 1- انبار کالای فاسد شدنی.. 8 2-3- 2- انبار مواد آتش زا و قابل احتراق.. 9 2-3- 4- انبار مواد شیمیایی.. 9 2-6- اهداف و مزایای سیستم انبار. 12 2-9- شیوه های ورود کالا به انبار. 14 2-10-1- دریافت کالای خریداری شده از خارج کشور. 16 2-10-2- دریافت کالای خریداری شده از طریق مناقصه. 16 2-10-3- دریافت کالای مرجوعی (برگشتی)16 2-10-4- دریافت کالا از سایر انبارهای سازمان.. 17 2-13- 1- روش کدگذاری میله ای (بارکد) 19 2-14- طبقه بندی و استقرار کالاها در انبار. 19 2-15- تفکیک کالاها بر مبنای مشخصات و ویژگیهای مختلف آنها20 2-16- تفکیک کالاها براساس نام و حروف الفبا20 2-16-1- تفکیک کالاها براساس تاریخ.. 20 2-16-2- تفکیک کالا براساس کاربرد. 20 2-17- 1- شاخص های چیدن کالا درانبار. 21 2-18- میزان استفاده و تقاضا برای کالا. 21 2-20- اندازه، حجم و مشخصات فیزیکی کالاها22 2-21- علائم استاندارد بسته بندی.. 22 2-22- حمل و نقل کالا در انبار. 23 2-23- اصول ایمنی و حفاظت کالا درانبار. 24 2-24- انبارگردانی و کنترل موجودی های انبار. 26 فصل سوم: آشنایی با آموزش و پرورش... 30 3-3- اهداف آموزش و پرورش... 32 3-4- عصر نوين آموزش و پرورش در ايران.. 33 3-5- آموزش و پرورش از آغاز عصر پهلوي تا كنون.. 35 3-6- آموزش و پرورش در استان اردبیل.. 37 فصل چهارم: سیستم انبارداری و حسابداری در آموزش و پرورش.. 41 4-2- سیستم آمارهای مالی دولت... 44 4-3-. سیستم گزارش خط تولید.. 49 5. سیستم تحت وب مدیریت کالا :54 4-6- طبقه بندی کالا در سیستم.55 فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 62
|